bak geheel verwijderen om druklager te vervangen?
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 22 september 2019 01:59 PM

Ik heb recent de bak vervangen van een Xsara Picasso 2006. Tevens gelijk de koppeling vervangen maar het druklager blijkt achteraf niet te kloppen. Alle OEM nummers komen overeen maar het lager is niet correct.
Vraag: moet ik de hele bak wederom geheel verwijderen of kan ik genoeg ruimte creëren door de bak op te schuiven?

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 22 september 2019 02:27 PM
  [ # 1 ]

Hij moet er helemaal af.
Je kunt hem niet even vasthouden en het lager er in frommelen.

 

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3528
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 22 september 2019 08:33 PM
  [ # 2 ]

Wat bedoel je met niet kloppen: werkt het niet ? Maakt het geluid ?  Is het misschien van een ander type/model?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 22 september 2019 09:23 PM
  [ # 3 ]

Ik heb eerst via http://service.citroen.com/ mbv VIN de details opgezocht. Vervolgens heb ik een complete koppelingset besteld, incl diverse keerringen. Toen begon het sleutelwerk… 10:00 begonnen en om 17:30 was de bak en koppeling gewisseld. Starten en van de brug af maar ik kreeg de auto niet in de 1ste gang. Koppeling trapte ook enorm licht. Schrapend geluid uit de koppeling. Na enig gefilosofeer het oude druklager vergeleken met het nieuwe (in herinnering) en na wat gegoogle kwamen we erachter dat het nieuwe lager net iets anders is, hoekiger als het ware, terwijl het origineel (SKF VKC 2523) meer afgerond en dikker is. Ik denk dat de lamellen tegen het lager schrapen. Het nieuwe lager is ook wat minder dik en dat zou verklaren waarom ie niet wilt schakelen. Met motor-uit schakelt ie prima, maar met draaiende motor gaat het inschakelen erg moeizaam en je voelt dat de auto al voorzichtig vooruit wilt. Koppeling volledig ingetrapt. Ik weet vrijwel zeker dat het druklager niet goed is. Ik probeer nu zsm aan een geschikt lager te komen. Rijden lijkt me zeer onverstandig omdat ik de synchro niet naar kl*ten wil helpen. Enfin, het was serieus sleutelen, ondanks brug en baksteun. De bak lossen is goed te doen, maar terug op z’n plek krijgen is meer gedoe, ook al rust het gewicht op een steun. Blijft een lomp ding… Vandaar de vraag: gaat het lukken om dat druklager te vervangen zonder de bak er weer helemaal onderuit te moeten halen. Ik snap dat de bak los moet van het blok.

Origineel:
https://www.auto-onderdelen24.nl/skf/17104

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3528
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 22 september 2019 09:43 PM
  [ # 4 ]

Om het druklager te vervangen moet je dat helemaal over de prise-as steken, dus je moet de prise-as helemaal vrij hebben: Kun je je herinneren dat je dat voor elkaar kreeg toen je de bak er af had maar niet eronderuit?
De moeilijkheid van het herplaatsen van de bak is het uitlijnen, dat moet je ook doen als je de bak alleen maar “wegschuift”.
Dit soort druklager ( van de SKF foto) heeft een kunststof “geleider” op de prise as, was die nog heel ? Als je je druklager kapot hebt gereden dan is die geleider/loopbus meestal ook flink weggesmolten.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3528
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 23 september 2019 10:32 AM
  [ # 5 ]

Drukgroep ook vervangen ? Die is meestal samen met het druklager.
Had je een druklager met “2 oren” , dan moet je er ook weer zo een gebruiken.
Sorry, maar ik vertrouw nooit echt op die auto’sites: Er staan veel te veel fouten in hun databases.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 23 september 2019 11:28 AM
  [ # 6 ]

Kan me niet herinneren of er genoeg ruimte is om het “in situ” te doen. Ik haal de bak er wel helemaal onderuit. Begin er nu handig in te worden Wink
Er was niets mis met de koppeling, anders dan dat ‘ie al 248K oud is. Maar als ik de bak eraf heb, dan vervang ik de koppeling ook in ‘t geheel. Weinig extra werk. Daarom ook gelijk krukaskeerring gedaan.
Reden van deze operatie is de bak-wissel. Dáár was het me om te doen. Inmiddels heb ik een nieuw identiek druklager binnen en vervang ik morgen tevens de geleidehuls nog effe zodat alles knip en klaar is.

Thx

edit: ja, die fouten in de database ken ik nou wel. Mijn citroen is zo’n grensgevalletje qua bouwjaar. Moet altijd alles 3 dubbel checken. En dan nog… Sad

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 24 september 2019 05:24 PM
  [ # 7 ]

Vandaag nieuw druklager geplaatst (SKF. Er is ruimte om het lager erin te wurmen zónder de hele bak omlaag te moeten halen. Dat ging dus heel snel. Toen de hele rattaplan weer in elkaar gezet.
Probleem niet opgelost!
Alle nummers op de doos bekeken en toen bleek al snel dat autodoc een set voor een 206 heeft opgestuurd. Orderbevestiging per mail klopt, inhoud vd doos niet. Enfin, past wél maar werkt niet.
Kortom, zaterdag gaat de bak er voor de derde keer af. Gaat wel steeds sneller. Vandaag in 3 uur en 45 minuten alles eraf en weer erop. na zaterdag doe ik het met m’n ogen dicht.

schijt.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook