1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Nieuwe BX 1.9 diesel uit 1991 gekocht; Meteen wat vraagjes!
Reisvlieg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 20-06-2018

Gepost: 05 oktober 2019 11:01 PM

Beste forummers.

Vorige week dus een BX diesel gekocht voor 250,- met 370000 op de klok. tongue wink Geen stuurservo of elec ramen dus lekker basic. (volgens RDW een CITROEN BX 19 TD)??? Raar want er zit geen turbo op.  De kmstand is onlogisch volgens RDW. Desondanks geen spoortje van rook of andere motorische problemen. Volgens de eigenaar is de BX niet mooi, maar wel goed. Het klopt in ieder geval dat ie niet mooi is, een fijn afgeknaagd interieur (vooral het stuur heeft het moeten ontgelden) en lekker verbleekt in de zon (is nu roze gulp ) Nu moet alleen nog aangetoond worden dat de BX wel ‘goed’ is. tongue wink

Ondanks een aanwezige APK tot juli 2020 zijn er toch een paar aandachtspuntjes die ik graag even op het forum voorleg.

Bij de aankoop heb ik de auto uitvoerig bekeken. Hier en daar wel wat roest gevonden maar niet op de dragende delen. Dus prima. Echter bij thuiskomst nogmaals goed onder de motorkap gekeken en ja hoor: doorgerot naast de veerpoten. Mad De vraag is, kan ik hier nog veilig de weg mee op (voor wat betreft bevestiging van de veerpoten) of moet dit gelast worden? Het zit niet helemaal rondom de veerpoten, maar op enkele plekken:

Veerpoot rechts:


Veerpoot links:

Verder zit er hangt er aan de rechterkant zomaar een slang los te zweven. Het lijkt wel alsof er twee leidingen uit de veerpoten komen die niet meer verbonden zijn met twee metalen buisjes aan het binnenscherm. Zijn dit retourleidingen?

losse retourslang

Verder zag ik dat rechts een remslang een beetje vervelend doet. Hoe kan dat nu? Toch niet door contact met die slangen?

Verder constateerde ik dat de handremkabel (op de voorwielen dus) gewoon tegen het wiel aankomt bij volledige stuuruitslag. Dat lijkt me ook niet de bedoeling, of is dit een ontwerpfout.

Verder nog geen totaalplaat van de auto geschoten maar dat komt misschien nog.

De vragen die ik heb zijn:

- Is de roestschade bij de veerpoten zodanig dat doorrijden gevaarlijk is, of kan ik hier nog even mee door? ( ik snap dat het op termijn
  gerepareerd zou moeten worden)

- Had dit afgekeurd moeten worden bij de APK?

- Hoe kan ik die retourslangen weer terug aansluiten? Bij die veerpoot rechts lijken ze wel afgescheurd ofzo. Kan ik die nog opnieuw aan de veerpoot verbinden?

- Hoe werkt het ontluchten van de remmen bij een BX? Bij een conventioneel systeem kan je luchtdruk op het reservoir zetten. Dat gaat hier moeilijk. Dus bij het vervangen van de remslang, de nippel losdraaien, remmen, nippel vast, rem los, nippel los, dat werk? Of is daar een ander trucje voor?

Bedankt voor het meedenken!

Groet, Reisvlieg

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 oktober 2019 09:39 AM
  [ # 1 ]

De roestschade is lastig te beoordelen van een foto, maar dat er actie noodzakelijk is lijkt me wel. Het zijn dragende delen en er komt flink kracht op te staan.
De remslang is gewoon gevaarlijk en dat alleen al is zeker een apk afkeurpunt net als de ontbrekende retourslangen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Prowl
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010

- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Gepost: 06 oktober 2019 10:27 AM
  [ # 2 ]

Hoe kwam dat rotte ding ooit zo door de APK? shock

Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….

Profiel  
 
Reisvlieg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 20-06-2018

Gepost: 07 oktober 2019 01:54 PM
  [ # 3 ]

Ok, niet een erg goed idee om hiermee door te rijden dus (voor wat betreft de roest). Een remslang is nog wel te vervangen maar de rest is vrees ik een dure grap om te laten maken.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 07 oktober 2019 02:02 PM
  [ # 4 ]

Voor 250 euro mag en kun je niets verwachten, maar die apk er op is wel heel vreemd….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 oktober 2019 03:10 PM
  [ # 5 ]
Reisvlieg schreef:

Bij de aankoop heb ik de auto uitvoerig bekeken.

Blijkbaar niet uitvoerig genoeg, je hebt gezien de roestschade gewoon een sloper gescoord.

Economisch gezien meervoudig total loss.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 08 oktober 2019 11:04 AM
  [ # 6 ]

ik zou idd mijn verlies nemen en iets meer uitgeven, voor rond de 1000 euro zou je (eventueel buiten de landsgrenzen) een redelijke basis moeten kunnen kopen die in ieder geval aanzienlijk minder roest heeft.

On the bright side; een onderdelenbak heb je al! cheese

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
XMine
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 844
Geregistreerd: 05-12-2006

Gepost: 08 oktober 2019 01:42 PM
  [ # 7 ]
Reisvlieg schreef:

(volgens RDW een CITROEN BX 19 TD)??? Raar want er zit geen turbo op.

Daar heeft de RDW dan helemaal gelijk in. De BX diesel zonder enige opsmuk is de TD. TD bij de BX staat dus voor de uitvoering. Als je een luxere had mét turbo was het een TRD Turbo of TZD Turbo.

Citroënloos

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 08 oktober 2019 03:15 PM
  [ # 8 ]

zou TD niet staan voor: Très Diesel aangezien TRD destijds voor Très Riche Diesel stond?

ik zou het BX-je gewoon helemaal goed in orde (laten) maken, dieseltjes zijn super zeldzaam en geweldig leuk, puur rijden!!!

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 08 oktober 2019 04:10 PM
  [ # 9 ]

Even uit het hoofd wat BX-historie in de familie opgraven:

Type 1 = hoekige bumpers, echt Citro-dash met “oog-snelheidsmeter”. Eenvoudigste diesel = BX 19D. Luxer was BX 19 TRD.

Type 2 = afgerondere bumper, “gewoon” dashboard met klokken, nog wel de oranje-rode-witte achterlichten. Eenvoudigste diesel wederom BX 19D. Luxer BX 19 TRD. Turbodiesel was BX TRD Turbo.

Type 3= facelift van Type2, met o.a. nieuwe (donkerrode en donkergrijze) achterlichten. Eenvoudigste diesel nu BX 19TD. Luxer BX 19 TZD. Turbodiesel BX TZD Turbo.
Ook bij de benzinemodellen ging het hier van TRS naar TZS, van TRI naar TZI, van E naar TE.

Dacht ik, zo. Nog engere nerds die het nog beter in hun kop hebben? Wink

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Gepost: 08 oktober 2019 04:14 PM
  [ # 10 ]

Ik heb weinig kaas gegeten van het hele BX gebeuren, maar bestond er net als bij de Visa en de CX niet ook een RD versie?

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 08 oktober 2019 04:16 PM
  [ # 11 ]

Yep in La Douce wel. In NL was het óf kaal (D, later dus TD), óf volle bak (TRD, later TZD - met elektrische ramen, centrale vergrendeling, toerenteller en meer van die gadgets).

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1739
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 08 oktober 2019 04:19 PM
  [ # 12 ]

Ja , de 19RD break ....

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 08 oktober 2019 04:24 PM
  [ # 13 ]

Kijk altijd iemand die nog meer weet, leuk. En inderdaad, ik zat alleen met de berlines van mijn pa in mijn kop, breaks heeft hij alleen van GS en Xantia gehad.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 oktober 2019 05:22 PM
  [ # 14 ]

Ik heb inderdaad ook een RD break gehad.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 08 oktober 2019 10:43 PM
  [ # 15 ]

Diesel is prima hoor, maar houd er rekening mee dat het niet zo lang meer duurt voordat je de grote steden niet meer in mag…
En een diesel is niet echt stil in het interieur…
Wel lekker zuinig…

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook