Schakelstangen BX 14RE ‘88
Liner
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 06-08-2019

Gepost: 07 augustus 2019 06:20 PM

Hoi!

Laat ik me eerst even voorstellen.
Jawel, nog een Belg op dit Nederlandse forum. (Zedelgem, net onder Brugge - dus niet zo heel ver)
Ik heb een tijdje geleden van de eerste eigenaar een BX RE14 Liner uit ‘88 kunnen overnemen.
Die was in redelijke staat, maar meer dan algemeen onderhoud was er de laatste jaren niet aan gebeurd.
De BX had slechts 72000 km gedaan in 30 jaar.
Tot zover de meeste problemen kunnen oplossen (samen met een bevriende garagist, zelf heb ik niet het zelfvertrouwen & materiaal om bepaalde dingen te herstellen en het moet ook veilig blijven…).

Wat er tot zover is gebeurd:

Nieuwe koplampen (aftermarket kopie)
Nieuwe oversized batterij (1900D)
Nieuwe bougieskabels & bougies
Nieuwe stroomverdelerkap
Nieuwe luchtfilter
Nieuwe dashboardlampjes
Nieuwe veerbollen 4+1 comfort + verse LHM
Nieuwe banden (165/70R14)
Nieuwe cardanhoezen voorwielen
Vervangen kapotte kachelaanjager door 2de handse
Nieuwe schroefdraad op motorblok getrokken (afgebroken bout)
Klein roestgaatje dichtgelast onder de linkervoordeur

Er is natuurlijk altijd wel iets aan de hand met een +30 jaar oude auto, maar vorige week is één van de schakelstangen losgekomen.  “Vertikaal” schakelen ging nog wel, dus met alleen de 3de & 4de versnelling naar huis gebold (gelukkig was ik niet zover van huis…)
Ondertussen zit de schakelstang er weer op, maar blijkbaar is de plastic uitgesleten en kan die elk moment weer loskomen.  Bij de Citroën-garage wisten ze me te vertellen dat die niet meer te krijgen zijn.
Bij Garage 80 hebben ze er één:
https://www.garage80.nl/a-47530147/schakelen-en-versnellingsbak/schakelstang-lang-bx/
Ik dacht er 2 nodig te hebben?
Mijn garagist is geen Citroën-specialist, dus om hem wat tijd te besparen zoek ik het meestal zelf uit,
en bezorg ik hem de onderdelen die we nodig hebben.
Weet er iemand wat ik precies nodig heb en waar ik het kan vinden?
Alle hulp is welkom, want ik kom er niet uit…
Zijn er bijvoorbeeld Peugeot-modellen met dezelfde motor/versnellingsbak/schakelmechnaisme?

Alvast bedankt!!!

Philip

Afbeelding Bijlagen
Citroën_BX_Liner_14_RE_1988.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1277
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 07 augustus 2019 07:09 PM
  [ # 1 ]

Om te voorkomen dat ze losschieten kun je er voorlopig een dunne tie-wrap in een “8” omheen leggen. Niet te vast aantrekken!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9121
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 augustus 2019 08:28 AM
  [ # 2 ]

1988, dan kan het nog een X-motor zijn, maar ook al een TU-motor.
Welke is het?

http://www.autoweb-france.com/dossiers/3_Guide-des-moteurs-Peugeot-Citroen.php

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Liner
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 06-08-2019

Gepost: 08 augustus 2019 08:18 PM
  [ # 3 ]
Sable Doré schreef:

Om te voorkomen dat ze losschieten kun je er voorlopig een dunne tie-wrap in een “8” omheen leggen. Niet te vast aantrekken!

Mijn garagist heeft de sckakelstang er terug ingeklikt en vastgezet met een rubberband (zijn bewoording), een soort industriële elastiek.  Zo zou die op zijn plaats moeten blijven en toch nog enige bewegingsvrijheid hebben.  Merci voor de tip!

Philip

Profiel  
 
Liner
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 06-08-2019

Gepost: 08 augustus 2019 08:35 PM
  [ # 4 ]
René Jongejan schreef:

1988, dan kan het nog een X-motor zijn, maar ook al een TU-motor.
Welke is het?

http://www.autoweb-france.com/dossiers/3_Guide-des-moteurs-Peugeot-Citroen.php

Inderdaad, mijn BX zit net op de grens van de 2 types.  Het is altijd oppassen om online onderdelen te bestellen…

Het motortype is een 150J en dat zou een XY6D moeten zijn volgens deze lijst:

http://citroen.tramontana.co.hu/engines/engine-variations

Er zouden 2 schakelstangen nodig zijn als ik het goed heb?

1 korte voor de horizontale beweging
1 lange voor de vertikale beweging

De korte verslijt blijkbaar het snelst en zijn het moeilijkst te vinden.

Misschien moet ik alvast die lange stang bij Garage 80 bestellen, dan heb ik er op zijn minst al één…

Merci voor de hulp!

Philip

 

 

Afbeelding Bijlagen
schakelstang_lang.jpgDSC00605.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 09 augustus 2019 12:31 AM
  [ # 5 ]

Dat spul kan je toch allemaal universeel kopen bij allerlei shops.
1 voorbeeld:
https://www.mechashop.nl/trekkeronderdelen/cabinedelen/gasdrukveren/kogelgewricht-ca98500

Gr. Wim.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9121
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 augustus 2019 07:50 AM
  [ # 6 ]

Die vlieger gaat niet helemaal op, het nylon cupje aan de niet-verstelbare kant is hiermee niet te vervangen.

Dit type schakelstangetjes zitten bijvoorbeeld ook op AXjes.

Bij de BX van mijn zoon is het gelukt e.e.a. spelingsvrij te maken door daar gebruik van te maken.
De verstelbare kant is namelijk identiek.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 09 augustus 2019 09:23 AM
  [ # 7 ]

Ja als ik dat met kortzichtigheid bekijk begrijp ik dat.
Maar meer inovatief denkende kan je met die of dat soort onderdeeltjes uit de link hele nieuwe slangetjes maken. Je moet wel, als er niets meer leverbaar of te vinden is.

Gr. Wim.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9121
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 augustus 2019 09:35 AM
  [ # 8 ]

De langste, onderdeelnr. 95495341, is nog nieuw te koop.
Zie https://www.autodoc.nl/search?keyword=95495341

Als je er 2 koopt, kan je er 1 inkorten tot de kortste (onderdeelnr. 95495342).

Wat is het probleem?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 09 augustus 2019 10:11 AM
  [ # 9 ]

Dan is het toch ook opgelost.
Ik dacht dat het bijna niet meer te vinden was.

Vroeger(in de peugeot garage, jaja) knepen we ze wel eens samen met de waterpomptang als er eentje niet op voorraad was.
Kon de klant zijn weg weer vervolgen en onderdeel was besteld.

Gr. Wim.

Profiel  
 
Liner
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 06-08-2019

Gepost: 09 augustus 2019 02:33 PM
  [ # 10 ]
René Jongejan schreef:

De langste, onderdeelnr. 95495341, is nog nieuw te koop.
Zie https://www.autodoc.nl/search?keyword=95495341

Als je er 2 koopt, kan je er 1 inkorten tot de kortste (onderdeelnr. 95495342).

Wat is het probleem?

Hallo!

Thanks for the tip! Ik heb er meteen 2 besteld.
Ik post wel een nog een berichtje als ze geleverd zijn en we zien dan wel hoe het loopt.
Iedereen alvast bedankt voor de medewerking!

Groetjes

Philip

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9121
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 augustus 2019 02:42 PM
  [ # 11 ]

1 van de 2 lange inkorten op de lengte van de korte, mogelijk moet er wat draad bijgesneden worden.

Veel onderdelen van de BX zijn niet meer via de dealer te begaan, ze hebben dan de code NFP.

Maar als je op het betreffende onderdeelnummer zoekt, vind je soms nog delen uit NOS-voorraden via Ebay e.d. of exemplaren van aftermarket fabricaten.

Laatst nog in Polen een nieuwe radiateur gevonden voor de BX 14 basis van mijn zoon, een originele Valeo. Voor € 50,- inclusief verzending.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Liner
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 06-08-2019

Gepost: 09 augustus 2019 03:29 PM
  [ # 12 ]
René Jongejan schreef:

1 van de 2 lange inkorten op de lengte van de korte, mogelijk moet er wat draad bijgesneden worden.

Veel onderdelen van de BX zijn niet meer via de dealer te begaan, ze hebben dan de code NFP.

Maar als je op het betreffende onderdeelnummer zoekt, vind je soms nog delen uit NOS-voorraden via Ebay e.d. of exemplaren van aftermarket fabricaten.

Laatst nog in Polen een nieuwe radiateur gevonden voor de BX 14 basis van mijn zoon, een originele Valeo. Voor € 50,- inclusief verzending.

Merci! Ik heb eens vlug gekeken op Ebay, momenteel geen schakelstangen te vinden, maar het is een goede tip voor de toekomst!
Als het enkel inkorten is en wat schroefdraad bijtrekken, zal het allemaal nog wel meevallen.


Groetjes

Philip

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9121
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 augustus 2019 03:41 PM
  [ # 13 ]

Gewoon googlen op het onderdeelnummer.

De langste NOS in Spanje https://www.milanuncios.com/recambios-de-coches-clasicos/citroen-ref-95495341-bieleta-paso-vel-276716906.htm

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 09 augustus 2019 05:44 PM
  [ # 14 ]

@ Liner,
Wil je aub niet de voorgaande berichten quoten?
Bedankt.

 

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook