1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Hoofdsteunen achter
cewinklerprins
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 10-12-2012

Gepost: 13 oktober 2016 10:26 AM

Heeft iemand anders ook ervaren dat de hoofdsteunen op de achterbank van de Pluriel ‘open barsten’.

Enig idee wat hier tegen te doen is.

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 15 oktober 2016 12:49 PM
  [ # 1 ]

Ja, dat heb ik ook, maar ik heb er nog niet echt naar gekeken. Ben ook benieuwd naar andere reacties.

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
Eindelijk weer een BX?
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 17-10-2009

Gepost: 17 september 2018 10:18 AM
  [ # 2 ]

Yep, ken dat ook.
het lijkt er op dat het materiaal waarmee de ruimte tussen het harde frame en de zachte voorkant wordt volgeschuimd na enige tijd zoveel druk uitoefent dat de boel openbarst.
`t Jammere is alleen dat het schuim ook de lijm is en de zachte voorkant die nodig heeft om in het frame te blijven.
Heb geprobeerd met Bison-kit en twee componenten lijm te verlijmen, na eerst een deel van het schuim weg te snijden om de spanning te verminderen.
De materialen zijn echter zodanig dat ze hiermee niet te verlijmen zijn.
Mogelijk is een primer nodig om daarna met secondenlijm te kunnen verlijmen, maar daar ben ik nog mee bezig en heb daarover contact gezocht met 3M.

Heb een tweede achterbank om mee te knutselen Wink
Ik hou jullie op de hoogte.

Visa 11RE
BX Leader 1986
BX 14 Deauville
BX 14 TGE
ZX 2.0 Aura
Berlingo 1.9D
Xsara Picasso 2.0hdi en 1.6hdi
C3 Pluriel en C4 Cactus

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 15 juli 2019 10:08 PM
  [ # 3 ]

Tja, de mijne is inmiddels ook verder open gegaan. Zijn er ondertussen Pluriëllisten die dit probleem hebben weten op te lossen?

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 16 juli 2019 08:04 AM
  [ # 4 ]

Ik heb er 1 uit de allereerste productiemaanden, maar absoluut geen last hiervan.

Reparatie lijkt mij niet goed te doen, gewoon een goede gebruikte scoren?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 16 juli 2019 09:19 AM
  [ # 5 ]

Is dat dan makkelijk te doen? De achterste hoofdsteunen zitten toch helemaal in de zitting geïntegreerd? Dan zou ik een complete achterzitting moeten zien te vinden. Er staan nu eenmaal niet veel Pluriëls op de sloop…

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
Eindelijk weer een BX?
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 17-10-2009

Gepost: 16 juli 2019 09:22 AM
  [ # 6 ]

Toevallig van het weekend de schuur opgeruimd en het hoofdsteunen project weer opgepakt.
De resultaten lijken veelbelovend maar ik wacht nog even met roepen totdat het duidelijk is.
Ik zal dan laten weten wat wel en niet werkt, bij mij dan toch.

Visa 11RE
BX Leader 1986
BX 14 Deauville
BX 14 TGE
ZX 2.0 Aura
Berlingo 1.9D
Xsara Picasso 2.0hdi en 1.6hdi
C3 Pluriel en C4 Cactus

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 16 juli 2019 09:23 AM
  [ # 7 ]

Mooi, ik wacht af…

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 16 juli 2019 09:49 AM
  [ # 8 ]
Theo van den Akker schreef:

De achterste hoofdsteunen zitten toch helemaal in de zitting geïntegreerd?

Ze hebben een eigen onderdeelnummer, namelijk 8851GY.
Dus los van het stoelframe.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Eindelijk weer een BX?
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 17-10-2009

Gepost: 16 juli 2019 10:36 PM
  [ # 9 ]

Het succes is wisselend. In overzicht.
1.
De hoofdsteunen zitten om een metalen beugel geklikt. Deze bestaan uit een harde achterkant en een geschuimde zachte voorkant op een hardplastic frame.
Het schuim is het probleem. Die duwt de zachte voorkant verder en verder los en “plopt” de voorkant uit de achterkant.
2.
De beide delen kunnen losgemaakt worden met redelijk groot risico van beschadiging van de pootjes. Daarna kan het zachte plastic met het schuim losgemasseerd worden van het harde frame. Er zit ook schuim tussen het plastic en de beugel. Dat schuim heb ik geheel verwijderd. Dit is vooral handwerk,  rollen, rullen, pulken en trekken.
3.
Het schuim in de zachte voorkant moet langs de randen geheel worden verwijderd. Er is een richeltje dat aansluit op het plastic frame. Dat moet helemaal schoon worden.
Wat is het geval? De beide plastics,  het frame en de voorkant, laten zich nauwelijks verlijmen. PE is rotzooi,  PTFE is niet veel makkelijker. Het schuim kun je helemaal vergeten. Doel is om het zachte op het frame te lijmen dus dat moet elkaar kunnen raken.
Dat wordt met een lijmprimer (bvb Loctite SF770) voorbereid om dan met seconden lijm te verlijmen. Die verbinding wordt nooit heel sterk en kan zeker geen trekkrachten aan. Maar bisonkit, twee componentenlijm, seconden lijm alleen, niets pakt.
4.
De vulling zorgt voor spanning. Door daar een deel van weg te nemen, en dit gaat wel met mes,  wordt het volume verminderd en daarmee de spanning. Daarna wordt alles zorgvuldig op elkaar gezet,  geklemd met lijmtangetjes, band, tieraps of touw. Let er op dat dat richeltje goed aansluit op het randje van het frame. Je moet nog wel bij de las kunnen. Insmeren met primer en dan de seconden lijm ertussen.
5.
Geduldig laten drogen.
6.
Rustig losmaken en weer monteren op de beugel. Eerst de voorkant, de bekleding goed naar beneden duwen en dan de achterkant.

Vanaf nu: héél voorzichtig! Zeker bij omklappen en de achterkant van de voorstoelen.

Plaatjes probeer ik nog te plaatsen.

Visa 11RE
BX Leader 1986
BX 14 Deauville
BX 14 TGE
ZX 2.0 Aura
Berlingo 1.9D
Xsara Picasso 2.0hdi en 1.6hdi
C3 Pluriel en C4 Cactus

Profiel  
 
Eindelijk weer een BX?
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 17-10-2009

Gepost: 19 juli 2019 08:23 PM
  [ # 10 ]

nono geen plaatjes,  lukt me niet

Visa 11RE
BX Leader 1986
BX 14 Deauville
BX 14 TGE
ZX 2.0 Aura
Berlingo 1.9D
Xsara Picasso 2.0hdi en 1.6hdi
C3 Pluriel en C4 Cactus

Profiel  
 
jbiggel
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 09-05-2006

Gepost: 25 augustus 2019 01:16 PM
  [ # 11 ]

De Pluriellebel van Moeders heeft er ook last van. Ik lees over het wegsnijden van schuim maar haal je dan niet een deel van de “veiligheidsfunctie” weg? Juist dat schuim moet bij een aanrijding er voor zorgen dat het hoofd van je passagiers niet gesloopt wordt toch?

Google levert weinig hits in de gebruikte hoofdsteunen categorie. Bij nieuw zie ik prijzen van 200 euro en meer en ik gok dat dat per stuk is dus dan ben je 400/500 euro verder.

Ik ga eens kijken of ik iemand kan vinden die goed is met leer en die twee hoezen kan maken die dan aan de binnenkant vast worden gezet met een veter of zo. Of Moeders moet de tiewraps die er nu omheen zitten “voldoende” vinden.

Mocht ik iets gevonden hebben laat ik het wel weten Wink

Kei veel groeten!

Joost

Nu: C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender

Profiel  
 
jbiggel
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 09-05-2006

Gepost: 25 augustus 2019 01:16 PM
  [ # 12 ]

De Pluriellebel van Moeders heeft er ook last van. Ik lees over het wegsnijden van schuim maar haal je dan niet een deel van de “veiligheidsfunctie” weg? Juist dat schuim moet bij een aanrijding er voor zorgen dat het hoofd van je passagiers niet gesloopt wordt toch?

Google levert weinig hits in de gebruikte hoofdsteunen categorie. Bij nieuw zie ik prijzen van 200 euro en meer en ik gok dat dat per stuk is dus dan ben je 400/500 euro verder.

Ik ga eens kijken of ik iemand kan vinden die goed is met leer en die twee hoezen kan maken die dan aan de binnenkant vast worden gezet met een veter of zo. Of Moeders moet de tiewraps die er nu omheen zitten “voldoende” vinden.

Mocht ik iets gevonden hebben laat ik het wel weten Wink

Kei veel groeten!

Joost

Nu: C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender

Profiel  
 
jbiggel
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 09-05-2006

Gepost: 25 augustus 2019 01:16 PM
  [ # 13 ]

De Pluriellebel van Moeders heeft er ook last van. Ik lees over het wegsnijden van schuim maar haal je dan niet een deel van de “veiligheidsfunctie” weg? Juist dat schuim moet bij een aanrijding er voor zorgen dat het hoofd van je passagiers niet gesloopt wordt toch?

Google levert weinig hits in de gebruikte hoofdsteunen categorie. Bij nieuw zie ik prijzen van 200 euro en meer en ik gok dat dat per stuk is dus dan ben je 400/500 euro verder.

Ik ga eens kijken of ik iemand kan vinden die goed is met leer en die twee hoezen kan maken die dan aan de binnenkant vast worden gezet met een veter of zo. Of Moeders moet de tiewraps die er nu omheen zitten “voldoende” vinden.

Mocht ik iets gevonden hebben laat ik het wel weten Wink

Kei veel groeten!

Joost

Nu: C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 26 augustus 2019 09:48 AM
  [ # 14 ]

Ik ben maar met naald en draad aan de gang gegaan…. Ziet er toch ook niet slecht uit? Helaas niet te zien: ik heb onder de zichtbare rij gaatjes nog zo’n zelfde rij gaatjes geboord voor de ‘retour’draden….
De gaten in de andere zijde zijn nu niet gebruikt: ik had eerst nog het idee het geheel aan het metalen frame vast te maken….

Afbeelding Bijlagen
hoofsteun-02.jpghoofsteun-01.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 30 april 2020 01:38 PM
  [ # 15 ]

Ook Riëlle, onze 2004 Pluriel, heeft gebarsten achterste hoofdsteunen. In elkaar drukken met tie-wraps lukt wel, maar na het doorknippen hiervan komt de boel weer los.

Ik overweeg om de hoofdsteunen geheel te verwijderen want we hebben nooit passagiers op de achterste zitplaatsjes.

Maar dat zal dan wel weer problemen geven bij de APK?

Afbeelding Bijlagen
IMG_7611.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook