afstellen (ont)koppelingsregelaar
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 07 september 2019 06:26 PM

Ik heb zojuist een gereviseerde (ont)koppelingsregelaar op de ds gezet.(ds carburateur) Er is echter 1 ding wat me niet duidelijk is, wellicht weet iemand hoe het zit.
Het inbouwen is prima gegaan en het uitlijnen van de regelaaras met de carburateuras lijkt ook prima; de ronde plastic ring voor de overbrenging op beide assen lijkt ook goed gemonteerd.
Dan staat er echter in het boek:

“Opmerking:Zet de gasklep geheel open, waarbij de as van de regelaar wordt meegenomen. Houd de as van de regelaar in deze stand.
Wanneer het gaspedaal nu wordt losgelaten, moet de gasklep in de stand voor stationair draaien terugkomen.
Wanneer dit niet zo is moet de uitlijning van de carburateur en de koppelingsregelaar worden gecontroleerd.”

Dat is dus zeker niet aan de hand; hou ik de as van de regelaar vast dan blijft het gas ook gewoon open staan; die draait niet terug; niets.

De uitlijning lijkt goed, ik heb ook geen idee waar die koppeling zou moeten zitten, de koppeling waar men het in het boek over heeft lijkt de ronde plastic ring.

Wie weet hoe dit zit? Kan iemand bij zijn halfautomaat eens kijken of inderdaad bij het tegenhouden van de as van de regelaar, bij vol gas, de gasklep bij loslaten terug komt?

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 09 september 2019 04:34 PM
  [ # 1 ]

Helemaal niemand?? Sad

Ook niemand die even bij zijn halfautomaat onder de kap kan kijken hoe het zit?

Voor zover ik zie is het een vaste verbinding tussen carburateur en koppelingsregelaar, de verbinding is wat ik zie alleen de witte plastic ring.
Volgens het boek zou blijkbaar e.e.a. flexibel moeten zijn.

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 09 september 2019 04:47 PM
  [ # 2 ]

Ik heb het even niet helder voor me, maar heb je wel met een pinnetje de ontkoppelingsregelaar juist gesteld? De veerdruk zou er dan minstens voor moeten zorgen dat de klep aanstalten maakt terug te gaan. Zo niet dan gaat of de carburateur te zwaar of is de uitlijning niet juist.

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 09 september 2019 05:03 PM
  [ # 3 ]

Ik heb inderdaad met een pinnetje de ontkoppelingsregelaar afgesteld; zoals in het werkplaatsboek staat. De montage is verder ook goed gegaan en de auto rijdt verder ook goed nu.
De as van de regelaar draaien tot je de veerdruk in de regelaar kunt voelen; dan de as 30 graden terug en het pinnetje er in.

Maar als ik de opmerking uit het werkplaatsboek goed interpreteer zou dus de gasklep geheel naar stationair moeten terug komen als je in uiterste stand(vol gas) het asje van de regelaar vast houdt en dan de het gas los laat.

“Opmerking:Zet de gasklep geheel open, waarbij de as van de regelaar wordt meegenomen. Houd de as van de regelaar in deze stand.
Wanneer het gaspedaal nu wordt losgelaten, moet de gasklep in de stand voor stationair draaien terugkomen.
Wanneer dit niet zo is moet de uitlijning van de carburateur en de koppelingsregelaar worden gecontroleerd.”

Dat terug komen gebeurd dus helemaal niet; het is een vaste verbinding tussen de carburateur en de ontkoppelingsregelaar.

Als je de mogelijkheid hebt om het misschien bij jou auto te kijken hoe dat zit zou dat heel lief zijn… Smile

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 09 september 2019 06:08 PM
  [ # 4 ]

Die mogelijkheid heb ik waarschijnlijk zaterdag op zn vroegst. Maar je moet m door de veer heen draaien totdat het asje blokkeert.

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 09 september 2019 06:18 PM
  [ # 5 ]

Door welke veer heendraaien; van de as op de carburateur of van de ontkoppelingsregelaar?
De ontkoppelingsregelaar heeft maar een minimaal stukje veerkracht in zijn slag zitten; vrijwel niets.

Of bedoel je door de veer heendraaien van de regelaar met het afstellen? Dat heb ik dus gedaan zoals in het boek staat. (de auto rijdt dus nu ok, alleen die opmerking uit het boek brengt me onduidelijkheid dat er wellicht iets niet klopt of ontbreekt)

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook