Turbo bereik 1.6 HDI
Topla
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 03-09-2019

Gepost: 04 september 2019 06:57 PM

Hallo allemaal,  ik heb sinds kort een Berlingo 1.6HDI 114pk van 2013 met 70.000 km,  echt een heerlijk karretje maar vind hem “onderin” een beetje laf, vanaf zo’n 1900 toeren komt de turbo erin en spuit hij weg maar daar onder mis ik echt de trekkracht, is dit de karakteristiek van de motor of is er iets mis? Heb al foutcodes uit laten lezen maar die zijn er niet, de auto rijd verder prima.
Weet iemand het werkbezoek van de turbo?
Zou de vacuüm regelklep niet werken?

tongue wink

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7691
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 04 september 2019 08:30 PM
  [ # 1 ]

Welkom hier!

De motor in je Berlingo bereikt het maximale koppel bij 1750 toeren, dus je observatie klopt wel. Het klopt ook dat zo’n relatief kleine diesel er pas echt aan trekt als de turbo meeblaast en dat er bij lagere toeren nauwelijks trekkracht is.

Zolang de motor soepel oppakt en vloeiend toeren opbouwt (dus niet inhoudt) zou ik me zeker geen zorgen maken.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 04 september 2019 08:46 PM
  [ # 2 ]

Hou er ook rekening mee dat je turbo weliswaar maximale druk kán leveren vanaf 1750rpm, maar op het moment dat je daar tijdens het optrekken bent hééft hij die druk nog niet meteen. Tegen de tijd dat hij die heeft opgebouwd ligt het wel voor de hand dat je al bij 1900rpm zit. In een hogere versnelling heb je daar wat minder last van (maar in een hoge versnelling onder je turbobereik optrekken is niet echt een aanrader)

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook