motor hapert bij hogere toerental
Fred van der Kaay
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 05-09-2019

Gepost: 05 september 2019 09:45 AM

Hallo,
Ik zit met het volgende probleem.
Mijn xs picasso hapert nogal bij de 3000 toeren.
De auto start gewoon en loopt zeer netjes onder de 3000 toeren, maar bij het bereiken van de 3000 toeren gaat de auto stoten en overslaan(zelfs ploffen).
MIL brand en uitlezen gaf aan p0130 en p0135 aan wat voorste lambdasonde aan.
Deze is vervangen maar probleem blijft.
EGR schoongemaakt en de bougies schoongemaakt.
Wel is het zo dat als ik de auto uitzet er een kort ratelend geluid komt bij mijn inlaatspruitstuk of gasklephuis.Lijkt op stappenmotor en deze loopt wel mee.
Ook lijkt het wel of er eem vacuum optreedt in mijn benzinetank.
Iemand hier ervaring mee.
Grt Fred

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 05 september 2019 10:03 AM
  [ # 1 ]

eerste vraag: welke motor precies, dan kan iemand misschien zeggen wat je “rammel” kan zijn.
beetje vacuum in benzinetank is normaal, dient er voor om te zorgen dat je benzinedamp binnen blijft.
je 0130 en 0135 geven aan dat de waarde die de lambda sensor meet BUITEN de normale waarden ligt, NIET dat die sensor zelf kapot is.
Het lijkt erop dat als je meer vermogen vraagt ( bij 3000 rpm en meer) je ECU ( motor computer) er niet in slaagt het juiste mengsel te geven en als resultaat dat de katalysator het mag schoonmaken, en de lambda waardes verkeerd zijn.
Bougies “schoonmaken” is geen oplossing als je versleten bougies hebt, als ze oud zijn moet je ze vervangen. Als je niet weet hoe lang ze er al inzitten zou ik ze vervangen, ze gaan niet eeuwig mee en je kunt moeilijk zijn of ze versleten zijn ( tenzij ze helemaal zwart waren). Als ze zwart zijn dan is je mengsel te rijk.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Fred van der Kaay
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 05-09-2019

Gepost: 05 september 2019 10:27 AM
  [ # 2 ]

Hallo, het gaat hierom zie bijlage.
Bougies en brandstoffilter ga ik zo vervangen maar dat er dan een motorstoringslampje gaat branden is mij nieuw.
Ben nu de tank aan het leegdraaien voor de filter en is nu vrij leeg dat verklaart de vacuum misschien wel.
Heb zelf een universele odb lezer en deze geeft geen foutmeldingen.
grt Fred

Afbeelding Bijlagen
Knipsel.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 05 september 2019 11:13 AM
  [ # 3 ]

Vraagje:
Je universele OBD lezer gaf geen foutmeldingen maar je hebt wel een p0130 en p0135 ? Die moeten ook met een goed werkende universele OBD lezer naar boven komen. Dat zijn geen “extended” foutcodes.
Brandstoffilter vervangen kan zeker geen kwaad: Daarvoor hoef je de tank niet te legen: Als de pomp niet werkt loopt er geen benzine uit de tank, je moet alleen de benzine opvangen die in de leidingen zit. Pas een beetje op met de “klik” verbindingen op het filter, die houden niet van een erg ruwe behandeling.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Fred van der Kaay
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 05-09-2019

Gepost: 29 september 2019 07:06 PM
  [ # 4 ]

Hallo,
Hier ben ik weer.
Even een update, een monteur heeft naar de auto gekeken en adviseerde de een vacuumklepje te vervangen die rechtsvoor zit achter de koplamp.
Helaas nog geen resultaat.
Ik heb gelezen dat het ook de kat kan zijn, deze rammelt nu de laatste tijd nogal hevig bij een koude start.
Wat heb ik nu allemaal gedaan:
Bougies vervangen
Luchtfilterhuis vervangen
Brandstoffilter vervangen
Vacuum klepje vervangen
Lambdasonde de voorste vervangen.
EGR gereinigd Was nauwelijks vuil
Is er iemand in de buurt van Leiden die een lexia uitlezer heeft die mijn auto wil uitlezen.
uiteraard tegen vergoeding
grt Fred

Profiel  
 
Runner24
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 20-11-2018

Gepost: 29 september 2019 08:39 PM
  [ # 5 ]

Dit doet me een beetje denken aan de c3 van mn vriendin.
Storings lampje en ik meen de zelfde foutcode.
Lambda sensoren vervangen en lampje was eventjes uit na het wisse van de foutcode.
En verdomd het lampje ging weer branden na +- 100 km.
Alles nagekeken, luchtfilter, map sensor, ect.
Uiteindelijk bleek het idd de kat te zijn.
Deze was gewoon versleten met 89000 km.
Een andere kat besteld van het merk walker en het lampje ging vanzelf uit.
Ook geen vermogen verlies meer.

Citroën c1 type1
Auto van de vrouw:.
Citroën c3 1.4 exclusief type1.
Mijn hobby/droom auto
Citroën xantia 1.8 16v(zwevend slagschip)

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1249
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 29 september 2019 08:51 PM
  [ # 6 ]

Dit is weer een klassiek geval van ‘throwing parts at the problem’ eerst eens uitlezen en goed diagnose stellen, stukken goedkoper en effectiever. Zoek of ga naar iemand met goede diagnose apparatuur en kennis, eerst meten en daarna pas vervangen.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Runner24
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 20-11-2018

Gepost: 29 september 2019 09:07 PM
  [ # 7 ]

Het quoten van voorgaand bericht is niet toegestaan, zie regel 10 van het forumreglement. police

Voor je met antwoorden gaat gooien misschien eerst goed lezen.
Er zijn wel degelijk foutcode’s genoemd.
In mijn bericht staat niet dat iemand iets moet kopen.
En als je een beetje verstand hebt weet je hoe lambdasonde’s werken.
Verder ga ik niet veel meer zeggen aangezien iemand om advies vraagt en daar een antwoord op krijgt je altijd een paar droeftoeters hebt die met zn antwoord als die van jou komen.

Citroën c1 type1
Auto van de vrouw:.
Citroën c3 1.4 exclusief type1.
Mijn hobby/droom auto
Citroën xantia 1.8 16v(zwevend slagschip)

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1249
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 30 september 2019 10:01 AM
  [ # 8 ]

Vervelend dat je het zo oppakt Runner24…. Maar als je zelf ook goed leest wordt er aan de hand van een foutcode een onderdeel vervangen, waarschijnlijk zonder dit te verifiëren of het daadwerkelijk stuk is. Aangaande het ‘iemand iets moet kopen’ gaat het hier absoluut niet over. Graag wil ik juist voorkomen dat iemand onnodig dingen vervangt die niet er toe doen, daar doel ik op met ‘throwing parts at the problem’. Het advies zoals je kan lezen is goed diagnose laten stellen door iemand met verstand van zaken. Jammer dat je meteen mensen voor droeftoeter gaat uitmaken, daar is dit forum niet voor bedoeld! Misschien kijk ik er op een andere manier tegen aan dan jij maar dat moet kunnen toch??

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook