VDO meters
FritsHoff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 20-07-2010

- ID/DS Pallas 2.1 EFI
Gepost: 09 juli 2019 04:02 PM

In mijn “nieuwe” DS type 3 (1971) wil ik dit keer een nauwkeurige temperatuurmeter om bij de grote hittes van tegenwoordig op tijd terug te schakelen of te vertragen. De onnauwkeurige temperatuurmeter die als accessoire in het 3e dashboard gekocht kon worden geeft alleen een indicatie en is zeldzaam, met 165,-E tegenwoordig behoorlijk prijzig.

VDO maakt goede meters die lijken op de meters die gebruikt worden in de DS type 3.
Op vdo-webshop.nl zie je 2 series Cockpit, de International en de Vision (foto’s nu niet zichtbaar, heb ik gemeld). Een nieuwe VDO temperatuur meter kost 38,41E incl BTW, valt mee. Schrik niet als je de prijs voor 10 stuks ziet. Die meet van 40 tot 120 graden Celsius. Doorsnee 52mm. Oranje/rode wijzer op zwarte achtergrond en witte tekst. Ontspiegeld glas.

De temperatuurmeter kun je rechts naast de knoppen op het dashboard monteren maar dat vind ik niet mooi en wat ver weg. Als je radio in een console zit kan hij in het radiobakje maar dan moeten er eigenlijk 2 meters gemonteerd worden.

Wat is een goede 2e meter?
Een Volt meter waarmee je de dynamospanning meet? In de 9 jaren dat ik DS rij niet nodig gehad, als de dynamo niet goed laadt gaat er een rood lampje branden en zie je je lichten zwak worden.
Een oliedrukmeter of een olietemperatuurmeter?

 

 

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 09 juli 2019 10:06 PM
  [ # 1 ]

Hetzelfde heb ik overwogen. Ik heb zo’n temperatuurmeter klaar liggen. Ik heb er nu eerst voor gekozen om een benzine meter om te bouwen. Kost weinig, ik kreeg een oude meter van PennyLane (dank!!). Stickers zijn er ook. Als tweede meter had ik voor een laadstroommeter gekozen, dank ik.

https://www.citroen-forum.nl/?URL=https://flic.kr/p/2eoDbS1

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 09 juli 2019 10:35 PM
  [ # 2 ]

In mijn DS zitten op de plek van de radio twee meters, namelijk koelwatertemperatuur en oliedrukmeter. Beide van motometer. Via deze website zijn de meters, voelers en adapters te verkrijgen.

klik

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 10 juli 2019 06:24 PM
  [ # 3 ]

Heb ze via Rick Donkers besteld.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
FritsHoff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 20-07-2010

- ID/DS Pallas 2.1 EFI
Gepost: 11 juli 2019 06:10 PM
  [ # 4 ]

Inmiddels contact gehad met VDO-webshop.nl die nu ook foto’s heeft toegevoegd.
De versie Cockpit International komt het dichtste bij de meters van een DS 3e type.
Oliedruk is het handigst, bij mij was een complete motorrevisie nodig nadat er een rubbertje van het oliefilter niet goed verwijderd was bij een oliefilter wissel. Een perfect lopende motor was zo binnen 500km snel versleten. Rode lampje bleek niet te werken, slik!
De sensoren moeten de volgende schroefdraad hebben volgens mijn DS garage:
Olie M10
Water M16x1.5
De oliedruksensor moet 2 aansluitingen hebben, een voor de rode lamp en een voor de meter.
De watertemperatuursensor slechts 1, de rode lamp wordt elders gemeten.
De maximale druk op de meter moet 10 Bar aangeven.
De minimale druk weet ik nog niet, kon het online niet vinden, wie wel?

Profiel  
 
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 11 juli 2019 07:34 PM
  [ # 5 ]

Oliedruk DS
met valvoline 20W50

600 tpm     0,5 bar + oliedruklampje aan
800 tpm     1 bar
2000 tpm 3,5 bar
2500 tpm 4 bar
   

Fabrieksopgave: 
2000 tpm >=3,8 bar met olie op 60 graden  


Gemeten op de leiding naar de cilinderkop met een drukmeter+switch en uitgelezen met een oliedrukmetertje van een SM, zie je wel dat er iets van oliedruk aanwezig is….


Ik weet waar de naald moet staan bij koude motor en bij hete olie, Op die manier wel wat bijdragend aan motorcontrole. 


Verwacht verder geen “wilde uitslagen” van de naald of wijzer.


De sensor heb ik van Der Franzose, een reproductie van het origineel (??? in welk model dan toegepast?,  moet dan toch de SM zijn geweest).

Was een duur sensortje, wordt helaas niet meer door der franzose aangeboden. (artikelnr 35464)


Meter: probeer deze zo laag mogelijk te houden. tot 4 bar zou ideaal zijn maar die zijn er denk ik niet.  Een meter tot 6 bar vinden, moet volgens mij wel gaan lukken.

Er gebeurt toch al niet zoveel spannends met de oliedruk van een DS, met een kleinere meterschaal beweegt de naald net iets verder…


Latere aanvulling:


Nog eens wat nagekeken, ook de SM had geen oliedrukmeter.
Vreemd, een maserati-motor zonder oliedrukmeter….

Ik heb de benzinemeter van de SM-console gebruikt voor de oliedruk.

Bij plaatje: 
links watertemperatuur
midden de oliedruk
rechts olietemperatuur.

Stationair, met motor op maximale temperatuur.

 

 

Afbeelding Bijlagen
SMconsole.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1522
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 12 juli 2019 01:44 PM
  [ # 6 ]

Er zijn ook nog andere alternatieven:

http://www.aussiefrogs.com/forum/froggy-chat/87379-citroen-ds-dash-panel.html

of:

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
FritsHoff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 20-07-2010

- ID/DS Pallas 2.1 EFI
Gepost: 22 augustus 2019 12:01 PM
  [ # 7 ]

Meters besteld en binnen, blijken de sensoren helaas niet te passen:

VDO 350-030-004G VDO Cockpit International Motoroliedruk 10Bar 52mm 12V   €  38,41  
 
VDO 360-081-030-009K VDO Druksensor 0-10 Bar - M10     €  65,73  
 
VDO 310-030- VDO Cockpit International Koelwatertemperatuur 120°C 52mm 12V   €  38,41  

VDO 323-801-001-029N VDO Koelwatersensor 120°C - M16     €  19,89  

Totaal       €  162,44  
Verzending       €  6,96  
Totaal btw       €  29,41  
Totaal betaald       €  169,40

Volgens mijn DS garage moet de schroefdraad als volgt zijn:
Water 17,7mm of 18mm, spoed waarschijnlijk 1,5
Oliedruk gewone M10

Helaas kan VDO shop hier niks mee, weet iemand de juiste omschrijving schroefdraad voor een DX3 moter van een 2.1 IE uit 1971?

Profiel  
 
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 22 augustus 2019 05:02 PM
  [ # 8 ]

FritsHoff, 

Meer over aansluiten van de oliedruk-sensor op de leiding naar cylinderkop:

VerloopVoorOliedruk

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
FritsHoff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 20-07-2010

- ID/DS Pallas 2.1 EFI
Gepost: 27 augustus 2019 12:25 AM
  [ # 9 ]

Zojuist antwoord gehad van de ID / DS club:
De schroefdraad voor de temperatuurmeter sensor is M18x150 en voor de oliedruk sensor M10x150.
Het getoonde ‘boutje’ op de foto (link in bericht hierboven) is voor de aansluiting van de oliedrukleiding tussen motorblok en cilinderkop. Dus beslist geen sensor! Je zou zo’n boutje wel kunnen gebruiken door er een aansluiting voor een sensor op te solderen.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25351
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 augustus 2019 12:09 PM
  [ # 10 ]

Echt weer een club antwoord. Brun zegt namelijk nergens dat daar een sensor zat. Hij heeft zn eigen sensor daar geplaatst omdat je daar nagenoeg de oliedruk van de krukas hebt.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 27 augustus 2019 12:49 PM
  [ # 11 ]

Je zou zo’n boutje wel kunnen gebruiken door er een aansluiting voor een sensor op te solderen.

@FritsHoff:  Zie eerder vermelde topic…  start bij #228.

 

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
FritsHoff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 20-07-2010

- ID/DS Pallas 2.1 EFI
Gepost: 27 september 2019 12:10 PM
  [ # 12 ]

Inmiddels de sensoren omgeruild met 20,-E bijbetaling voor adapter M10 x 1 binnendraad - M10 x 1.5 buitendraad en duurdere koelwatersensor M18.
En die passen!
Draden getrokken naar het dashboard maar dan? Een handleiding zat er helaas niet bij.
Er zitten 3 aansluitingen op per meter. Een plus (als auto op contact staat), een min en verlichting.
De meters komen in het radiobakje waaronder permanente stroom zit van de 12V voeding, maar je wilt je meters niet permanent op spanning zetten.
Contactslot kom je moeilijk bij.
Klepje boven stuurschakelaars zit met 2 schroefjes vast maar komt moeilijk los. Welke draden zou je daar kunnen gebruiken?
Klepje onder de stuurschakelaars is ook open te maken zag ik.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook