Tips occasion grand C4 picasso diesel
Occasiontwijfelaar
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 10-08-2019

Gepost: 10 augustus 2019 03:10 PM

Omdat ik mogelijk meer km’s ga maken (nu 15000, wordt mogelijk 30000) ben ik me aan het oriënteren op een goede diesel occasion. Nu rijd ik een Zafira Tourer 1.4 (11/2014 benzine) en qua ruimte wil ik niet (veel) inleveren. Mijn oog is nu gevallen op de grand c4 picasso met 1.6 bluehdi of de 2.0 versie. Nu lees ik erg wisselende berichten over de C4. Anwb geeft aan dat meeste modellen redelijk betrouwbaar zijn, maar op autoweek staan ook de horrorverhalen en wordt door enkele de auto als privé aanschaf afgeraden.
Vandaar dat ik hier eens kom kijken.

Is de grand C4 picasso als jonge 2e hands (bj 2014/2015, euro6) een verstandige keuze? Waar moet je op letten als je de auto bij een (bovag) dealer koopt? Wat zijn jullie ervaringen met de “bekende” storing als turbo en de haperende electronica?
Of heeft de auto op basis van de 1e THP (benzine) motoren (2010-2013?) ten onrechte nog een slechte naam qua betrouwbaarheid?

Ik ben benieud naar jullie tips en ervaringen!

Mvg,

Bas

Profiel  
 
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 632
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 10 augustus 2019 09:15 PM
  [ # 1 ]

Dag Bas, ik heb de C4 Grand Picasso met 1.6 diesel nu 4 jaar, 130.000 km mee gereden. In die tijd geen noemenswaardige problemen gehad, zeker niet motorisch. Alleen een veerpoot linksvoor die onder garantie is vervangen, verder kan ik mij niets herinneren. 1.6 diesel is een prettige werkezel, geen strepentrekker maar voldoende voor de toch wel grote auto. Redelijk zuinig en stil.

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 10 augustus 2019 09:27 PM
  [ # 2 ]

Ik zou niet zeggen dat die auto zijn matige naam qua betrouwbaarheid te danken heeft aan de THP, want ook de elektronica van c4 Picasso’s is niet heel erg sterk.
Wel scheelt het een stuk dat je een diesel wilt. Bij mijn weten zijn alle diesels die in die generatie Picasso geleverd zijn vrij probleemloos. 1.6 of 2.0 maakt weinig uit. Mijn vader koopt binnenkort zelf een 1.6 BlueHDI met 120pk en die beviel ons beide bij de proefrit erg goed. Je hebt over een vrij breed toerenbereik meer dan genoeg power (boven de 3000rpm ben ik niet gekomen, maar daaronder doe hij erg veel). Wat niet wegneemt dat ik zelf liever voor de 2.0 zou gaan Laughing. Die 1.6 is qua verbruik en wegenbelasting denk ik wel wat verstandiger maar de 2.0 is natuurlijk sterker. De versnellingsbak schakelde ook wonderbaarlijk lekker voor een PSA-bak. Dit was de handgeschakelde zesbak en die schakelde zelfs bijna sportief! De c4 Picasso THP met zesbak die ik de dag ervoor reed schakelde met iets langere slagen, maar ook echt niet verkeerd.
De struggle van mijn vader en mij bij het zoeken was inderdaad ook dat de verhalen over elektronica behoorlijk wisselend zijn. De één heeft nooit problemen terwijl de ander één en al ellende krijgt. Je zou goed kunnen kijken of de specifieke auto waar je naar kijkt veel bij de garage is geweest om storingen op te lossen, maar als dat zo is is het weer lastig te zeggen of dat nou een goed of een slecht teken is huh. Sommigen zeggen dat latere bouwjaren (al dan niet van na de facelift) beter zijn maar ook bij latere komen wel problemen voor volgens mij. 2014 of 2015 is weliswaar vrij vroeg, maar dat zegt denk ik dus ook niet alles.
Of het een verstandige keuze is vind ik lastig te zeggen. Als je eentje treft die een beetje betrouwbaar is wel, want je hebt er wel een erg lekker rijdende auto aan.
Overigens weet ik niet of je ook een eerder type zou overwegen, maar dat zou ik niet zomaar doen. De oude Picasso was in grote lijnen ook een fijne auto, maar was niet betrouwbaarder dan de nieuwe en de nieuwere is in veel opzichten gewoon veel mooier uitgewerkt. Ook vond ik de wegligging van het oude type niet om over naar huis te schrijven. Bij 130 op de snelweg voel je gewoon dat de neus wordt opgetild omdat die auto zoveel lift creëert. Niet echt prettig als je veel rijdt. Dit was met een THP, misschien is een oude Picasso met wat zwaardere diesel in de neus beter. Met het nieuwe model heb ik nog geen 130 gereden, maar de wegligging voelde bij lagere snelheden een heel stuk beter zonder dat dit echt afbreuk deed aan het comfort. Hij is voor mijn gevoel wel iets stugger maar werkt oneffenheden toch niet slechter weg.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
martekie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 24-06-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Gepost: 11 augustus 2019 12:47 PM
  [ # 3 ]

persoonlijk koop ik de nieuwere modellen pas als ze minstens twee jaar op de markt zijn. Zodat de kinderziektes (m.n. electra etc) er enigszins uitgehaald zijn. Misschien bijgeloof, maar ik heb in 20 jaar citroen nog nooit een electra-probleem gehad.  Hiervoor reden we een C4 GP 16.e-Hdi oud model (euro 5) uit 2012 probleemloos tot 220.000 km. (eenmaal set remblokken en een nieuwe airco-compressor a 300€,  voor de rest geen enkel probleem). Laat van het oude model de gerobotiseerde automaat staan, die lopen nogal eens snel stuk. De automaat van het nieuwe model levert geen problemen, en schakelt soepeler.

De 1.6 hdi heeft voldoende vermogen bij normaal gebruik of vakantie met aanhanger. Snel en pittig genoeg. Als je een caravan gaat trekken zeker voor de 2.0 gaan.

Nieuw model is iets strakker geveerd: minder zijwind-gevoelig en minder overhellen in de bocht.
En het handpookje in het oude model maakte een teringherrie bij overschakelen, dat is bij de nieuwe ook niet meer

Profiel  
 
Herben
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 267
Geregistreerd: 27-04-2007

- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Gepost: 24 augustus 2019 01:00 PM
  [ # 4 ]

Ik rij nu bijna 100.000 kilometer met mijn C4 Picasso 1.6 Hdi uit 2014 en heb, buiten een defecte keyless handgreep, geen problemen gehad. Normaal onderhoud en verder helemaal niks ....
In het begin is alleen het scherm een keer vervangen onder garantie, omdat die wel eens op blauw ging. Dat was veelvoorkomend bij dit type volgens mij.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook