Alarmlichten 2e dashboard
OB73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 24-12-2016

- C5 Tourer 2.0 HdiF Confort
- ID/DS DS21 BVH '67 Pallas
Gepost: 03 juni 2019 10:01 PM

Alhoewel het (on)verwacht stranden er inmiddels wel uit is geklust vind ik de afwezigheid van alarmlichten toch nog wel een gemis. Toen het elektrisch gestoorde Kadettje me indertijd op erg vervelende plekken stilzette was ik enorm blij dat de knippertjes het nog wèl deden, uit het linker raam wapperen dat je met een probleem naar rechts wil is ook zo wat. Maar alarmlichten zijn voorbehouden aan late derde neuzen, en ietsje vroegere exportmodellen. Daarover is hier al het een en ander geschreven.

M’n 67er tweede neus en dash moet het zonder doen, terwijl ook de clignoteur slechts werkt als de motor draait. Daarom het schema er weer eens bij gepakt en de schakelaar/clignoteur binnenin bekeken en doorgemeten. Er zwerven hier en daar aardige schemaatjes rond voor DIY-alarmlichten, maar die gaan uit van een onderbreking tussen schakelaar en clignoteur. Terwijl die natuurlijk behoorlijk zijn geïntegreerd, en ik wil de boel graag omkeerbaar houden dus niks/weinig slopen. Wel kan ik de onderbreking tussen clignoteur en kabelboom maken, plug & play. M’n ideetje voor het schema:

Het komt neer op een wisselrelais dat de knipperlichten links, rechts en dashboardlampje van de bestaande clignoteur haalt en aan een tweede knipperrelais koppelt, dat gezekerd aan de permanente plus hangt. Handigst is een 3x wisselrelais (3CO ofwel 3PDT), maar die zijn meestal niet bedoeld voor in de auto (spanningsschommelingen, trillingen, temperatuurwisselingen). Geen idee of zo’n spoel met gespecificeerde schakelspanning 9.6-13.2V in de auto heel blijft of last heeft van de spanningsdip bij inschakelen lampjes.
In plaats daarvan drie stuks 1x wisselrelais automotive (tot 14V) zijn overal te krijgen, kost natuurlijk wat meer ruimte.

De bediening wil ik graag een beetje bij de hand houden, niet iedereen thuis zal tzt een schakelaartje onder het dashboard weten te vinden. Ik kan:
a) een derde identiek schakelaartje in het rijtje naast het contactslot zetten. Nadeel: boren. Heb al wel vóór het opnieuw bekleden van de onderbak iemands DHZ-gaatje gedicht dus sta op winst, maar toch…
b) de ongebruikte aansteker als schakelaar gebruiken door het aanstekertje zelf kort te sluiten (vond een sleets 2e exemplaar onder vloermat). Nadeel: dat verzint niemand nuts/waarom laadt mijn telefoon nou niet?

Dus aan jullie mijn vraag: zie ik hier iets over het hoofd/kan het beter of slimmer?

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 12 juni 2019 07:11 AM
  [ # 1 ]

Jouw schakeling gaat werken maar het kan makkelijker. Met een universele schakelaar met ingebouwd knipperrelais hoef je eigenlijk niets te veranderen aan de originele bedrading. Voorbeeld hier (nee, ik heb geen belang of aandelen Smile):

https://www.franzose.de/de/ALLE/Alle/Elektromaterial-universal/ANR50104/#gallerie

Even googlen en je vindt dezelfde schakelaar voor minder geld. Die schakelaar met plastic beugeltje kun je netjes aan de linker dashboardonderzijde monteren - boven de handremontgrendeling dus. Daar zit een dashboarddeel met een schroef vast en dat kunststof beugeltje kun je met dezelfde schroef vast zetten. Hoef je ook geen gaten in je dashboard te boren. Zit daar niet in de weg en je stoot er ook niet met je been tegen. Monteren koste me alles bij elkaar 1,5 uur denk ik.

Overigens meen ik dat een alarmlichtschakelaar bij activering verlicht moet zijn. Dat is in ieder geval in Duitsland het geval. Dat probleem is met jouw idee nog niet opgelost - met deze universele schakelaar wel.

Groeten, Matthijs

Profiel  
 
OB73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 24-12-2016

- C5 Tourer 2.0 HdiF Confort
- ID/DS DS21 BVH '67 Pallas
Gepost: 15 juni 2019 12:08 AM
  [ # 2 ]

Hee, precies dat plastic beugeltje vond ik destijds op die plek onder het dashboard! Zonder schakelaar of wat dan ook maar er zal dus ooit al zoiets in hebben gezeten. Onderbreekt draad naar bestaand relais en kan op permanente plus werken als ik het zo zie. Was trouwens niet van plan bestaande bedrading aan te passen, gewoon stekkertjes los en nieuwe bedrading er tussenin pluggen. Als je op de Duitse term zoekt vind je ze inderdaad makkelijk en met flink variërende prijzen. Al kan ik mijn schemaatje incl. originele dashboardschakelaar ook wel maken voor iets van €35-40.

Regelgeving wil nog wel eens opvallend rechtlijnig zijn, maar de kans op een (Duitse) bekeuring voor een ontbrekend lampje in/bij schakelaar lijkt me voor een auto die geen alarmlichten hoeft te hebben en vrijwel allemaal incognito knoppen heeft erg klein. Het enkele richtingaanwijzerlampje op het dashboard knippert overigens wel mee.

Daar moet ik even over nadenken, duidelijke-maar-niet-zo-mooie knop onder dashboardrand of derde schakelaar (sommige auto’s hebben voor af-fabriek opties 3). huh

Bedankt voor de tip Matthijs!

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 30 augustus 2019 05:36 PM
  [ # 3 ]

Hi,

Ook ik werd geconfronteerd met slecht functionerende alarmlichten voor de tweede neus, zeker met de fragiele en voor overbelasting gevoelige richting aanwijzer. Na wat gepuzzel heb ik denk ik de perfecte oplossing gevonden. Zie schema, kosten ongeveer 20 euro voor relais,brugcel en schakelaar.
succes ermee.

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 30 augustus 2019 05:36 PM
  [ # 4 ]

Hi,

Ook ik werd geconfronteerd met slecht functionerende alarmlichten voor de tweede neus, zeker met de fragiele en voor overbelasting gevoelige richtingaanwijzer. Na wat gepuzzel heb ik denk ik de perfecte oplossing gevonden. Zie schema, kosten ongeveer 20 euro voor relais,brugcel en schakelaar.
succes ermee.

Profiel  
 
OB73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 24-12-2016

- C5 Tourer 2.0 HdiF Confort
- ID/DS DS21 BVH '67 Pallas
Gepost: 17 september 2019 11:35 PM
  [ # 5 ]

Dank voor je input! Ik had de spullen inmiddels op tafel liggen dus het was een beetje een gepasseerd station…
Zo te zien zet je de twee knipperinstallaties parallel, met daartussen de bruggelijkrichter (die je half
gebruikt) als barrière tegen de puls van de bestaande clignoteur. Richting clignoteur heb je die barrière niet. Bij de clignoteur loopt stroom door een weerstandsdraad die het contact verbreekt en ik zou er weer eentje open moeten maken om te kunnen bedenken wat er gebeurt als je spanning op de uitgaande contacten zet. En wat dat betekent voor de nieuwe knipperautomaat. Alarmlichten en richtingaanwijzer tegelijk aan levert denk ik een interessant knipperpatroon.

Profiel  
 
OB73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 24-12-2016

- C5 Tourer 2.0 HdiF Confort
- ID/DS DS21 BVH '67 Pallas
Gepost: 17 september 2019 11:37 PM
  [ # 6 ]

Epiloog:
De 3PDT (3x maak/breek) relais die ik kon vinden hebben een wat krap spanningsbereik dus toch maar drie losse relais uit de automaterialen-toko, als ik een keer een goeie 3PDT vind dan bouw ik het wel om. De drie plus knipperautomaat op gekoppelde relaisvoetjes gezet voor monteerbaarheid, aangevuld met de lichtverklikker die nog los lag. Een automaat plus enkele 3PDT zonder voetjes is natuurlijk veel kleiner.
Schema als hier onder, totale kosten ongeveer €55. Waarvan de originele schakelaar met €20 het duurste onderdeel. Nu nog een rood stickertje in het knopje, of er boven. Dus ja, het dashboard toch ietsje geweld aangedaan maar consistent met een alle-opties uitvoering. De rest is plug&play; reversibel.
Het richtingaanwijzer-lampje knippert blij en fel mee, laat de abrupte filevorming nu maar komen. Of nee, laat maar…


Lichtverklikker lift mee

Zoek de extra knop

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 18 september 2019 12:00 AM
  [ # 7 ]
OB73 schreef:

Dank voor je input! Ik had de spullen inmiddels op tafel liggen dus het was een beetje een gepasseerd station…
Zo te zien zet je de twee knipperinstallaties parallel, met daartussen de bruggelijkrichter (die je half
gebruikt) als barrière tegen de puls van de bestaande clignoteur. Richting clignoteur heb je die barrière niet. Bij de clignoteur loopt stroom door een weerstandsdraad die het contact verbreekt en ik zou er weer eentje open moeten maken om te kunnen bedenken wat er gebeurt als je spanning op de uitgaande contacten zet. En wat dat betekent voor de nieuwe knipperautomaat. Alarmlichten en richtingaanwijzer tegelijk aan levert denk ik een interessant knipperpatroon.

Je hebt gelijk, constateerde het doordat controlelampje van de alarmlichten vrolijk meedeed bij richting geven. Als volgt opgelost.

Profiel  
 
Dries69
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 13-08-2019

Gepost: 20 september 2019 08:11 AM
  [ # 8 ]

Hi, ik heb dezelfde type auto en wil jou schema nadoen. Heb je details van de knipperautomaat en gelijkrichter? Ik wil ze ook graag aanschaffen.
vr.gr. Andries

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 20 september 2019 10:01 AM
  [ # 9 ]

Nadeel van de oplossing zonder relais: de diode zal een spanningsval van ca. 0.5 volt veroorzaken. Samen met de diode in de gelijkrichter raak je dus een hele volt kwijt, en een standaard lampje van 12V 21 watt zal dan nog maar iets van 19 watt “doen”. Maar het is een leuke schakeling en lekker compact te bouwen.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 20 september 2019 02:14 PM
  [ # 10 ]
Dries69 schreef:

Hi, ik heb dezelfde type auto en wil jou schema nadoen. Heb je details van de knipperautomaat en gelijkrichter? Ik wil ze ook graag aanschaffen.
vr.gr. Andries

Hi Andries, 

gebruikt :
- trekschakelaar origineel (chroom dopje eruit gelicht en rood gespoten)
- signaleringslampje (Der Franzose)
- brugcel/gelijkrichter Typenummer: KBPC3508,Piekstroom: 400A,Sperspanning: 800V max.35 A max.
- knipperautomaat - Hella 12v 4x21w + 5w
- 2 x diode - 1N5401 / 1N5404 / 1N5408
- besteld via http://www.conrad.nl
- Voor compacte inbouw brugcel en knipper automaat met dubbelzijdig tape kops op elkaar plakken.
- universele combi trekschakelaar/lampje is natuurlijk ook mogelijk.

succes

 

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 20 september 2019 03:57 PM
  [ # 11 ]

Na wat gepruts ziet het er bij mij nu zo uit

Profiel  
 
Dries69
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 13-08-2019

Gepost: 21 september 2019 06:05 AM
  [ # 12 ]

Merci. Ik hou van eenvoudige oplossingen. Neem aan dat je verklikkerlichtje niet meer meedoet in de schakeling. Ik ga aan de bouw.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook