C4 Picasso - Airco en injectie problemen
GuVe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 20-09-2008

Gepost: 04 augustus 2019 11:56 AM

Hoi allen,

Op vakantie hebben we verschillende problemen gehad met onze C4 Picasso Exclusive - 1.6 eHdi 115pk - 2014 - 75.000 km.

Het eerste probleem deed zich voor op de heenreis, zowel op de autostrade als in de bergen.
De airco viel telkens uit na een paar uur rijden. Er kwam amper nog lucht uit de ventilatie.
Bij een buitentemperatuur van 30-35°C begon het wel heel warm te worden in de auto.
Net dan hadden we zoveel nood aan die airco.
Door de auto een 15-tal minuten uit te zetten, kregen we de airco telkens terug aan de praat.
Voor iets meer dan een uur… en dan viel de airco terug uit.
We zaten met 2 volwassenen en 2 kinderen in de auto, de auto was niet overvol geladen.
Op de autostrade reden we meestal iets van een 130 km/u.

Na wat speurwerk op het internet las ik dat de airco automatisch wordt uitgeschakeld wanneer de motor teveel wordt belast.
Ik had niet de indruk dat de auto (of motor) problemen ondervond. De Picasso trok telkens heel vlot door naar 150 km/u en meer wanneer ik dat wou.

Het tweede probleem deed zich voor op de terugreis.
Na ongeveer 300km gaf de boordcomputer een melding dat er een motorstoring was, en dat de motor moest gerepareerd worden.
Op dat moment reden we op de autostrade, 120 km/u.
Na diagnose van een officiële Citroën-garage ter plaatse blijkt de inspuiting (verstuiver?) van 1 van de cylinders defect te zijn.
De Picasso kan niet sneller dan 20 km/u rijden en haalt max. 2000 rpm. De wagen schokt enorm wanneer de motor draait.
Is het enkel een defecte verstuiver, of zou er meer aan de hand kunnen zijn?

Momenteel moet de Picasso nog gerepatrieerd worden vanuit het buitenland.
Als de Picasso terug is, zal onze eigen Citroën-garage een uitgebreide diagnose kunnen doen, en hopelijk ook kunnen herstellen.

Ik vroeg me eigenlijk af of de airco-problemen in de heenreis al een indicatie waren voor het injectie-probleem?
En wat wordt er aangeraden wanneer één van de verstuivers defect geraakt: ineens alle 4 de verstuivers vervangen of enkel degene die defect is?

Alvast bedankt.

Groetjes!

Profiel  
 
Leipuri
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 23-08-2017

Gepost: 05 augustus 2019 08:49 AM
  [ # 1 ]

Ik weet niet hoeveel werk het is en hoe het in elkaar zit om verstuivers te vervangen maar ik zelf zou alleen de defecte vervangen. Die dingen zijn nl niet gratis en met pas 75000km op de teller zou je denken dat ze nog wel ff mee moeten kunnen.
Mvg Ed

Profiel  
 
GuVe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 20-09-2008

Gepost: 09 augustus 2019 04:01 PM
  [ # 2 ]

@ Leipuri,
inderdaad, de verstuivers hebben een aardige prijs. De juiste prijs ken ik nog niet, maar op het web vind ik prijzen tussen de 200 en 400 euro per stuk.
Volgens de dealer in het buitenland (waar onze auto nog staat) is het ongeveer 6 uur werk om de verstuiver te vervangen.

Echter, we zullen pas weten wat het echt gaat kosten als onze eigen dealer de uitgebreide diagnose heeft kunnen stellen.

Mvg,
Guido

Profiel  
 
Leipuri
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 23-08-2017

Gepost: 09 augustus 2019 07:34 PM
  [ # 3 ]

6uur voor 1 verstuiver vervangen? hmmm
Ik ga niet beweren dat niet waar is omdat ik zo’n motor nog niet zelf heb gezien maar met wat ik op YouTube zie aan filmpjes geloof ik er geen snars van whistle
Ik zou de auto in ieder geval in Nederland laten repareren.

Profiel  
 
martekie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 24-06-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Gepost: 11 augustus 2019 12:36 PM
  [ # 4 ]

Hoe lang geleden heeft de airco onderhoud gehad. Als ie te weinig koudemiddel heeft stopt hij automatisch ter bescherming van de airco-pomp. Ik he ooit gehad, dat ie zich uitschakelde in bochten of na plotseling remmen (waarschijnlijk net te weinig koudemiddel). ook kan het voorkomen dat als de airco te hard moet werken er iets bevriest, dan schakelt hij ook tijdelijk uit.

Profiel  
 
GuVe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 20-09-2008

Gepost: 11 augustus 2019 07:25 PM
  [ # 5 ]

De airco is vorig jaar nog hersteld. De condenser (of is het compressor?) was toen defect.
Er werd toen een nieuwe condenser geplaatst en de airco werd opnieuw gevuld.
Omdat de Picasso toen al 4 jaar was en buiten garantie, maar nog vrij weinig km had, heeft Citroën de helft van de kosten op zich genomen.

Het zou inderdaad kunnen dat er iets te weinig gas in zit.
Onze dealer gaat het airco-probleem mee bekijken wanneer deze terug in België is.

Profiel  
 
bigfoot
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 02-06-2012

- (Grand) C4 Picasso seduction
Gepost: 16 oktober 2019 09:31 AM
  [ # 6 ]

Dat lijkt veel op de problemen dat ik ook gehad heb . ik stond toen in duitsland . bij was het een stuk dat zich links onder aan de moter bevond . spuitstuk van de diesel . deze heeft toen ook 4 a 5 uur in de werkplaats gestaan. ik heb toen iets van een 450 euros betaald . ik had wel het geluk dat ik een vervangwagen gekregen had . en dit was zelf gratis .

ze moesten bijna de hele linkerkant demonteren voor het stuk te vervangen . wiel binnenkast enz.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook