Betrouwbaarheid en kwaliteit van 1.6, 1.8 en 2.0 16V motoren in Xsara Picasso .
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 398
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 02 oktober 2018 03:34 PM

Wie kan mij iets melden over de kwaliteit van genoemde motoren, dus levensduur, te verwachten kilometers, e.d.
Voor de duidelijkheid, nu rijd ik al 16 jaar / 400.000 km tot grote tevredenheid in een Berlingo met de onovertroffen 2.0 HDi-motor. Maar om diverse redenen - het dieseltje-pesten door diverse gemeenten en behoefte aan een airco - overweeg ik een Xsara Picasso (hoge instap). Wat zijn sterke en zwakke plekken van deze motoren. Ook hoe is kwaliteit van een automaat in deze Picasso’s ? Waar moet ik opletten ?
Graag jullie deskundige / ervarings-meningen !

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 02 oktober 2018 05:23 PM
  [ # 1 ]

Ik heb een xsara hatchback 16-16v gehad met 200000km op de klok, gehad vanaf 140000km,  en heb nu een xsara picasso 16-16V met 180000km, en geen krimp, even opletten dat de disterebutie is vervangen deze gaan overigens 120000km mee, alle bij gebruikte ze geen druppel olie, dit is wel een probleem bij de 1800 cc motoren,  lees elders op dit forum,
Het verbruik van mijn picasso is stad 30% en snelweg 70%: ongeveer 1 op 13;5km. Dit dan wel met een rustige rijstijl, (de hatchback deed 1 op 15,4,)
Een automaat verbruik natuurlijk meer

Profiel  
 
MarnixTange
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 16-06-2018

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 16v Exclusive
Gepost: 02 oktober 2018 05:45 PM
  [ # 2 ]

Ik heb een 306 met 1.8 16v gehad uit 2001 met 153.000 op de teller. Bij 210.000 weggedaan omdat de pakking tussen versnellingsbak en motor vervangen moest worden. De pakking van het kleppendeksel heb ik ooit wel laten vervangen. Kortom geen onverwachte dingen met een auto die lang heeft stilgestaan, en vervolgens dagelijks wordt gebruikt.
Op dit moment heb ik een C4 met 2.0 16v. Een issue met dit blok is dat via de carterventilatie olie “ontsnapt”. Daar is een fix voor.

Autohistorie:
Renault Clio 1.9d
Peugeot 206 2.0HDI
Seat Terra 1.4D
Skoda Fabia combi 1.9TDI
Peugeot 308 SW 1.6 16v VTI
Peugeot 306 break 1.8 16v
Citoen C4 2.0 16v exclusive

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 02 oktober 2018 06:55 PM
  [ # 3 ]

Hier een 2006 Xsara Picasso met een 16V 1.6i. Ik vind het motortje eigenlijk net iets te licht voor de hoeveelheid massa. Dit motortje moet het vooral van de toeren hebben en in ruil krijg je dus wat meer lawaai, bovenop de bovengemiddelde windruis. Die van mij lust amper olie, rijdt op LPG en heeft intussen 230K achter de kiezen. Motorisch prima in orde. Rotte kokerbalken zijn een groter probleem. Fijne reiswagen maar mocht ik ‘n andere willen, dan een 1.8 qua vermogen. Ik ken echter de nukken van de 1.8 niet.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 02 oktober 2018 08:56 PM
  [ # 4 ]
MarnixTange schreef:

omdat de pakking tussen versnellingsbak en motor vervangen moest worden.

Eh, dat is een broodje aap. Er zit geen pakking tussen.

 

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2947
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 02 oktober 2018 09:00 PM
  [ # 5 ]

 

Met een beetje fantasie zou het de krukaskeerring kunnen zijn.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 02 oktober 2018 11:24 PM
  [ # 6 ]

Dat wel.

 

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 26 oktober 2018 02:38 PM
  [ # 7 ]

Heeft de 1.6i 16V zelfstellende kleppen? De 1.8i 16V heeft die wel meen ik.

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 26 oktober 2018 02:45 PM
  [ # 8 ]

De 1.8 16v (EW7 motor) wel ja, de 1.6 16v is in de Xsara Picasso een TU5JP4 volgens mij, ik weet niet of die dat ook heeft.

Zwakke punten van de Xsara Picasso:
ik kan me eigenlijk niks noemenwaardigs bedenken bij die van m’n ouders, er klapt af en toe een zekering van het motormanagement, en bij koud weer wil ie wel eens in noodloop springen. Loopwerkje van de cd-speler is stuk. En de koppeling was vrij snel op, maar naar later bleek vond mijn zusje het wel handig om bij rood licht de koppeling op het aangrijppunt te houden… En een jaartje geleden begon de motor flink luid te tikken, dat was opgelost met andere (dikkere volgens mij) olie.

Achtervering is eenmaal op leeftijd wat slap, veel Xsara Picasso’s hebben dan ook achteraf hulpveren ingebouwd gekregen, dorpels schijnen ook een probleem te zijn bij de Xsara Picasso, bij de meesten is er al wel eens aan gelast.

Mijn ouders hebben er eentje uit 2003, gekocht in 2006, ik gok dat er nu zo’n 250 duizend op de klok staat.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Charl1972
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 14-06-2012

Gepost: 14 februari 2019 07:15 AM
  [ # 9 ]

Heb 2 xsara picasso’s gehad, allebei een 1.8 motor, allebei op gas. Ééntje heb ik verkocht met 320.000 op de teller. Daarvan deed de stuurbekrachtiging het niet goed meer. De ander had bij 280.000 de koppakking kapot. Die heb ik toen weg gedaan.
Het waren heerlijke auto’s alleen bij de gasinstallatie wil nogal eens de gasdruksensor kapot gaan. Zo’n ding kost ongeveer 100 euro, is in 3 minuten te monteren. Heb er in 3 jaar tijd een stuk of 5 vervangen. Ik was er in eerste instantie voor naar een gasboer gegaan, die wilde dat wel even doen voor me…. had het over nieuwe software laden, er moest een ‘complete unit’ vervangen worden, divers klein materiaal telde hij er bij en vroeg er zo’n 450 voor. Ik heb dat toen in eerste instantie niet laten vervangen maar ben zelf gaan zoeken. Uiteindelijk zelf gedaan. Één stekkertje los trekken, 2 schroefjes los draaien, dingetje van 1 bij 2 cm er uit halen. Nieuwe terug plaatsen, 2 schroefjes vast (worden gewoon bijgeleverd dus niks aan klein materiaal nodig) stekkertje vast en rijden maar weer…..
maar…. om terug te komen op je vraag…. ik had er dus 2 op gas, allebei rond de 3ton mee gereden.

Life is cold when you’re livin in a fridge

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 398
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 11 oktober 2019 12:59 PM
  [ # 10 ]

Uiteindelijk heb ik toch weer een Berlingo gekocht. Bij het bekijken van ‘n Xsara Picasso merkte ik dat ik de hoogte van/in een Berlingo wel heel erg prettig vind. In de lente van 2018 vond ik een B. 1.6-16V van 2005 met aantoonbaar slechts ca. 85.000 km op de teller, die een jaar eerder uit Duitsland was ingevoerd. Geen open dak(-en), wel een trekhaak. Er waren wel een paar dingetjes, maar overzienbaar. De dorpels heb ik “preventief” meteen laten tectyleren. Voor mij bleek het duidelijk dat de heel dunne dorpels van de Xsara Picasso en de Berlingo ( onder de schuifdeur) bij het dompel-/zinkbad niet bereikt worden en dus gaan roesten.  Eens kijken hoeveel jaren deze meegaat !
Overigens met nadruk jullie dank voor het meedenken en de info !

Profiel  
 
telocho
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 01-04-2022

Gepost: 31 augustus 2022 07:36 PM
  [ # 11 ]
Charl1972 schreef:

Heb er in 3 jaar tijd een stuk of 5 vervangen. Ik was er in eerste instantie voor naar een gasboer gegaan, die wilde dat wel even doen voor me…. had het over nieuwe software laden, er moest een ‘complete unit’ vervangen worden, divers klein materiaal telde hij er bij en vroeg er zo’n 450 voor

Waarschijnlijk dezelfde gasinstallatie van AG die ik er nu ook nog in heb zitten, de SGI type 2, en inderdaad ook de druksensor defect net na aanschaffen in december afgelopen jaar (2021). Auto is van 2006 met de 1.6-16v en 320000 km, en rijdt als een zonnetje, moest dus alleen druklager in, startmotor en dynamo, maar dat zijn slijtageonderdelen en doe ik lekker zelf in het weekend. Terzijde, over het druklager: anders dan in mijn ervaring bij andere auto’s, als die begint te piepen of knarsen en je voelt al een wiebel/trilling in je koppelingspedaal, vervang het dan echt zo spoedig mogelijk, want ik kon er nog net 1000 km mee rijden en het hele ding was inmiddels compleet aan gort en ik kon niet meer ontkoppelen, en het was gewoon een Valeo.

De gasboer wilde de gassensor vervangen door een zwaarder model, gecombineerd met het filter, en dan in de software de drukgrafiek aanpassen. Omdat je anders aan het vervangen blijft, de originele sensor van AG was te licht voor de klus. Vandaar die hoge prijs. Ik vond het ook te veel, maar groter probleem is dat niemand die software meer gebruikt om de druksensor nog aan te passen in de computer. Als de gasboer al tijd heeft, er zijn er veels te weinig meer en ze hebben het knetterdruk (met uitbouwen nota bene).

Een nieuwe originele sensor van AG (dit systeem werd ook wel geleverd als Teleflex of GFI) is inmiddels niet meer gangbaar en ik heb er één in Polen besteld die half compatibel is met het origineel, hij past niet op de verdamper maar moet in de slang met een T-stuk, maar er is geen softwareaanpassing nodig gelukkig, en ik hoop dat die nog even meegaat. Ik heb de t-connector na het droogfilter gemonteerd.

Xsara Picasso 1.6i 16v (2006)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook