wielmoeren los
heinrich
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 05-08-2008

Gepost: 05 augustus 2019 01:18 PM

Hoi, Onlangs heb ik 2 nieuwe velgen aangeschaft met hump. Dus nieuwe productie. Nu heb ik al 2x gehad dat de wielmoeren los zijn gaan zitten aan het linkervoorwiel. Beide keren de moeren aangedraaid kruislings met momentsleutel en toevallig verschillende momentsleutel gebruikt, vastgezet op 100Nm.
Het zijn dezelfde moeren als bij de oude velgen.

hoe kan dit?

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 06 augustus 2019 02:54 AM
  [ # 1 ]

Het enige wat ik me kan bedenken is dat de dikte van het staal net iets afwijkt. Heb je dit gecontroleerd?

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 06 augustus 2019 07:53 PM
  [ # 2 ]

Zou het nog kunnen dat de curve van de velg waar de “ring” van de moer invalt iets afwijkt?
Ik weet niet helemaal hoe je dat goed moet uitleggen…
Maar als die curve steiler is dan de “ring” zal er toch wat ruimte op het draadeind gaan ontstaan.
Als het geheel zich gezet heeft moet het probleem verdwijnen schat ik zo in…

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 06 augustus 2019 09:10 PM
  [ # 3 ]

@ H@ns: U bedoelt bolconisch of conisch dan?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 06 augustus 2019 10:58 PM
  [ # 4 ]

Zoiets denk ik ja.
In het ideale geval past hij exact in de vorm van de velg.
Zo niet, dan past de velg zich waarschijnlijk een beetje aan met speling tot gevolg

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 08 augustus 2019 09:31 PM
  [ # 5 ]

Roest op de velg of wielflens , of lak die loskomt van de velg ......

Dont ask !

nice day Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
MarnixTange
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 16-06-2018

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 16v Exclusive
Gepost: 09 augustus 2019 05:13 PM
  [ # 6 ]

Ik heb 2 sets velgen; lichtmetaal en staal. De lichtmetalen velgen zitten vast met vlakke bouten (met ringen) die precies passen in de gaten in de velgen. De stalen velgen, zitten vast met konische bouten zonder ringen. De lichtmetalen velgen zijn per ongeluk een keer gemonteerd met de konische bouten. Die kwamen dus alle 4 (!!!) na 1 snelwegritje al los.

Autohistorie:
Renault Clio 1.9d
Peugeot 206 2.0HDI
Seat Terra 1.4D
Skoda Fabia combi 1.9TDI
Peugeot 308 SW 1.6 16v VTI
Peugeot 306 break 1.8 16v
Citoen C4 2.0 16v exclusive

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3537
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 09 augustus 2019 07:42 PM
  [ # 7 ]

Dat is onvergelijkbaar: Die konische bouten “trekken” in het aluminium omdat je geen konische zittingen hebt, dan is je pasvlak “flinterdun”.
De nagemaakte stalen DS velgen hebben blijkbaar net niet dezelfde “zetting” als de bouten, en dus “zet” het staal, maar je kunt er vanuit gaan dat dat eenmalig is, want dat staal zet een beetje en O.K. Maar een goede les voor iedereen die nieuwe nagemaakte velgen ( of nagemaakte bouten/moeren) gebruikt: Altijd controleren na een paar kilometer en nog eens na 100 km en natrekken.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook