Onderhoud vering en Cruise Control
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 09 oktober 2019 08:47 AM

Ik heb het gevoel dat mijn veerbollen aan vervanging toe zijn. Mijn dame deint meer dan gebruikelijk en over bepaalde hobbels lijkt de vering een beetje tegen te werken. Iemand een idee van de kosten voor een paar nieuwe veerbollen, en / of het testen ervan?

Daarnaast weer een nieuw probleempje met de Cruise Control wat gek genoeg alleen optreedt nadat de auto een dag of twee heeft stilgestaan. Na een kilometer of 5 springt de CC ineens uit en is alleen te re-activeren door de motor opnieuw te starten. Het verschil met het bekende Com2000 problemen is dat dit niet met een corrigerende tik op het stuur is te verhelpen. De ingestelde snelheid verdwijnt ook en ook de snelheidsbegrenzer is niet meer in te stellen. De schakelaar van het rempedaal is reeds vervangen, maar dat biedt dus geen soelaas. Ik verdenk een ABS / ESP sensor, maar dat wordt denk ik lastig zoeken indien het probleem zich maar zelden voordoet en er geen verdere storingsmeldingen zijn. Iemand nog suggesties?

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 09 oktober 2019 10:05 AM
  [ # 1 ]

De bollen van een C6 verslijten eigenlijk niet echt.  Tien procent drukverlies in tien jaar is al heel wat.
En dan zou hij trouwens hard veren en stuiteren.

Kalibreren van het veercircuit is nogal een precies werkje en er zijn maar weinig bedrijven die dit onder de knie hebben. Garage Johan Oldenhage kan dit als de beste.

 

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 09 oktober 2019 10:20 AM
  [ # 2 ]

Calibreren heb ik al eens gedaan en hielp goed. Ik heb het idee dat er nu meer aan de hand is, ik heb namelijk ook het idee dat spoorvorming veel duidelijker merkbaar is.
Maar ik had het nog wel in mijn achterhoofd om een calibratie sowieso nog eens te laten doen. De vorige keer stond de auto achter een paar centimeter te hoog op z’n pootjes en de C6 schijnt er nogal gevoelig voor te zijn.

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 09 oktober 2019 09:32 PM
  [ # 3 ]

Het kan ook zijn dat er corrosie ontstaan is net onder één van de voorste ABS-sensoren waardoor de sensor net iets te ver komt te staan van de ABS-magneetring van het wiellager… Onlangs gehad bij een Berlingo III waarbij dus ook de Cruise Control regelmatig uitviel, maar kan nu niet van buiten zeggen hoe die sensor bij een C6 zit..

Profiel  
 
johnfred
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 12-01-2012

Gepost: 11 oktober 2019 02:10 PM
  [ # 4 ]

Wat betreft de vering; ik zou de wielophangingen voor en achter laten controleren op speling. Je wilt niet weten hoe ik heb lopen klooien met een verkeerd verende C6. Uiteindelijk kwam een niet Citroën monteur er achter dat er wat speling zat op de achterwielophanging.
Toen dat was verholpen veerde de auto eindelijk zoals het hoort.

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 24 oktober 2019 11:19 AM
  [ # 5 ]

Dinsdag heeft de dame een nieuwe veerbol gekregen… Rechtsvoor was nog 10%. De andere 3 allemaal nog 100% (na 10 jaar!). Tussenbolllen e.d.. niet getest. Opvallend is dat juist die veerbol al eens eerder was vervangen bij de montage van een nieuwe veerpot nadat ik over een niet verlichte uitstekende stoeprand was gedenderd… De auto zweeft nu weer zoals het hoort.

Cruise Control blijft lastig. Het kan te maken hebben met de haperende EGR klep die al een tijdje af en toe van zich laat horen en waardoor de motor op een soort noodprogramma gaat lopen waarbij o.a. de CC wordt uitgeschakeld. Nieuwe EGR (altijd de achterste van de twee gaat stuk) kost ruim 1100 eu inclusief montage. Hele spruitstuk moet eraf om erbij te komen geloof ik. Ik overweeg dus om de boel uit te programmeren en de auto op een testbank te laten chiptunen, niet om meer vermogen te krijgen maar om de motor optimaal af te stellen over het gehele toerenbereik. Ik denk dat dat ook goedkoper is dan het vervangen van de EGR. Iemand hier ervaring mee?

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook