Cactus V1 <-VS-> Cactus V2
Benco
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 25-02-2018

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech 110 man OneTone
Gepost: 07 juni 2019 01:25 PM

Zijn hier mede-forummers die zowel een Cactus (serie 1) hebben gehad en nu een Cactus (serie 2) hebben ?
Zoja ?
Wat zijn de ervaringen ?
Verschillen ?
is de manuele 6bak beter dan de 5bak ? en hoe zit het met het verbruik ?
Is de nieuwe vering echt zoveel beter ?
zitten de nieuwe zetels nog beter ?
Geluidsisolatie ?
Stereo , is daar een upgrade op ?
Je kan veel lezen in magazines , maar ik lees het liever van gebruikers dan van zogenaamde “onafhankelijke” testemagazines.

Ikzelf het en Cactus 1.2 puretech 110man6 Onetone (jan 2018) , heb nog niet in het nieuwe model gezeten / gereden

MVG Ben.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 07 juni 2019 01:58 PM
  [ # 1 ]

Beide niet gehad, wel beide gereden. Ik vond vooral de vering en de geluidsisolatie veel beter bij het faceliftmodel. Zeker die vering was natuurlijk enorm gehypet door Citroën, maar wat mij betreft was dat ook grotendeels terecht. Hij veert echt een stuk comfortabeler dan het oude model. Ik vond alleen dat de Cactus s2 waar ik mee reed, een Puretech 110, zijn vermogen niet altijd mooi op de weg kreeg. Op vochtig wegdek zag ik bij het afslaan van een rotonde regelmatig het traction control-lampje knipperen. Dat gebeurde zonder dat ik dat probeerde of überhaupt hard reed.
Stoelen zijn weliswaar zacht, maar ik vond ze niet per se bijzonder goed. Ze zaten echt wel prima, maar dat was bij het oude model ook al zo. Wat mij betreft geen enorme verbetering. Voor de rest zijn de verschillen volgens mij niet zo heel erg groot.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Benco
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 25-02-2018

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech 110 man OneTone
Gepost: 07 juni 2019 04:32 PM
  [ # 2 ]

Ik heb een 110pk , en heb enkel een beetje last van tractieprobleem als het echt koud is terwijl het regent , dat heeft waarschijnlijk veel meer met de banden dan met de wagen zelf te maken , standaard liggen er bij mij 17” Goodyear banden op…
Op mijn vorige wagen lagen die ook , de moment dat die aan vervanging toe waren heb ik Michelin gekocht en waren die problemen helemaal weg , de wagen reed plots stukken beter…
Ik denk en hoop dus dat dat met mijn cactus ook zo zal zijn.
Dus als je die problemen had op nat wegdek (was het toen ook koud erbij ? ) dat kan gewoon aan de banden liggen.

Ik vind de vering van model 1 voor dat type wagen al redelijk comfy , ik heb een zeer slechte rug en de cactus is er gekomen omdat dat de wagen was deie in dat prijssegment zowat het zachtst was afgeveerd terwijl hij ook niet te laag is om in te stappen.

Dat de nieuwe versie nog veel zachter is , dat spreekt me dus wel aan.

Dank voor de reply
Mvg Ben

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 08 juni 2019 12:52 AM
  [ # 3 ]

Die Cactus stond inderdaad ook op Goodyears. Volgens mij de Goodyear Efficientgrip (zonder Performance). Apart dat Citroën een auto levert op banden waarop hij niet optimaal rijdt… Toen ik ermee reed was het denk ik een graad of 10 of 15. Wegdek was vochtig, maar het regende niet. Wel mooi dat dat probleempje makkelijk op te lossen is!

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Wessel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 06-09-2007

Gepost: 09 juni 2019 03:20 PM
  [ # 4 ]

Momenteel rijd ik in een shortlease Cactus 2 110pk business in afwachting van de aflevering van de C5 Aircross. Mijn vriendin heeft een Cactus 1 diesel. De verschillen zijn flink groot. Als groot liefhebber van comfort kan ik alleen maar zeggen dat de Cactus 2 echt behoorlijk comfortabeler geveerd en vooral gedempt dan de Cactus 1 is. Het is echt een genot. Ondanks de waardeloze vierseizoenen banden van Goodyear, die de leasemaatschappijen er altijd onderzetten bij shortlease, is het een grote vooruitgang. Ook is de nieuwe veel stiller. Het motortje is een genot. Gretig, stil en zuinig. Over het uiterlijk van de nieuwe kun je twisten ten opzichte van de oude, maar verder is het een grote stap voorwaarts. Deze nieuwe Cactus is een zwaar ondergewaardeerde auto bij het grote publiek. Insiders weten gelukkig beter….

Momenteel C6 3.0 Exclusive 2006- C4 Cactus Shine 110 2015 - C5X Hybrid Business plus 2022.

Geschiedenis: Visa Super E 1983 - 2CV Club 1984 -  BX 19 GT 1986 - Visa 11RE 1989 - BX 19 GTI 1989 - BX 14 1987 - BX 19 TZI 1989 - ZX Volcane 2.0i 1992 - Xantia 2.0 SX 1995 - Xantia Break 1.9 TD 1997 - Saxo VTS 1999 - Xantia Break 1.9 TD 1999 - Xsara Coupé 1.6 VTS 2001 - C5 2.0 HDI 2001 - C5 Break 2.0 HDI 2004 - C4 Coupé 2.0 VTS 2006 - C5 III 2.2 HDI 2008 - DS3 1.6 VTI 2011 - XM SX 2.0i 1995 - DSuper 5 1974 - DS5 eHDI 2012 - C5 III 2.0 HDI 2015 - C5 Aircross Business 2019.

Profiel  
 
Benco
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 25-02-2018

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech 110 man OneTone
Gepost: 10 juni 2019 11:38 AM
  [ # 5 ]

Dank voor de reply , klinkt echt de moeite .
Feije , dat van die banden lees je nu ook van Wessel , ik ben dus niet de enige die daar een probleem mee heeft.
Mijn vorige wagfen was een Lancia Phedra (Citroen C8 met veel slechtere electronica blijkt)
Die kocht ik als jonge 2e hands met Goodyear banden erop in nog zeer goede staat.
Ik kwam toen uit een personen wagen in een monovolume en dacht met de eerste rijimpressies dat het logisch was dat zo’n grote monovolume wagen wat minder direct stuurde , wat moest inboeten op wegligging etc etc ...
Tot ik na een poos besloot om eer goeie Michelin’s op te laten leggen…
Ik wist effe niet wat er gebeurde toen ik met de n,ieuwe banden ging rijden.
Het leek wel een heel andere wagen , die plots wel heel direct stuurde en een feilloze wegligging bleek te hebben…

Ik ben al vele jaren fan van Michelin , maar soms denk je , de technologie staat niet stil , en zo is dat ook nbij andere benden merken , en waarom betaal je een michelin toch zo duur dan ?

De tegenvraag is dan , wat mag veiligheid kosten ?

Vele jaren geleden ((1990) reed ik met een Renault Fuego Turbo D, (jonge 2de hands) , maar de banden die erop lagen waren niet zo best meer , net nog de keuring gehaald , maar het begon echt slecht weer te worden , er lagen toen Micelin banden op , maar net een wagen gekocht , en niet zo sterk financieel ... bij de banden centrale maakten ze toen reclamen voor Dunlop , een toen nieuw type Dunlop , dat maar 50% van de Michelins kostte en volgens de verkopers zeker even goed wxas , dus ja , Dunlop erop ...
Zoveel spijt gehad , de versleten Michelin’s waren stukken beter dan de nieuwe Dunlop’s ...

Later heb ik iedere keer ik zelf de banden heb kunnen kiezen voor Michelin gekozen , en nooit spijt van gehad .

Waarom doet een merk als Citroën dat dan ?? op Nieuwe wagens Goodyeart leggen ??
Omdat alle merken tegenwoordig dezelfde strategie hebben…
Ze brengen een model oàp de markt waarom banden moeten met een specifieke maat en gewichtsindex en dan komen de offertes binnen van de grote banden fabrikanten ... en dan word bepaald w<elke band het zal worden , niet op eigenschappenb , wel op prijs ...
Vaak ook niet enkel op de prijs van de banden zelf ... maar die fabrikanten hebben dan weer connecties / samenwerkingen lopen met producenten van andere onderdelen / lakken, rubbers , etc etc of gewoon met andere autofabrikanten die onderling weer een band hebben of een of ander samenwerkingscontract ... een soort van stratego en politiek ....

Vroeger was Citröen gewoonweg twee handen op een buik met Michelin , maar tijden veranderen dus , en de bedrijfsstrategie / politiek ook .

Profiel  
 
Wessel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 06-09-2007

Gepost: 10 juni 2019 04:05 PM
  [ # 6 ]

Benco,
Bij mijn Cactus 2 zijn er door de leasemaatschappij vier seizoenenbanden onder gezet. Zoals ik al zei, dat doen ze altijd bij shortlease. Ik weet dus niet wat er oorspronkelijk onder zat. De Cactus 1 van mijn vriendin heeft wel af fabriek Michelin er onder zitten. Zowel de zomer- als de winterband. En echt veel beter! Ik ervaar ook tractieproblemen met het uit-accelereren na een krappe bocht. De Cactus 1 heeft daar geen last van. De 10 pk minder die de diesel heeft zal het verschil niet maken.
De 6-bak is overigens prima. Schakelt soepel en maakt de auto stil. Rond de 150 km/u is het echt niet nodig om de radio luider te zetten. Radio DAB+ is ook prima. De speakers in een C5 zijn van betere kwaliteit, maar deze zijn gevoelsmatig beter dan in de Cactus 1.
In mijn Business uitvoering zitten niet de Advanced Comfort Seats, feitelijk zijn dit de stoelen uit de Cactus 1, prima dus. Ik heb het geluk te mogen leasen, vandaar straks de C5 Aircross, maar privé zou ik 100% voor de Cactus 2 gaan ondanks het behoudende uiterlijk. Als Citroën hier een Break van zou kunnen maken, hebben ze een troef in handen…

Momenteel C6 3.0 Exclusive 2006- C4 Cactus Shine 110 2015 - C5X Hybrid Business plus 2022.

Geschiedenis: Visa Super E 1983 - 2CV Club 1984 -  BX 19 GT 1986 - Visa 11RE 1989 - BX 19 GTI 1989 - BX 14 1987 - BX 19 TZI 1989 - ZX Volcane 2.0i 1992 - Xantia 2.0 SX 1995 - Xantia Break 1.9 TD 1997 - Saxo VTS 1999 - Xantia Break 1.9 TD 1999 - Xsara Coupé 1.6 VTS 2001 - C5 2.0 HDI 2001 - C5 Break 2.0 HDI 2004 - C4 Coupé 2.0 VTS 2006 - C5 III 2.2 HDI 2008 - DS3 1.6 VTI 2011 - XM SX 2.0i 1995 - DSuper 5 1974 - DS5 eHDI 2012 - C5 III 2.0 HDI 2015 - C5 Aircross Business 2019.

Profiel  
 
Benco
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 25-02-2018

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech 110 man OneTone
Gepost: 10 juni 2019 05:51 PM
  [ # 7 ]

Het jammere is dat je de eerste 2 jaar op een nieuwe (gekochte) wagen het meest verlies maakt ...
Vanaf minuut 1 BTW weg + hety feit dat hij opeens 2de hands word.
Dat maakt dat ik nu veel te veel moet opleggen als ik nu de overstap wil maken , zelfs met de hoge kortingen nu wegens het 100 jarige bestaan van Citroën.

8000€ opleggen op 18 maanden en geen 12000Km , dat kan ik niet effe zomaar overbruggen.

Profiel  
 
Paling1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008

- C5 Aircross 1.2 Business
Gepost: 11 juni 2019 10:59 AM
  [ # 8 ]

Bij mijn Cactus (serie 1) 100pk Diesel knippert het lampje van de traction control ook vaak.
Nat of droog maakt niet zoveel uit. Van rotondes af en de wat krappere bochten. Als je enthousiast gas geeft dan gaat het lampje knipperen, en voel je dat de motor geknepen wordt. Naar mijn mening staat het systeem een beetje te voorzichtig afgesteld.
Wat ook niet echt meehelpt zijn de bakverhoudingen. De eerste 3 versnellingen zijn niet lekker op elkaar afgestemd vind ik. Het gat tussen 1 en 2 is te groot en dan is 3 ook weer een grote stap. Dus het maakt best wel veel uit in welke versnelling je de bocht om gaat.

Ik heb er de originele Michelin EnergySavers onder liggen. Nu ±95.000km en het profiel is nog redelijk in orde. (Daar ga ik de 100.000 wel mee halen.) Knipperend lampje heb ik al vanaf het begin, dus ligt niet echt aan de bandenslijtage.
Ik denk dat de 250Nm koppel van de diesel net een beetje te veel is voor de ophanging.

Ben zelf wel benieuwd of de nieuwe Cactus met 130pk diesel lekker rijdt. Ik hoop dat ik er een keertje 1 als leenauto krijg bij een onderhoudsbeurt. 6 versnellingen lijkt me ook erg fijn, vooral die laatste versnelling mis ik wel in mijn serie 1.

Profiel  
 
Benco
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 25-02-2018

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech 110 man OneTone
Gepost: 11 juni 2019 11:18 AM
  [ # 9 ]

Als ik straks de banden wissel zal het hoogstwaarschijnlijk een Michelin pilot sport 4 worden , of evt een climate control.

als ik de kans krijg wil ik snel wel eens een nieuwe 130pk 6bak cactus testen , maar kopen , helaas is de opleg veel te veel , ook al krijg je een super deal , de eerste 2 jaar verlies je gewoon veel te veel op een nieuwe wagen.

Profiel  
 
Paling1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008

- C5 Aircross 1.2 Business
Gepost: 03 september 2019 02:23 PM
  [ # 10 ]

Vandaag is mijn Cactus 100pk diesel uit 2015 voor een beurtje bij de garage.
Als leenauto een nieuwe Cactus 110pk benzine mee.

Qua rijden redelijk vergelijkbaar. Merkbaar minder koppel dan de diesel, maar in ieder geval een stuk beter dan de vorige keer toen ik een 82pk benzine mee kreeg. Die 82pk versie is voor het leuk net een beetje te weinig. Vooral tussenacceleratie is dan zeer matig. Met deze 110pk is dat veel beter.
Geen idee of op deze auto de nieuwe vering zit. Ik merk in ieder geval op de snelweg en in snelle bochten weinig verschil. Deze heeft wel 17 inch wielen en ik kan me herinneren dat dat in een eerdere cactus leenauto ook niet zo heel comfortabel was. Zelf heb ik de 15 inch wielen.
Geluidsisolatie zou ook beter zijn, maar daar merk ik niet zo veel van. Zal ook wel verschil tussen 3 en 4 cylinder zijn. De 3 cylinder benzine is gewoon rumoeriger, waarschijnlijk ook in combinatie met de grotere wielen.

Interieur is qua layout niet veel aan gewijzigd. Ik heb nu een versie mee met de advanced comfort stoelen. Die zitten wel iets beter lijkt het, maar het vinden van een goede positie is wat lastig. Uiteindelijk vrij weinig verschil met de oude versie. Als ze het stuur in diepte verstelbaar hadden gemaakt was er pas echt vooruitgang geboekt qua zitpositie.
Wat ik wel mis is de midden armsteun. Die is in de nieuwe versie echt veel te kort en dus een beetje nutteloos.
Startknop ipv contactslot is een grappige gimmick, maar verder niet heel nuttig. Spiegels met geïntegreerde knipperlichten zijn wel mooi. Klappen ook automatisch in bij vergrendelen van de auto.
Op deze auto zit ook Lane departure warning. Geen idee hoe het werkt. In de stad werkt het in ieder geval niet. Straks op de snelweg nog eens even proberen. Als je te dicht op je voorganger rijdt dan krijg je ook een waarschuwing in het scherm te zien.

Het touchscreen werkt wel beter en is een stap vooruit ten opzicht van de oude versie. Geen idee of hier ook carplay of android auto op zit. Dat lijkt me wel fijn werken. Straks misschien nog even proberen.

Al met al is de auto er met alle wijziginen zeker niet op achteruit gegaan, behalve qua prijs.
Deze nieuwe is een dikke €3000,- duurder dan mijn oude en dan zitten een hoop opties er nog niet eens op zo te zien.

Profiel  
 
Paling1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008

- C5 Aircross 1.2 Business
Gepost: 04 september 2019 09:07 AM
  [ # 11 ]

Nog even een update:

Gistermiddag nog even Android auto uitgeprobeerd op de auto. Dat werkt echt super. Ik had de app op mijn telefoon geïnstalleerd en na het inpluggen in de auto werkte het meteen.
Bediening werkt erg makkelijk. Scherm werd af en toe wel ineens zwart en ging dan weer gewoon verder. Geen tijd gehad om met instellingen te experimenteren.

Verder nog wat in de instellingen van de auto gedoken. Bleek dat een aantal opties uitgeschakeld waren. Verkeersbord herkenning heb ik aangezet en dat werkt ook wel fijn. Er komt dan een aanwijzing voor de maximum toegelaten snelheid op je dashboard te staan.
Lane departure warning ook aangezet. Werkt ook. Bij het van baan wisselen zonder knipperlicht krijg je een piepje en een rood lampje in het dashboard.
Klein nadeel is dat de piep vrijwel niet hoorbaar is. Zeker niet met muziek aan.
Geluid van de knipperlichten is ook heel zacht. In het normale instellingen menu is hier helaas niets aan te doen.

Ik heb ook nog even iets beter gelet op het rijgeluid in de auto. Blijft lastig om te zeggen of de nieuwe stiller is dan de oude. Door de verschillende motoren is het niet goed te beoordelen.

Volgens de dealer was dit ook een versie met de nieuwe vering. Heb ik weinig van gemerkt. Misschien komt dat door de 17 inch wielen. Zelf heb ik 15 inch en dat is op de oude versie ook veel comfortabeler dan 17 inch wielen vind ik.

Dus samenvattend voor de nieuwe Cactus:

+ Android auto
+ Stoelen (klein verschil met de oude stoelen)
+ Extra features (lane departure, verkeersbord herkenning etc.)

- Midden armsteun (is echt veel te kort)
- Looks. Zeker de achterkant vind ik bij de oude versie mooier. Achterlichten zijn nu te groot.
- Prijs. Een flinke stijging ten opzichte van het eerdere model. Voor een deel denk ik wel te verantwoorden vanwege de vernieuwingen, maar blijft procentueel gezien een forse stijging.

Profiel  
 
Benco
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 25-02-2018

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech 110 man OneTone
Gepost: 23 januari 2020 03:24 PM
  [ # 12 ]

merci voor de uitleg , als ik de kans krijg om het ook zelf eens te testen zal ik mijn bevindingen ook posten ..
dat van die looks van de achterzijde , ben ik volledig met je eens , ik vind de oude versie veel mooier achteraan dan de nieuwe.

Profiel  
 
Paling1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008

- C5 Aircross 1.2 Business
Gepost: 24 januari 2020 09:45 AM
  [ # 13 ]

Een paar weken geleden moest mijn Cactus weer voor de APK. Gelukkig weer een nieuw model mee als leen auto.
Dit keer een wat langere rit gemaakt met minder files, dus lekker door gereden. Dit was ook een 110pk benzine. Qua geluid is het toch echt wel beter dan in de oude versie. Dat is dus een mooie vooruitgang.

Android auto kreeg ik bij deze auto niet aan de praat. Wilde gewoon geen verbinding maken met mijn telefoon. Ik had de nieuwste versie van android auto geïnstalleerd op mijn telefoon, maar kreeg van de auto steeds de melding dat mijn telefoon waarschijnlijk niet compatibel was.

Verder blijf ik bij mijn eerdere conclusies.
Middenarmsteun is echt waardeloos en de zitpositie zou echt een stuk beter zijn met een in diepte verstelbaar stuur. Daar blijf ik, ook in mijn eigen (oude) cactus, mee klooien.
De 110pk benzine is best een fijne motor. 6 versnellingen is ook wel lekker op de snelweg.

Nu maar hopen dat ze voor het einde van het jaar een volledig elektrische versie kunnen aanbieden en leveren. Wink
Dan kan ik weer een paar jaar verder leasen voor zo weinig mogelijk.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook