C3 2016-  120 en 130pk
Bendix
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 17-10-2014

Gepost: 07 juli 2019 08:43 PM

Ik heb begrepen dat er een aantal C3’s in omloop zijn met een 120 en (heel bijzonder) 130pk krachtbron.
Voor zover dat geen broodje aap is, hebben die een andere turbo geinstalleerd of zijn er meer wijzigingen noodzakelijk?

Big Data - de auto als iPhone op wielen

Profiel  
 
Masimo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 19-04-2017

- C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine + Pack Smile
Gepost: 09 juli 2019 11:21 PM
  [ # 1 ]

Dat zou zomaar kunnen. Ik heb naast de C3 ook een Peugeot 3008 met dezelfde PureTech 1.2 motor, maar die heeft 130 PK.
Mijn monteur vertelde me dat de motoren, inclusief turbo, hetzelfde zijn. Ze zijn alleen softwarematig anders ingesteld. Dat zou het bestaan van een 120 PK versie kunnen verklaren.

De C3 en 3008 voelen overigens even krachtig aan. Dat moet ook wel, want de gewicht per PK verhouding is bij beiden gelijk (10 kg/PK).
De 3008 is soepeler, maar dat komt voornamelijk door de EAT8 i.c.m. betere software t.o.v. de EAT6 in de C3.

Profiel  
 
Bendix
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 17-10-2014

Gepost: 09 juli 2019 11:41 PM
  [ # 2 ]

@Massimo, bedankt voor je interessante reactie!

Zou het van invloed zijn op de garantie als ik een 110pk EAT6
- laat tunen naar 120pk
- software laat updaten naar die betere versie?

Btw: wat is ‘beter’? Ik ga er van uit dat C3 rijders altijd met de beste (versie) software rondrijden; wellicht is dat om bepaalde redenen niet het geval?

Sorry voor al die technische vragen, maar bij mijn dealer kom ik (begrijpelijk) niet echt verder.

Big Data - de auto als iPhone op wielen

Profiel  
 
Mar V
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 06-07-2016

Gepost: 10 juli 2019 08:09 PM
  [ # 3 ]

Mijn broer en ik rijden beiden met een 110 pk EAT6, we vinden de auto lekker rijden maar hiervoor reden wij in een THP met 156 pk dus wij misten een beetje power. Nu hebben wij ze laten tunen en zit er 20 pk en 55 nm bij dus nu 130 pk en 260 nm aan koppel, het is nu echt genieten.

Even een voorbeeld,de auto gaat bij het stoplicht heel soepel weg er zit gelijk gang in, als ik op de grote weg 100/120 rij en ik geef gas dan gebeurd er daadwerkelijk wat, voor ons gevoel benaderd hij de THP.

De auto zou ook wat zuiniger moeten zijn maar ik rij er sportief mee dus daar kijk ik niet naar.

Mar V

Profiel  
 
Masimo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 19-04-2017

- C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine + Pack Smile
Gepost: 10 juli 2019 08:33 PM
  [ # 4 ]
Bendix schreef:

@Massimo, bedankt voor je interessante reactie!

Zou het van invloed zijn op de garantie als ik een 110pk EAT6
- laat tunen naar 120pk
- software laat updaten naar die betere versie?

Btw: wat is ‘beter’? Ik ga er van uit dat C3 rijders altijd met de beste (versie) software rondrijden; wellicht is dat om bepaalde redenen niet het geval?

Sorry voor al die technische vragen, maar bij mijn dealer kom ik (begrijpelijk) niet echt verder.

Ik denk niet dat iedereen de beste software heeft, want niet iedereen komt regelmatig bij de dealer. Er loopt hier bijvoorbeeld ook een topic waarin gezegd wordt dat de recente C3’s (2018-2019) fijner rijden dan de wat oudere versies (2016-2017). Er wordt een update verwacht in Augustus om ook de oudere auto’s soepeler te maken.

Citroën gaat je natuurlijk geen garantie geven als je je auto “opvoert”. Maar de dealer hoeft natuurlijk niet alles te weten. Aan de andere kant is de software in auto’s inmiddels zodanig geavanceerd dat ingrepen geregistreerd worden. Dus mogelijk kan men controleren of er met de software “geknoeid” is. Verder zal de tuning overschreven worden als de dealer een update doet. Dan moet je weer opnieuw naar je tuner.

Ik bedoel dat knoeien natuurlijk niet letterlijk, want vaak zorgt tuning voor een optimaler gebruik van mogelijkheden die de motor bied. Het wordt pas tricky als de tuning zich buiten de specificatiegrenzen begeeft. Soms worden motoren ook bewust software-matig afgeknepen. Ik ken twee voorbeelden uit de praktijk: Belgische Volvo V70 2.5 turbodiesel van mijn schoonbroer. Vermogen verminderd door Volvo om in België nét in een lagere belastingcategorie te vallen. Schoonbroer niet achterlijk, hup, naar de Nederlandse dealer en terug gezet naar Nederlandse instellingen: +35 PK. Tweede geval: Kia Sorento 2.5 turbodiesel. Na veelvuldig optreden van turbo-schades, op gegeven moment middels een reguliere update via de dealer van 190 naar 170 PK terug geregeld. Dit om schade (binnen de garantietermijn) aan de turbo te voorkomen. Vervolgens sneuvelden veel turbo’s buiten de garantietermijn, maar dan waren de kosten voor de eigenaar.

Als mijn monteur inderdaad gelijk heeft dat de C3 en de 3008 motor exact hetzelfde zijn, dan is het risico van de 110 tunen naar 130 natuurlijk zeer klein. De 130 is trouwens ook nog eens te tunen naar 145 PK (+15 PK) en 270 Nm (+40 Nm). Dat laat mij echter geloven dat de 110 toch niet volledig gelijk is aan de 130. Ik denk dat het verschil in de turbo(druk) en software zit.

Daarbij kennen de 3008 en de C3 ook nog een sportstand, en daarmee wordt de motor/versnellingsbak een héél stuk pittiger en agressiever. En dat is binnen specificatie, want anders zou het niet beschikbaar zijn. Ik weet echter niet of de motor in de sportstand daadwerkelijk meer vermogen heeft. Maar ik moet zeggen dat je met de 3008 lekker kan “scheuren” in de sportstand én manueel schakelen met de flippers. Alleen erg kinderachtig dat Peugeot in de sportstand ook een soort van racegeluidjes en pseudo tussengas laat horen via de speakers bij het terugschakelen. Lijkt wel een nineties race-simulator van Nintendo.

Profiel  
 
Bendix
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 17-10-2014

Gepost: 10 juli 2019 09:14 PM
  [ # 5 ]
Masimo schreef:


Daarbij kennen de 3008 en de C3 ook nog een sportstand, en daarmee wordt de motor/versnellingsbak een héél stuk pittiger en agressiever. En dat is binnen specificatie, want anders zou het niet beschikbaar zijn. Ik weet echter niet of de motor in de sportstand daadwerkelijk meer vermogen heeft.

Interessant verhaal.
Automerken in het A-segment kun je die standen met een simpele knop instellen/activeren.
Kun je die sportstand bij een C3 alleen maar activeren bij een tuner of hoe gaat dat in zijn werk? Werk je geen overmatige slijtage van bijvoorbeeld versnellingsbak in de hand?

Big Data - de auto als iPhone op wielen

Profiel  
 
Bendix
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 17-10-2014

Gepost: 10 juli 2019 09:19 PM
  [ # 6 ]
Mar V schreef:

Even een voorbeeld,de auto gaat bij het stoplicht heel soepel weg er zit gelijk gang in, als ik op de grote weg 100/120 rij en ik geef gas dan gebeurd er daadwerkelijk wat, voor ons gevoel benaderd hij de THP.

Even voor mijn begrip: wijzig je daarmee dan ook (de timing van) de gearing of betreft het alleen de beschikking over meer pk’s?

Big Data - de auto als iPhone op wielen

Profiel  
 
Masimo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 19-04-2017

- C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine + Pack Smile
Gepost: 10 juli 2019 09:39 PM
  [ # 7 ]
Bendix schreef:

Interessant verhaal.
Automerken in het A-segment kun je die standen met een simpele knop instellen/activeren.
Kun je die sportstand bij een C3 alleen maar activeren bij een tuner of hoe gaat dat in zijn werk? Werk je geen overmatige slijtage van bijvoorbeeld versnellingsbak in de hand?

Heb ik in mijn C3 een knopje voor. Is een EAT6 automaat, vandaar. Onder in de middenconsole zitten twee knopjes: een “S” voor sport en een “*” voor sneeuw. De S maakt hem pittiger, de * maakt hem slomer.

Afbeelding Bijlagen
C3dash.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Mar V
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 06-07-2016

Gepost: 10 juli 2019 09:49 PM
  [ # 8 ]

Bendix ook de bak is aangepast, en met de sportbak ingeschakeld gaat hij met piepende banden weg bij het stoplicht als je dat zou willen.

Profiel  
 
Masimo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 19-04-2017

- C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine + Pack Smile
Gepost: 10 juli 2019 10:01 PM
  [ # 9 ]

Bij wie heb je de tuning laten doen?

Profiel  
 
Bendix
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 17-10-2014

Gepost: 10 juli 2019 10:03 PM
  [ # 10 ]
Mar V schreef:

Bendix ook de bak is aangepast, en met de sportbak ingeschakeld gaat hij met piepende banden weg bij het stoplicht als je dat zou willen.

Got it, maar dat is toch ook een kwestie van meer pk’s? Ik had een C3 80pk waarbij ik mijn hele rijstijl moest aanpassen omdat de gearing (lees: schakelpunten) compleet anders zijn als dat ik was gewend.

Mijn huidige 110pk heeft toch niet dezelfde bak als mijn vorige C3 80pk met andere (software-matig gewijzigde) schakelmomenten? Dat bedoelde ik met gearing. Tandwielen kun je niet wijzigen, wel de schakelmomenten. Toch?

Big Data - de auto als iPhone op wielen

Profiel  
 
Bendix
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 17-10-2014

Gepost: 10 juli 2019 10:05 PM
  [ # 11 ]
Masimo schreef:

Is een EAT6 automaat, vandaar. Onder in de middenconsole zitten twee knopjes: een “S” voor sport en een “*” voor sneeuw.

Heb zelf een schakelbak; geen dergelijke optie beschikbaar helaas. Sad

Big Data - de auto als iPhone op wielen

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook