Ride On.
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4854
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 03 september 2019 04:52 PM

Op Facebook zit een groep van 40.000 motorrijders en daar zijn regelmatig discussies over banden. En er gaat geen discussie voorbij of er komt iemand een product aanraden, spammen is een betere term en dat product heet Ride On.

Het is een stroopachtige vloeistof die je in je band giet en dan wordt ie niet meer lek en het wiel balanceert automatisch, althans, dat wordt beweerd. Maar het gaat verder, hier heb je het laatste verhaal:

RDW bewijst lagere uitstoot CO2, NOx en fijnstof bij gebruik Ride-On.

In de praktijk werd al bewezen dat door het gebruik van de balancerende sealant Ride-On minder CO2 wordt uitgestoten. Er komt minder rubberfijnstof in de atmosfeer en transporteurs besparen veel kosten. De vloottesten lieten dat positieve resultaat al vaak zien. Uit de test op de officiële testbank bij de RDW in Lelystad blijkt nu: Ride-On reduceert aantoonbaar rolweerstand!

Afgelopen week is Ride-On getest op de dynamo van de RDW, een rolbank waar volgens de Europese standaard R117r4 banden getest worden op rolweerstand. Daarbij blijkt dat de rolweerstand van de met Ride-On gebalanceerde band lager is dan de rolweerstand van een hagelnieuwe goed gebalanceerde Goodyear vrachtwagenband. Ride-On verbetert de rolweerstand met 2%. Dat is ten opzichte van een hoogwaardige kwaliteitsband een enorme verbetering. Naarmate de band slijt tijdens gebruik blijft Ride-On immers haar balancerende werking behouden terwijl het effect van de balancerende wielgewichtjes steeds kleiner wordt. Omdat daarnaast de band dankzij Ride-On veel beter op druk blijft kan de totale brandstofbesparing oplopen tot 7%.

Een lagere rolweerstand betekent dat de band met minder wrijving over het asfalt rijdt. Het betekent ook per direct het bewijs voor het reeds in de praktijk gemeten lagere brandstofverbruik zoals bijvoorbeeld bij transportbedrijf Nedcargo. Daarnaast is dit meetresultaat, samen met het op druk blijven, de verklaring voor het feit dat banden veel langer meegaan wanneer ze gevuld zijn met Ride-On.

De meting is uitgevoerd op aanvraag van Rijkswaterstaat om de werking van Ride-On onafhankelijk aan te tonen. Ride-On heeft de resultaten gedeeld met Rijkswaterstaat en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De bewezen werking van Ride-On biedt compensatie voor diverse projecten waar stikstofregelgeving de uitvoering momenteel hindert zoals bijvoorbeeld vliegveld Lelystad. Ook kan de snelheid op diverse snelwegen gehandhaafd worden op 130.

Ride-On is een milieuvriendelijke, eenvoudig te gebruiken, balancerende bandensealant. De gel is toepasbaar in alle soorten banden. Met dit testresultaat bewijst Ride-On de werking van het product. Aantoonbaar lagere rolweerstand en daardoor minder brandstofverbruik en minder slijtage. De langere levensduur van de band is een feit. De positieve uitwerking op ons leefklimaat daarmee ook. Minder CO2, minder stikstof en fijnstof en voor de eigenaar, lagere lifecycle kosten. Ride-On dankt Goodyear en Euromaster voor het ter beschikking stellen van de band en de RDW voor haar professionele meting!

Nou heb ik op school ook natuurkunde gehad en om het voorzichtig uit te drukken: ik heb serieuze twijfels bij dit verhaal.

Wie heeft ervaring met dit spul?

Profiel  
 
Gertjan_R
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 31-07-2019

- C5 C5 Tourer 2.2 HDiF 200 Exclusive
- C6 (2005-2012) C6 3.0HDI Exclusive
Gepost: 03 september 2019 05:55 PM
  [ # 1 ]

Hallo,
Ik heb ervaring met Ride on , maar dan alleen in mijn motorbanden. In mijn geval toegepast bij een Honda Pan European st1300 en een Suzuki RF900..
De ervaring wat betreft de dichtende werking kan ik onderbouwen. De balancerende eigenschap heeft niet zozeer met het product te maken, anders dan dat dit te maken heeft met vloeistof eigenschappen.
BIj lang stilstaan zou het dan naar het laagste punt zakken, maar daar kan ik alleen van meedelen dat ik hier geen negatieve /nog positieve eigenschappen aan kan toedichten.

De toegedichtte besparingen is een leuke kapstok om een interessant betoog te houden. Dat is mijn persoonlijke mening.

Effect op bandenspanning, beetje flauwekul. In het geval van de motor , ik heb garmin druksensoren erop zitten, gaat tijdens een zomerrit de druk van 2.9 bar naar 3.2-3.4 afhankelijk van de buiten temperatuur en het rijgedrag. Daar draagt ride on weinig aan toe of bij.
Ook verspreid het zich alleen over het loopvlak, dus de zijwanden blijven onbedekt, dus een groot rubberoppervlak van de band kan nog steeds poreus zijn en blijven.
Lekdichtende eigenschappen. Ja. Dat werkt. En dat is op zich wel een geruststellende gedachte.
Levensduur. Ja. Ook bij een versleten motorband na een paar jaar ,was het product nog steeds. ‘Plakkerig’. Dus ik ga ervan uit dat het nog steeds zijn werkzaamheid had.
Toepasbaarheid. Het middel is eenvoudig aan te brengen, maar weet niet of dit effect heeft op tpms ventielen. Bij de Garmin zit de druksensor in het ventiel dopje en niet aan de binnenkant, dus na toedienen van ride on, blaas je het ventiel eenvoudig schoon.

Kosten. Indertijd was het product nog niet zo populair cq kostbaar. Nu ligt dat anders. Ik heb tegenwoordig geen ride on meer in de banden, maar heb van Dynaplug een reparatie setje bij me en een kleine compressor. 
Voordeel. Kan ik meenemen met de motor of met de auto. Mijn ervaring daarmee; Een vervelende kruiskopschroef was in een redelijk nieuwe band van de auto terecht gekomen. Schroef eruit, Met de Dynaplug het gat in no-time gedicht. Geen drukverlies, ook niet na lange tijd.

Voor mij: Om toe te passen in een auto vind ik het product te duur. Van de overige positieve eigenschappen, denk ik dat het balancerende effect wellicht iets mee doet.
Maar ja. ZO denk ik ook dat mijn net gepoetste auto ook sneller en beter rijd….

 

 

 

 

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4854
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 03 september 2019 06:09 PM
  [ # 2 ]

Ik heb met de motor een reparatiesetje bij me met vetertjes, zodat ik altijd kan thuiskomen als er een schroef of spijker in zit. En als er een schroef in zit heb ik liever dat ik dat merk omdat de band te zacht wordt. Ik kan dan constateren in hoeverre de band is beschadigd. Als er een of andere lekdichtpasta in zit, merk je waarschijnlijk niet eens dat er iets in zit en als de koordlagen beschadigen kan je dat je leven kosten bij een motor.

De motorband verschilt nogal van de autoband, hij is veel soepeler, het rubber is zachter en hij slijt ook veel harder.

En dan dat verhaal over minder CO2 en NOX uitstoot, minder rolweerstand en minder brandstofgebruik. Dat lijkt me nogal in strijd met de natuurwetten. De rolweerstand van een band wordt bepaald door de zachtheid van het rubber, het contactoppervlak met de weg en de bandenspanning.

Je giet iets in de band en dan wordt de rolweerstand minder bij gelijke bandenspanning. Dat zou betekenen dat de wrijving afneemt en dat is een slechte zaak en zeker bij een motorfiets.

En dan nog, de laatste keer dat ik met de motor een lekke band had is meer dan 50 jaar geleden.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4854
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 03 september 2019 06:11 PM
  [ # 3 ]

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook