Niet starten bij warme motor c4 2006 benzine
gerwinvis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 03-07-2019

Gepost: 14 juli 2019 03:43 PM

Goedemiddag, ten eerste een disclaimer: Ik ben ik denk ik een leek vergeleken bij de meeste forumdeelnemers maar ik doe mijn best om te leren.

Onze citroen C4 berline 1.6 uit 2006, benzine, start niet met een warme motor. Het enige wat ik hoor is de vriendelijke tik… (draait niet)
Na een 10 kilometer rijden van de week (snelweg) even naar het tankstation, getankt, wil weer wegrijden en ik hoor alleen de tik. Na een 15 a 20 minuten met motorkap open start de auto weer.
Bovenstaande was niet de eerste keer, meestal stop ik iets langer waardoor het niet voorkomt, maar de afgelopen 2 maanden vaker voorgekomen.

even wat extra gegevens die mij opvallen:
- De eerste keer dat het voorkwam zag ik dat de koelvloeistof onder in het vloeistoftankje stond (niet goed zichtbaar), heb deze bijgevuld. Iemand gaf me de tip om de motor te laten draaien (warm) met dop van koelvloeistoftankje af en met de verwarming hoog (schijnt het systeem te ontluchten). Dit heeft geen uitwerking gehad op het probleem bij warm starten. (vloeistof is hierna niet meer gedaald)
- Bij mijn vorige auto (Audi a3 99) draaide de ventilator na het rijden nog een tijdje door, de citroen doet dit niet… Ik weet niet of dat deze het wel deed voor de problemen met starten maar het valt mij op.
- De motor draait niet warmer dan 90 graden bij lange ritten, ook niet toen het buiten 35 graden was.
- De auto geeft soms (lijkt willekeurig) de melding met storing emissiesysteem.
- Buiten dit probleem loopt de motor als een zonnetje.

Kan ik wat doen, iets testen op en simpele manier om er achter te komen wat het probleem is?

Bij voorbaat dank,

Gerwin

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 14 juli 2019 05:13 PM
  [ # 1 ]

Welkom op het forum

Het beste is eerst even uitlezen met de Lexia, misschien kan een forumlid ( in jouw buurt) je helpen die een Lexia in zijn bezit heeft.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
gerwinvis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 03-07-2019

Gepost: 14 juli 2019 05:33 PM
  [ # 2 ]

De auto is tussendoor uitgelezen bij de dealer en daar gaven ze aan alleen tijdelijke fouten zagen… dat was toen ik hem had “ontlucht” waarna het probleem even verholpen leek te zijn maar later weer terug kwam.

Maar wanneer een forumlid wil helpen, heel graag natuurlijk Wink

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 14 juli 2019 05:40 PM
  [ # 3 ]

Dat is interessant, de fouten hebben ze gewist neem ik, als deze nu terug komen dan weet je waar je zoeken moet.
Tis misschien handig om je woonplaats te vermelden.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
gerwinvis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 03-07-2019

Gepost: 14 juli 2019 05:41 PM
  [ # 4 ]

Dat is inderdaad slim:

Rotterdam (Ommoord)

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 juli 2019 05:42 PM
  [ # 5 ]

Alleen mar een tik en niet ronddraaien bij het starten wijst er op dat het startrelais dat op de startmotor zit niet voldoende bekrachtigd wordt. Het kan ook zijn dat de startmotor zelf inwendig vervuild is door koolstof van de koolborstels.
Ik denk dat dit dit euvel niet met diagnose apparatuur vast te stellen is.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
gerwinvis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 03-07-2019

Gepost: 14 juli 2019 10:06 PM
  [ # 6 ]

[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan! Gebruik de knop “Plaats Reactie”. Zie regel 10 [/edit mod]


En dit euvel (startrelais of vervuiling) treed op bij een warme motor en niet bij een koude?

Profiel  
 
Bas V
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 25-08-2017

- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16V VTR+
Gepost: 24 juli 2019 10:04 PM
  [ # 7 ]

Ik had hetzelfde probleem als jij: niet meer starten als de motor warm is. In mijn geval was het een teken dat de startmotor aan vervanging toe was, nadat deze was vervangen was het probleem weg. Inwendig schiet er iets naar voren in je startmotor wat aangrijpt aan een tandwiel in je motor zodat hij hem kan aanjagen. Door de warmte van je motor zetten onderdelen uit en bij een oude startmotor loopt het mechanisme dan vast.

Één tip: zet je motor niet af op een veerpont, in mijn geval was het dek van de pont net lang genoeg om mijn auto erop aan te kunnen duwen, maar de andere mensen moeten zo lang op je wachten dan Wink

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 24 juli 2019 11:25 PM
  [ # 8 ]

Inderdaad: Als je startmotor bijna versleten is dan wordt het probleem erger bij warme motor, terwijl er bij koude motor niets aan de hand lijkt. De diagnose ziet dat niet, maar als je startmotor niet ronddraait dat moet hij vervangen worden ( tenzij de kabels niet goed vast zitten !!). Kan de solenoïde zijn ( ook startrelais genaamd, dat scheelt de hoofdstroom in en schijnt het rondsel in de starterekrans) of de startmotor zelf, maar in beide gevallen: Vervangen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
gerwinvis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 03-07-2019

Gepost: 25 juli 2019 07:08 AM
  [ # 9 ]

Bedankt voor de reacties!
Gisteren wilde de auto helemaal niet meer starten (na een langere rit van eergisteren).
Wegenwacht gebeld en deze gaf aan dat de accu ok was en dat het inderdaad waarschijnlijk de startmotor was. Hij is naar de garage gesleept en we zullen het vandaag te horen krijgen.

Profiel  
 
gerwinvis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 03-07-2019

Gepost: 25 juli 2019 04:13 PM
  [ # 10 ]

En jazeker, het is de startmotor. er wordt nu aan gewerkt….

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 27 januari 2021 11:17 AM
  [ # 11 ]

Ook mijn startmotor lijkt overleden.
Zit dat ding een beetje bereikbaar?
Iemand al eens zelf verwisseld?

Ik heb een automaat, dus aanduwen is geen optie.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook