C4 Coupé gekocht
xantippe
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 22-02-2007

- C5 1.8i Differance2
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR+ Coupé
- C3 1.6 eHDI Collection
- C3 1.2 Puretech Feel Edition
Gepost: 19 oktober 2019 09:50 PM

Sinds vandaag ben ik de eigenaar van een C4 Coupé uit 2005. Het betreft een 1.6 VTR+. Ik heb gekozen voor dit model omdat ik het al langer een zeer mooie auto vind.

De C4 heeft 170.000 km gelopen. Hij is tot maart gekeurd.

Hij rijdt zeer goed! Trekt lekker op, schakelt lekker en ligt geweldig in de bochten. Volgends de verkoper zit er een sportonderstel onder. Hiervoor had ik een C5 Phase1 met een 1.8 motor. Deze auto voelt wel een stuk vlotter aan, ondanks dat er minder vermogen in zit.

Ik heb er niet de hoofdprijs voor betaald, dus ik verwachte wel wat probleempjes.

-Als ik de airco aanzet hoor ik achter het dashboard een sissend geluid. De airco lijkt ook niet te werken. Het klinkt als een spuitbus die leeggespoten wordt. Ik hoop dat het alleen een kwestie van vullen wordt.

-De rubberen doorvoer van de achterklep naar de carrossie is kapot. Omdat de auto een paar weken buiten heeft gestaan is er water door die doorvoer de cabine in gelopen. Ja…het ruikt muf en ik heb al wat schimmel weggehaald. Omdat de airco niet werkt, is het met dit weer een klein drama. Ik laat het rubber vervangen en ik haal de bekleding uit de auto die ik thuis dan ga schoonmaken en drogen.

-Toen ik op de snelweg naar huis reed ging het servicelampje branden. Ook viel de motor in noodloop (hij draaide niet meer dan 3000 tpm). Het bedrijf meteen gebeld. Die verklaarde dat het waarschijnlijk komt dat de auto een paar weken buiten heeft gestaan en dat er vocht in de uitlaat is gekomen. Daardoor zou de Lambda een storing geven. Hij zei dat het vanzelf over zou gaan. Maar voor de zekerheid laat ik hem nog wel uitlezen.

Wat kleine zaken:
De achterruitverwming van de bovenste achterruit werkt niet. Waarschijnlijk een kabelbreukje in de doorvoer.
De verlichting van de RD4 radio werkt niet. Is dat een instelling of mankeert er wat aan de radio? De radio zelf werkt wel goed.
De knopjes rechtsonder op het stuur werken niet. Geen idee wat er aan mankeert. Dat gaan we nog wel een keer fixen. De functie’s werken ook via de radio.
Twee defecte lampjes heb ik gevonden.

Al met al niet top…maar in de basis is het verder een goede auto. Gewoon wat zaken die ik komende tijd wil gaan aanpakken.

Pieter
Huidige
Citroën C4 1.6 Coupé VTR+ 2005
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection 2012

Vorige

Citroën Xantia Berline 2.0 16v SX 1997
Citroën Xantia Break 1.8i 16V 2000
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2003

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 19 oktober 2019 10:25 PM
  [ # 1 ]

Gefeliciteerd met de aankoop. Spijtig van alle defecten en storingen. Hopelijk verdwijnen die snel. Afdichtingen snel maken want anders wordt het met dit weer een zwamenkwekerij Wink.

Zijn overigens fraaie auto’s. Geweldig ontwerp en was zijn tijd voorruit. Broer heeft er ook eentje en weet inmiddels alles van de coupe. Onderhoud hem goed en is voor de liefhebber zelfs te koop. De coupe kwaaltjes zijn Onder Handen genomen. Zoals centrale zekeringkast wil wel problemen geven. Geheel vernieuwen is dan beste optie.

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 20 oktober 2019 11:37 AM
  [ # 2 ]

Gefeliciteerd met je aankoop.
Sissende airco’s zijn lekke airco’s en lekke airco’s doen het niet. Waarschijnlijk is de verdamper in het kachelhuis lek, of de leidingen/pakkingen. Da’s een vervelende reparatie want veel gesleutel voor je dash eruit ligt. Overigens is het wel vreemd dat ‘ie sist want een drukbeveiliging zou moeten voorkomen dat “ie überhaupt kan pompen. Vullen heeft nu geen zin en is slecht voor het milieu. Eerst uitzoeken waar de lek zit en die fixen. Ik zou de airco ook zeker niet aanzetten want een drooglopende pomp gaat versneld exit.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
Hendrik77
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013

- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Gepost: 20 oktober 2019 01:28 PM
  [ # 3 ]

Een sissende airco heb ik ook gehad, destijds bij mijn C4 en van de zomer bij mijn DS3. In beide gevallen was het de condensor die stuk was.
Ook vervelend maar het dashboard ken tenminste blijven zitten.

Het gesis was dan vooral net na het aanzetten van de airco.

Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 20 oktober 2019 03:08 PM
  [ # 4 ]

...maar TS hoort het gesis uit/achter z’n dashboard. Condensor is veelal makkelijker te vervangen dan een verdamper.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 20 oktober 2019 04:09 PM
  [ # 5 ]

Manne, als een aircosysteem lek gaat dan loopt het of in één keer compleet leeg en dat hoor je als gesis, óf heel langzaam en dan hoor je niets. Als de TS meld dat hij gesis hoort als het systeem wordt ingeschakeld dan hoort hij geen lekkage: het systeem lekt namelijk ook als het het uit staat….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 20 oktober 2019 05:54 PM
  [ # 6 ]

Wat kan dat gesis dan verklaren? Typisch dat het alleen klinkt als de airco aangezet wordt. Als het systeem niet op druk is, mag de pomp niet gaan draaien (beveiliging). Als dat wél zo is, kan het hoogstens gecomprimeerde lucht zijn die je hoort ontsnappen. Maar dat klinkt dan hoogstens kortstondig.

Ik ben met je eens dat een airco zelfs met een kleine lek al binnen 24 uur leegloopt.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
Hendrik77
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013

- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Gepost: 20 oktober 2019 10:15 PM
  [ # 7 ]
RogerM schreef:

...maar TS hoort het gesis uit/achter z’n dashboard. Condensor is veelal makkelijker te vervangen dan een verdamper.

Klopt en klopt.
Ik kan er ook niks aan doen maar het geluid wat ik als ‘sissend’ zou omschrijven kwam bij beide auto’s uit het dashboard. Of zo leek dat in elk geval . Bij de ds3 was het systeem nog maar een paar procent gevuld, hoorde ik later van de garage.

Wat ik maar wil zeggen is dat een geluid als dat niet per sé de verdamper is. Maar ik heb het uiteraard niet gehoord bij TS.

Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 21 oktober 2019 10:08 AM
  [ # 8 ]

Een aircosysteem wat te leeg is sist ook. Ik zelf denk dat dat het expansieventiel is wat dan al gas of gasbellen krijgt in plaats van het aircogas in vloeibare vorm(het expansieventiel zit net voor de verdamper, meestal achter je dashboard ergens). Maar of dat helemaal waar is weet ik niet. (meestal zit er een kijkglaasje op het filter/droger, daar zou je aircogas in vloeistofvorm moeten zien met ingeschakelde airco.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 21 oktober 2019 10:37 AM
  [ # 9 ]

Dat gesis achter het dashboard heb ik ook gehad met mijn Coupe, airco hervuld en toen was het een weekje weg. Condensor (die zit achter je voorbumper) bleek lek, die vervangen en airco gevuld, nooit meer gesis gehoord.

Als de gehele verwarming van de bovenste achterruit het niet doet dan maak de rubber buis tussen carrosserie en achterklep maar eens los, grote kans dat daar wat kabels beschadigd zijn, is een C4 kwaaltje.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 21 oktober 2019 02:50 PM
  [ # 10 ]

Dé Xantippe in een C4?

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 21 oktober 2019 03:55 PM
  [ # 11 ]

De C5 ging weg omdat je pa slecht kon instappen, hoe doe je dat dan bij de C4 ??? Die is zeer zeker niet hoger .... , en kan je ook niet hoger zetten itt de C5 Wink


Veel plezier ermee !! Smile

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
xantippe
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 22-02-2007

- C5 1.8i Differance2
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR+ Coupé
- C3 1.6 eHDI Collection
- C3 1.2 Puretech Feel Edition
Gepost: 02 november 2019 01:23 PM
  [ # 12 ]

Het gesis van de airco kwam omdat het systeem vrijwel leeg was. Volgens mijn monteur moest het zeker 10 jaar geleden zijn geweest dat er voor het laatst iemand naar had gekeken. Hij heeft het systeem helemaal nagekeken en gevuld en hij werkt weer perfect. Dus geen enge lekkage’s gelukkig.

De rubber thule door de achterklep was een heel ander verhaal. Die thule’s zijn voor 15 euro los verkrijgbaar…maar….dat is geen aanrader. Je kunt beter een complete kabelboom kopen…kost 250 euro…maar dat is handiger dan wat ze nu gedaan hebben. Ze hebben de kabel helemaal uitelkaar gehaald, doormidden geknipt en opnieuw gesoldeerd. Een behoorlijke rottige klus…want ik ben de auto 3 dagen kwijt geweest.

De muffe lucht in het interieur is er ook uit. 3 dagen met deuren open in een verwarmde garage heeft goed geholpen. Wel moet ik het interieur nog een keer grondig schoonmaken.

Ik heb de coupe maar meteen een grote beurt laten geven. Er is meteen een stuurkogel vervangen en de auto is uitgelijnd.

Wel kwam nog naar voren dat de schokdemper linksachter lek is. Vervangen van beide achterdempers kost ook meteen 300 euro…dat laat ik maar even zitten tot er weer wat meer cashflow is.

Maar ik kreeg complimenten over de algehele technische staat van de auto. Mijn monteur vond dat ik een zeer goede auto had gekocht. Daar dacht ik na aanschaf zelf iets anders over vanwege de lekkage van de thule en de airco. Dus dat valt me reuze mee.

Er zijn nog wel wat zaken die ik wil aanpakken. Zo is het dak mat geworden. Valt niet meer te poetsen. Ook bij de voorruit begint de lak los te laten. Ook de linker buitenspiegel is mat geworden. Typische PSA kwaal. Het dak wil ik ooit nog eens laten wrappen met zwarte folie. Dat heb ik eerder gezien bij een Coupe…en dat ziet er zeer mooi uit.
Het stekkertje en de aansluiting van het 3e remlicht zijn kapot. Ik heb al een ander remlicht gevonden voor 15 euro.

Op het stuur zitten rondom allemaal knopjes. Die rechtsonder voor de bediening van de boordscomputer doen niets meer. Ze hebben het in het begin wel gedaan. Ik hoop een los contactje of een stekkertje. Anders moet ik die hele ring vervangen.

De storing die ik tijdens het rijden kreeg bleek te maken te hebben met de sensor van het gaspedaal. Die storing was eenmalig en is ook uit het geheugen verdwenen. Ook kreeg ik storingen op de cruise-control en de sensoren van de PDC…die zijn ook eruit.

De voorstoel heeft wat speling op de rugleuning. Als je fors gas geeft merk je het wel. Er is al eerder eens naar gekeken…maar dat heeft blijkbaar niets geholpen. Ik twijfel of ik er een andere stoel in ga zetten of dat ik de stoel ga fixeren. Als ik de achterbank omklap heb ik er geen last van.

Ik heb de C4 coupé altijd hoog op mijn lijstje gehad. Ik ben ook blij dat ik voor een leuk bedrag er nu een heb kunnen kopen. Qua afwerking en materiaalkeuze is het natuurlijk allemaal wat minder dan een C5. Hard plastic, een hoedenplank van simpel materiaal en als je de deur dicht gooit, hoor je geen plof maar een blikkerig geluid. Dat is nou eenmaal zo. Qua comfort….het is duidelijk geen Hydropneumaat. Ik heb me al een paar keer vergist bij een drempel die ik voorheen met een wat hogere snelheid kon nemen met de C5. De 17 inch wielen helpen ook niet echt mee. Toch is het wel een redelijk comfortabele auto als ik hem met andere auto’s vergelijk. Zelfs de C3 van mijn vrouw voelt wat stugger aan.

Voor een 1.6je met 109 pk vind ik hem ook nog eens lekker pittig. Was mijn C5 met 1.8 en 116pk een traag hok…dit wagentje trekt veel vlotter op. Gewicht en versnellingsbak verhoudingen schelen ook een hoop. Wel vind ik dat de motor veel meer toeren maakt. 60km/h in zijn 4 draait de motor al 2200 toeren. De C5 draaide dan ongeveer 1800 toeren. Ik moet dus meer en vroeger schakelen.

Pieter
Huidige
Citroën C4 1.6 Coupé VTR+ 2005
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection 2012

Vorige

Citroën Xantia Berline 2.0 16v SX 1997
Citroën Xantia Break 1.8i 16V 2000
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2003

Profiel  
 
henry the bulldog
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017

- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
Gepost: 06 februari 2020 10:51 AM
  [ # 13 ]

Staat bijzonder goed zo’n dakje cool smirk

C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN.  217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook