ecomodus werkt niet zoals behoort
Jan van Gils
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 13-10-2012

- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP automaat
Gepost: 30 september 2019 03:45 PM

Ik heb een C4 Picasso 1.6 HDI uit 2014. km stand 145.000. Bevalt me prima. Sinds enkele weken slaat bij stilstand, b.v. bij verkeerslicht motor af via de eco modus, wat ook normaal is. Echter onmiddellijk hierna gaan alle dashboardlichtjes branden en moet ik de motor starten via de drukknop als ik weer ga rijden. Normaal schakelt de motor automatisch in vanuit de eco stand als je bv koppeling intrapt. Dit is erg lastig. Aangezien ik veel stadswerk rijd ivm koeriersdienst (bezorgen)schakel ik de eco modus handmatig via display uit.Dit gaat goed zolang de motor loopt. Maar telkens bij opnieuw starten moet ik handmatig de ecomodus weer uitschakelen. Ik wil echter dat hij ingeschakeld blijft. Iemand tips om dit te verhelpen zonder langs de dure citroen dealer te gaan?

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 30 september 2019 03:47 PM
  [ # 1 ]

Meet de accu is door met een multimeter om te zien hoeveel deze is ontladen in de loop der tijd, misschien alleen even goed opladen aan de druppelader en is het verholpen.
Wij rijden veel kleine stukjes, en laad ik de accu eens in de twee maanden bij met me druppellader.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1253
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 30 september 2019 04:19 PM
  [ # 2 ]

Een accu kun je niet doormeten met een multimeter. Je zult een accu moeten testen met een accutester om iets te weten te komen over de capaciteit.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 30 september 2019 05:09 PM
  [ # 3 ]

Aan het aantal volts kan je zien met een tabel hoeveel hij ontladen is.

@ JanVanGils, ik kan je desgewenst uit de service box het bestand CONTROLE VAN DE 12V-ACCU (3. Controle van de laadtoestand van de 12V-accu met een voltmeter)  toesturen via de mail.
Geef dan via pm je mail dan zal ik het toesturen

Afbeelding Bijlagen
ontlading.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 30 september 2019 07:33 PM
  [ # 4 ]

5 jaar en 145.000 km stadsverkeer: Dat is heel vaak start-stop. De symptomen die je beschrijft zijn duidelijk een accu zonder reserve, d.w.z. met te weinig capaciteit. De start-knop is een soort “over-ride”. Dat hij meteen in eco-modus gaat als je stilstaat is een teken van een accu die “op” is.
In Principe ben ik geen voorstander van ” onderdelen naar een probleem gooien” zonder diagnose, maar in dit geval zou ik zeggen: Zet er maar een nieuwe accu in, want 5 jaar is tegenwoordig al een lang leven voor een accu, en jij hebt “zwaar gebruik” voor een accu.
Daarvoor hoef je niet naar de dealer.
Koop een goede accu, d.w.z. een accu geschikt voor een start-stop systeem, en neem de grootste capaciteit die in je accubak past, gezien je gebruik. Type Varta Silver of vergelijkbaar, heb geen merk-voorkeur, alleen ter illustratie.  Dat is niet goedkoop, maar een goedkope accu houdt het nog geen jaar uit.

Aan de spanning van een accu kun je wel de laadtoestand aflezen, maar inderdaad niet de restcapaciteit.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Jan van Gils
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 13-10-2012

- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP automaat
Gepost: 08 oktober 2019 12:28 PM
  [ # 5 ]

Bedankt voor de reacties. Even voor de goede orde. Ik heb deze auto in januari gekocht met een km stand van 132.000. Omdat ik sinds mijn bijbaan als koerier ong. 20.000 km per jaar rijd ben ik overgestapt op een dieseluitvoering. Heb daar tot nu toe ong 8000 km als koeriersdienst meegereden. De rest prive met wisselende (lange) afstanden. Een nieuwe accu voor de winter begint is nog niet zo,n slecht idee denk ik.

Profiel  
 
Jan van Gils
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 13-10-2012

- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP automaat
Gepost: 24 oktober 2019 12:57 PM
  [ # 6 ]

Enkele dagen geleden begon mijn dame naar me te fluiten. Multiriem bleek de oorzaak. Nadat multiriem alsmede beide spanrollen, waar speling op zat, vervangen zijn bleek de ecomodus ook weer te werken. Accu kreeg door slippende riem waarschijnlijk te weinig stroom aangeleverd van de dynamo. Voor € 332,00 beide problemen opgelost.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook