1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
DS-TT film: Aangepaste treiterslang
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2990
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 08 september 2019 07:50 PM

De ‘treiterslang’ bij de DS kan op onverwachte momenten kapot gaan, de hydraulische olie ligt in no time op straat en dan is verder rijden onmogelijk. Maar wat is een goede treiterslang?  DS-TT denkt dat de getoonde oplossing in deze film een goed alternatief is.

 

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
cifun
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 13 september 2019 11:24 AM
  [ # 1 ]

Prima film.
Lijkt me een goede oplossing.

Voor het koppelstuk: sommige zeggen dat je voor een 10 mm slang een 11 mm koppelstuk nodig hebt?!
Maar jij hebt gewoon 10 en 8 genomen, neem ik aan?

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2990
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 16 september 2019 09:23 AM
  [ # 2 ]

Klopt gewoon een 8-10 mm koppelstuk
https://www.carburateurwinkel.nl/contents/nl/p1337_Verloop_Stukje_voor_8_mm_10_mm_Brandstofslang.html

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Aad van der Reijken
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 20-12-2005

Gepost: 16 september 2019 10:33 AM
  [ # 3 ]

Egbert, korte vraag: is die standaard-benzineslang ook geschikt voor LHS?

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2990
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 16 september 2019 11:43 AM
  [ # 4 ]

Ik weet niet of standaard benzine slang geschikt is voor LHS.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 16 september 2019 03:35 PM
  [ # 5 ]
cifun schreef:

Voor het koppelstuk: sommige zeggen dat je voor een 10 mm slang een 11 mm koppelstuk nodig hebt?!

Het hangt er van af of de diameter 8 of 10 van het koppelstuk de maat tussen de ribbeltjes is of de maat van de buitenkant van de ribbeltjes.
Ik denk het eerste, maar er staan geen maten op de site. Misschien weet Egbert deze maten?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 16 september 2019 03:37 PM
  [ # 6 ]

Het gaat altijd om de kerndiameter, de ribbeltjes moeten zich in het materiaal “vreten” om grip te krijgen zodat de slang er niet af gaat.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
cifun
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 16 september 2019 08:56 PM
  [ # 7 ]

Ja precies, dat bedoelde ik ook met “11 mm” voor een 10 mm slang.
Je meet dus 11 mm als je op de ribbels zou meten.

Op het filmpje lijkt het erop dat de slang een beetje uitzet, dus waarschijnlijk iets groter dan 10 mm?

Profiel  
 
marcelhartman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 24-06-2014

- ID/DS ID 19 B
Gepost: 14 augustus 2023 05:58 PM
  [ # 8 ]

Heeft er nog iemand interesse in de aangepaste treiterslang?

Om zelf een slang te maken kom je via https://www.carburateurwinkel.nl/ op een bedrag van 47,50. Dit is inclusief verloop, 2x slang, 4x slangenklemmen en verzendkosten.

Met de slangen kan je in principe 4 sets maken, dus dan zou ik 4 sets kunnen maken. Als je wilt kan je bij mij voor 25 euro een set in Den haag of ‘s-Gravendeel op komen halen of voor een klein bedrag opsturen.

Mocht ik drie aanmeldingen hebben, dan zal ik ze bestellen.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 september 2023 06:57 PM
  [ # 9 ]

Ik zie op “DS tech talk” op facebook vaak referenties naar jullie filmpjes.
Ga zo door!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Hilko Schmitt
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 12-09-2005

Gepost: 11 september 2025 11:36 AM
  [ # 10 ]

Hi Egbert, allen,

Ik heb een kleine beginnende lek ergens bij de regelaar, en verdenk de treiterslang. Die zit er alweer zo’n 10 jaar op geloof ik. Ik ga de aangepaste maken, en heb nog Multi Purpose Gates Master Auto 3225 fuel slangen liggen, rated op 10 bar. Zouden die te gebruiken zijn?

Alvast dank,

Hilko

Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2019

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3976
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 11 september 2025 10:13 PM
  [ # 11 ]

Het is je eigen DS, dus je houdt het zelf in de gaten.
Voordeel van die Gates slang is dat hij een gevlochten binnenmantel heeft. Als er scheurtjes in de buitenmantel komen dan gaat hij niet in 1 klap stuk.
In Principe is benzineslang redelijk LHM bestendig, maar tien jaar oude is natuurlijk al niet nieuw en “toen” waren de slangen minder bestand tegen benzine toevoegingen ( en dan niet alleen Ethanol, maar ook de moderne anti-klop middelen en met name ook de zeer kleine hoeveelheid “verbrandingsversnellers”.
Eeuwig zal die slang dus niet meegaan, maar 5 jaar haalt ie wel denk ik zo, dus ieder jaar controleren lijkt me wel aangewezen.

Voor de druk hoef je je geen zorgen te maken, die 10 bar is ruim genoeg.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Hilko Schmitt
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 12-09-2005

Gepost: 12 september 2025 09:03 AM
  [ # 12 ]

Hi Citroensmgz,

Dank! Ik bedoel eigenlijk dat de treiterslang die er nu opzit al 10 jaar oud is. Wel een goede van Citrotech zag ik net in m’n onderhoudshistorie. Die Gates slangen zijn van afgelopen Citroclassica, stuk nieuwer!
Ik wacht even op dat koppelstukje die ik gisteren heb besteld en ga dan aan de slag.

Groet,

Hilko

Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2019

Profiel  
 
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 483
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 12 september 2025 09:55 AM
  [ # 13 ]

Ik snap de heel constructie van de treiterslag niet. Door de haakse bocht in de slang komt de drukgolf elke keer in die bocht en daar scheurt hij meestal. Het zou handig zijn geweest als citroen het metalen tuitje op de drukregelaar een bocht had gegeven. Nu los je het met een gewapende slang op en ben je ook meteen de haakse bocht kwijt.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 september 2025 10:20 AM
  [ # 14 ]

Je kan het dopje met het tuitje vervangen door 1 van een xantia (meen ik) die dwarser uitkomt. Je kan dan een langere bocht maken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Hilko Schmitt
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 12-09-2005

Gepost: 12 september 2025 11:11 AM
  [ # 15 ]

IK heb eraan zitten denken om het ding te verplaatsen, naar een plek als bij de 23IE. Dat was alijd een makkie. Allerlei ervaringen worden hiervoor gedeeld op het net.  Maar goed, elke 10 jaar even kloten valt ook wel weer mee. Wel een misser van Citroen indertijd!

Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2019

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook