Oliepeilmeter / olieniveaumeter
geulwijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 22 augustus 2019 05:18 PM

Waarom moet ik toch altijd zo nadenken als ik “niveau’ typ Wink

Beste liefhebbers, de CX 20 uit 1985 die ik twee jaar geleden heb aangeschaft heeft mijn hart in die tijd langzaam aan veroverd en ook ik moet nu zeggen: LHM kruipt waar het niet gaan kan.. Inmiddels is de wagen zeer grondig gereviseerd bij Classis Paradise (wat een kennis en enthousiasme is daar aanwezig zeg!), en nu is het tijd om nog wat kleine probleempjes aan te pakken.

Het oliepeilmetertje doet het niet, die naast het benzineniveau. Ik weet dat deze slechts even na het contact aan zou moeten werken. De verlichting brandt wel maar de meter blijft altijd op nul.

Als ik vanaf de unit rechtsonder het stuur op de zespolige stekker meet, meet ik een goeie 12V voeding. De weerstand die ik meet op de sensor in het carter is gelijk aan de weerstand die ik meet op het stekkerblok bij de unit, dus de bedrading is goed. De spanning die ik meet bij de meter in het dashboard is 0,7V.

Wanneer ik een spanning rechtstreeks op de stekker van de meter in het dashboard zet, komt deze meteen in beweging, dus die doet het ook.

Nu kan ik de unit vervangen, of de peilsensor. Beide zijn behoorlijk prijzig. Heeft iemand nog suggesties?

Overigens, als de verlichting uit gaat na het starten, kun je ook de benzineniveaumeter niet meer zien in het donker. Hoort dat zo?

Profiel  
 
Kapitein Rob
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 25-12-2012

- C5 2.0i 16v Exclusive automaat
Gepost: 22 augustus 2019 07:45 PM
  [ # 1 ]

Jij hebt (waarschijnlijk) een CX 20 Pallas. Die extra olieniveaumeter was een van de verschillen met de gewone CX 20 (ik heb ook een CX 20 Pallas uit 1985 gehad: LS-29-BR). Ik kan je niet met de eerste vraag helpen waarom die meter het niet doet (ik neem aan dat er gewoon voldoende olie in de motor zit red face).
Je tweede vraag over de verlichting kan ik wel beantwoorden: die moet het gewoon doen. Nu was mijn CX met twee weerstanden uitgerust voor de intensiteit van de dashboardverlichting: één voor snelheidsmeter en toerenteller en één voor de andere instrumenten. Staat die tweede weerstand op ‘aan’? (voor zover ik me kan herinneren zou er ook gewoon licht in de olieniveaumeter moeten blijven branden bij ingeschakelde verlichting als de peilweergave voorbij is.) Lampje stuk?

Profiel  
 
geulwijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 22 augustus 2019 08:02 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je hulp. Nee het is een gewone 20, geen Pallas, weet ook niet waar ik dat aan zou kunnen zien, het staat nergens. Volgens mij heb ik maar één regelweerstand, en die is overbrugd, maar laat ik nog eens even goed kijken, Zitten ze allebei onder het paneel? Het gekke is, de verlichting van de oliemeter brandt wel tot je start, net als in de XM. En als ik de stopknop indruk, hard, dan gaat de verlichting van de meter wel branden. Haast alsof het zo hoort, maar er staat niets over in het boekje.

Profiel  
 
Kapitein Rob
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 25-12-2012

- C5 2.0i 16v Exclusive automaat
Gepost: 22 augustus 2019 08:41 PM
  [ # 3 ]

Voor zover ik me herinner zitten de regelweerstanden allebei onder het paneel, achter elkaar.
De verschillen tussen de 20 en Pallas-uitvoering zoek ik straks even op, zijn niet zo groot.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 22 augustus 2019 11:08 PM
  [ # 4 ]

Olie pijl meter brand alleen in het begin.
Na het starten zakt de wijzer terug en gaat het lampje uit.

(Serie 2 Heb ik het over….
Zie net bouwjaar 85 staan..
)

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
geulwijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 23 augustus 2019 07:31 AM
  [ # 5 ]

Ja ik denk dat serie twee al een beetje meer XM is, die ik veel beter ken dan de CX. Vandaar dat ik het tot nu toe normaal vond dat de verlichting uit gaat, maar het benzineniveau is dan ook niet zichtbaar.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 26 augustus 2019 02:37 PM
  [ # 6 ]
geulwijk schreef:

Overigens, als de verlichting uit gaat na het starten, kun je ook de benzineniveaumeter niet meer zien in het donker. Hoort dat zo?

Nee.

En als ik de stopknop indruk, hard, dan gaat de verlichting van de meter wel branden. Haast alsof het zo hoort, maar er staat niets over in het boekje.

Volgens mij hoort dat niet.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 26 augustus 2019 03:09 PM
  [ # 7 ]

De STOP-knop indrukken is de lampentest van alle rode lampjes voorzover ik weet.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25354
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 augustus 2019 05:00 PM
  [ # 8 ]

olie hydrau en temp.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
geulwijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 30 augustus 2019 11:15 AM
  [ # 9 ]

Even een kleine update: er blijkt inderdaad een lampje aan de achterzijde van de benzinemeter te zitten die ik over het hoofd had gezien. Defect. Verder wil ik als eerste de oliepeilsensor eruit halen en in olie dompelen om te zien of de weerstand verandert. Daarna de module openen en controleren op slechte solderingen. Ik hou jullie op de hoogte.

Profiel  
 
geulwijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 07 september 2019 02:36 PM
  [ # 10 ]

Hee inderdaad, ik heb ook twee dimwieltjes voor de meterverlichting. Haha! En ze werken allebei weer.

Ondertussen heb ik de print van de oliepeilmeter bekeken en daar is (helaas) geen slechte soldering te zien of verbrand ondedeel. De oliepeilsensor heb ik doorgemeten en heeft een weerstand ban 8 Ohm. Deze varieert niet bij onderdompelen in olie. Maar nu vermoed ik dat dat ook niet zo werkt. Maar, een spanning meet ik ook niet echt wanneer ik het contact aanzet. Nou ja, een millivoltje.. Er staat wel 12V op de module en de meter werkt ook met een andere voeding.

Mijn conclusie is dat het nog steeds een gok is welke te vervangen, de sensor of de module.. Of weet iemand heel toevallig wat de weerstand in de peilsensor moet zijn, of wat de spanning is op de sensor tijdens de meting?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook