Citroën zx break
Jimmyr48
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 06-10-2019

- ZX 1.4I Reflex Break
Gepost: 03 november 2019 11:43 AM

Hallo allemaal,
Momenteel ben ik in het bezit van een Citroën zx break 1.4I in de reflex uitvoering. De zx is uit het bouwjaar 1995 en heeft 255.000km op de teller. Ik ben erg blij dat ik een zx break gevonden heb, want je ziet ze bijna niet meer. Het is mijn eerste auto. Het is een leuk autootje, maar ik zou liever een iets beter uitgerust exemplaar hebben. Dus mocht er nog iemand een in de aanbieding hebben, laat het me weten. Misschien is het ook leuk om hier foto’s te plaatsen van zx breaks die we spotten, want ik ken namelijk maar heel weinig andere zx breaks in Nederland. Ik zal beginnen met het plaatsen van een paar foto’s van mijn eigen break:smt204

-Citroën ZX break 1.4i reflex (1995)
-Citroën ZX 1.4i X (1997)

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 03 november 2019 02:15 PM
  [ # 1 ]

Een tijdje geleden stond er een Break 1.8 Avantage te koop, maar die is alweer verkocht denk ik (of erger…). Zijn er specifieke dingen die je zoekt in de uitrusting? En heb je voorkeur voor een motor? Een 1.4 zoals je die nu hebt is van de benzines verreweg het zuinigst, maar die gaan vaak dan weer samen met goedkope uitvoeringen. Tussen de 1.6 en 1.8 zit in verbruik volgens mij niet zo’n wereldschokkend verschil. De 1.8 16v is misschien iets zuiniger dan die twee, maar die is wel vrij zeldzaam (alleen in de laatste twee jaar of zo geleverd). Je zou misschien ook eens over de grens kunnen kijken. Daar zijn vaak wat meer luxe Citroëns te vinden, maar misschien is dat iets te veel van het goede.
Een ZX Exclusive is misschien ook wel leuk, maar die zijn verdraaid zeldzaam en ze zijn helaas nooit als Break geleverd. Zitten wel hele leuke dingen op als standaard leer/alcantara bekleding, airco, lichtmetalen velgen, een leren stuur, fabrieksradio, etc…

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Jimmyr48
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 06-10-2019

- ZX 1.4I Reflex Break
Gepost: 03 november 2019 02:20 PM
  [ # 2 ]

Ja ik had die 1.8 avantage pas gezien, helaas is die een paar weken terug gesloopt. Het liefst wel een benzine idd, in het buitenland staan er idd ook een paar , maar wel allemaal redelijk ver weg. Ik ben niet meteen op zoek naar een andere, maar op den duur zou ik wel graag een iets luxere uitvoering willen vanaf bj 96.

-Citroën ZX break 1.4i reflex (1995)
-Citroën ZX 1.4i X (1997)

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 03 november 2019 03:18 PM
  [ # 3 ]

Wat voor zaken mis je in de ZX die je nu hebt? Of wil je gewoon eentje die in zijn geheel wat luxer is? En waarom wil je eentje vanaf ‘96? Het is aan jezelf natuurlijk, maar ik begrijp het gewoon niet meteen en je maakt je zoekgebied er kleiner mee.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Jimmyr48
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 06-10-2019

- ZX 1.4I Reflex Break
Gepost: 03 november 2019 03:27 PM
  [ # 4 ]

Ik wil het model vanaf 96 omdat deze meestal (gedeeltelijk) meegespoten bumpers hebben, en een wat nieuwere voorkant. De zaken die ik nu mis in mijn zx zijn: centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging, werkende raampjes, dashboard verlichting en nog wat minder belangrijke dingetjes.

-Citroën ZX break 1.4i reflex (1995)
-Citroën ZX 1.4i X (1997)

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 03 november 2019 04:03 PM
  [ # 5 ]

Die laatste twee dingen zijn wel te fixen, maar de rest gaat inderdaad niet zomaar lukken. Vanaf ‘96 waren ze volgens mij standaard. Ik denk wel dat een wat eerdere Avantage ook al aan de meeste van je wensen zou kunnen voldoen huh. Alleen de bumpers in carrosseriekleur volgens mij niet. Die vind ik zelf ook mooi hoor, maar om er een auto op te laten staan is ook weer zoiets.
Helemaal aan het einde zijn de Breaks volgens mij zelfs nog geleverd met bumpers die helemaal in carrosseriekleur gespoten waren. Ik meende me te herinneren dat de ZX van mijn vader dat had, een rode Break Tentation 1.6i van september ‘97, en na wat googlen blijkt dat dat best eens zou kunnen kloppen. In de folder van september ‘96 die ik heb, staat nog dat de Break alleen met bumpers gedeeltelijk in carrosseriekleur is geleverd. Mocht je die folders digitaal willen, dan kun je me best even PB sturen trouwens Wink. Je kunt ze ook downloaden van de website van Autoweek als je daar een account hebt, daar heb ik ze zelf ook vandaan.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Jimmyr48
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 06-10-2019

- ZX 1.4I Reflex Break
Gepost: 03 november 2019 04:10 PM
  [ # 6 ]

Klopt helemaal, die modellen waar jij het over hebt zijn meer diegene die ik zoek idd, je had toen twee uitvoeringen van de zx break, de x (de gewone normale met gedeeltelijk in kleur meegespoten bumpers) en de sx, dat is die met de vierkantere bumpers zoals idd een tentation uitvoering. Bedankt voor het aanbod van de folders, maar ik denk dat ik ze inmiddels allemaal wel heb haha.

-Citroën ZX break 1.4i reflex (1995)
-Citroën ZX 1.4i X (1997)

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 20 november 2019 11:13 AM
  [ # 7 ]

Jimmy goedemorgen en uiteraard welkom op dit zeer uitgebreide forum.

Ik lees je verhaal net even door en wellicht hebben wij wat aan elkaar in de toekomst?

Ik heb net precies een jaar geleden na 8 jaar in een groene 1.6 Avoriaz break te hebben rondgereden een rode 1.6 Break Tentation gevonden waar ik nu vooral in de wintermaanden mee rondrijd omdat mijn snoek dan in de stalling staat.

Omdat ze zo lekker rijden en perfect als winterauto zijn heb ik deze 1.6 Tentation nu in een behoorlijke betrouwbare staat weten te brengen en wellicht kan ik je helpen met bepaalde technische zaken of kunnen wij elkaar op dat vlak aanvullen.

Ik heb net de gehele koppeling laten doen en er zit weer een verse Valeo geleidelager, druklager en koppelingsplaat in waardoor er weer wat kilometers gemaakt kunnen worden.

Ik heb ook mijn oude break nog als donorwagen beschikbaar dus dat kan ook van pas komen bijvoorbeeld.

Koppeling heb ik dus laten doen maar in principe doe ik alles verder zelf mits ik daar de tijd voor heb. Ik sleutel regelmatig in een doe het zelf garage of onder de carport bij huis.

Veel plezier in je Break ook!

Groeten, Wouter

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
Jimmyr48
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 06-10-2019

- ZX 1.4I Reflex Break
Gepost: 23 december 2019 02:57 PM
  [ # 8 ]

Hallo Wouter,
Het is even een tijdje geleden dat ik op het forum gekeken had, erg leuk om te horen dat er nog meer zx eigenaren zijn hier. De tentation is een hele mooie uitvoering inderdaad.
Met vriendelijke groet

-Citroën ZX break 1.4i reflex (1995)
-Citroën ZX 1.4i X (1997)

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 28 december 2019 09:49 AM
  [ # 9 ]

Ik ken het Smile Bij mij in de omgeving rijd er ook nog een nette groene Break rond maar voor de rest zie ik ze bijna niet meer eigenlijk en als je ze ziet dan is het eigenlijk altijd een Berline.

Heb je de dashboard verlichting al weten te vervangen? Heb ik ook moeten doen toen ik hem kocht. Alles was donker in het klokkenspel en ook alle verlichting van het middenconsole had de geest gegeven. Maar goed daar hebben alle ZXen op leeftijd last van als ik dat hier op het forum lees…

Klokkenspel is vrij gemakkelijk te vervangen hoor. Werkwijze staat hier uitgebreid op het forum beschreven.

Ik heb online een doosje NEOLUX type N286 aangekocht en dan kun je weer jaren voorruit.

Succes ook.

Groeten, Wouter

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook