C4GP constante stroom caravan
epls65
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 10-11-2018

Gepost: 09 juli 2019 10:45 PM

Mijn 2e generatie Grand Picasso 2.0 HDI heeft het probleem dat de constante stroom naar mijn caravan regelmatig wordt uitgeschakeld. Zodra ik echter de caravan-koelkast uitzet, dan werkt alles naar behoren. Dus zou je zeggen dat de koelkast teveel stroom trekt. Met mijn vorige auto (Volvo S80) had ik geen problemen. De caravan is een Fendt Tendenza van 7 jaar oud.
Vermoedelijk schakelt de Citroen de voeding uit vanwege een hoge belasting. Als ik hem uitlees dan geeft hij ook aan bij Trailer Relay Unit: Current too high.
Dus was ik van plan om een dikkere voedingsdraad aan te leggen direct vanaf de accu. Maar dat werd me weer afgeraden omdat de control unit beschadigd kon raken?
Hebben meer mensen last van dit probleem? Zou graag een koud biertje lusten na een lange rit cool smile
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 09 juli 2019 11:03 PM
  [ # 1 ]

Geen ervaring maar:
Als je met een zekering rechtstreeks van de accu een draad trekt naar de permanente plus van de caravan stekker en de draad naar de “control unit” losmaakt dan is die niet verbonden met de control unit. Dan zie ik dus niet wat voor een invloed dat op de control unit kan hebben. Kan best zijn dat die control unit geen al te hoge stroom kan leveren, want tegenwoordig is de bedrading in auto’s relatief “dun”. 
Even S80 is denk ik nog wat “ouderwetser” in elektronische opbouw, en misschien had men daar wel een echte permanente plus draad voorzien.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Wim Corduwener
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 01-05-2016

Gepost: 31 juli 2019 11:48 AM
  [ # 2 ]

Misschien lees ik het verkeerd, maar de permanente stroom van het stekkerblok bij de trekhaak is eigenlijk bedoeld voor stroomverbruikers zoals verlichting van de caravan en bijvoorbeeld de waterpomp. Een koelkast verbruikt behoorlijk wat stroom en als je die (ook met een dikkere kabel) op de accu van de auto aansluit dan zit je accu in no-time zonder stroom. Voor de koelkast moet eigenlijk een aparte kabel worden aangelegd, die alleen stroom levert als de motor van de auto loopt.

Citroën Grand C4 Picasso 1.6 THP Exclusive (2014) 115 Kw (156,52 PK)

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 31 juli 2019 12:05 PM
  [ # 3 ]

Correct Wim. Een dikkere draad heeft geen zin en is sterk af te raden. Het elektronisch relais kan maar een maximale stroom schakelen, ongeacht hoe dik de voedende draad is. Daarnaast kan ook de ECO-modus een rol spelen. Je wilt immers niet dat je accu ongemerkt leeg is waardoor je auto niet meer kan starten.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
epls65
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 10-11-2018

Gepost: 01 augustus 2019 08:56 AM
  [ # 4 ]
Wim Corduwener schreef:

Misschien lees ik het verkeerd, maar de permanente stroom van het stekkerblok bij de trekhaak is eigenlijk bedoeld voor stroomverbruikers zoals verlichting van de caravan en bijvoorbeeld de waterpomp. Een koelkast verbruikt behoorlijk wat stroom en als je die (ook met een dikkere kabel) op de accu van de auto aansluit dan zit je accu in no-time zonder stroom. Voor de koelkast moet eigenlijk een aparte kabel worden aangelegd, die alleen stroom levert als de motor van de auto loopt.

Dank voor jullie reacties! Natuurlijk wil ik voorkomen dat de koelkast stroom trekt met uitgeschakelde motor en wil ik gebruik maken van pin 10 (Jaeger stekker), die via het contactslot wordt geschakeld. Momenteel is het zo dat de voeding wordt uitgeschakeld, zodra ik de koelkast aan zet. Als ik vervolgens de auto herstart, met de koelkast uit, blijft de voeding wel in.
Dus, zolang de auto blijft mekkeren over een te hoog stroomverbruik, zal ik nooit in staat zijn om onderweg met koelkast aan te rijden.
Het aanleggen van een aparte kabel wordt me weer afgeraden, want de kans schijnt groot te zijn dat die schade oplevert aan de BSG control unit. (Zie screenshot van de BSG melding)
O ja, met de koelkast is niks mis mee, die is getest achter een paar andere auto’s en dan zien we geen problemen.

Groeten

Afbeelding Bijlagen
BSG.png
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook