3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Massapunten XM eerste serie
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 november 2019 01:00 AM
  [ # 31 ]
Citroensmgz schreef:

Een PRV V6.24 heeft nog “degelijk ouderwetse” aluminium kleppendeksels. De achterste wordt heter, en de trillingen van de airco pomp helpen ook niet, maar met goede pakking krijg je die echt dicht. Die “kunststof” deksels van een ES9 vervormen te veel: Die moet je nauwkeurig schoonmaken, en dan gelijkmatig inkitten en dan bij het monteren niet te vast aantrekken, wachten tot de pakking “cured” is ( uitgehard) en dan pas gaan rijden…

Ik dacht dat op de V6 van mijn C5 er 2 van kunststof waren en 2 van metaal? Zo ziet her er tenminste wel uit.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 412
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 04 november 2019 08:43 AM
  [ # 32 ]
ChrisB schreef:

Het achterste klepdekselpakking gaat lekken doordat de aircopomp erop gemonteerd zit. het gewicht daarvan en het constante schudden, trillen, trekken etc. maken dat de pakking daar eigenlijk altijd stuk gaat. Ook de mijne lekt iets, na 2 eerdere herstelpogingen. Ik ben nog bezig met het bedenken van een afdoende oplossing. Want er lekt af en toe een druppeltje op het uitlaatspruitstuk en dat geeft imposante rookwolken en dito geur. Sad

Hier staat een duitse te koop zonder airco. los van of het verstandig is deze te kopen, lijkt deze vanuit de fabriek zonder airco geleverd. Weten jullie of dat zeldzaam is?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 04 november 2019 09:41 AM
  [ # 33 ]
guznax schreef:

Oke. dank voor je reactie.
Zie vanaf 12 min uitleg Cornelis.

Andere vraag.
Hoe is de betrouwbaarheid van de kettingspanner van de ZPJ?
Ik last een duitse test na de introductie van de XM waar de ketting brak.

 

Over die uitleg: Er spelen 2 factoren een rol:  De onstekingsintervallen en de mechanische onbalans, dat zijn 2 verschillende zaken, in dit filmpje wordt gemakshalve “de helft” vergeten, want die onbalans is iets moeilijker uit te leggen als de intervallen. 
Simplistisch gezien: Een V6 kun je zien als 2 aparte 3-cilinders op dezelfde krukas. Als je geen “gelijke” onstekingsintervallen hebt dan hoor je duidelijke 2 na elkaar lopende 3-cilinders uit de uitlaat, en dat “voel/hoor” je door een “ietwat” rauwe loop, want je oren zijn heel gevoelig voor “gelijkmatige” geluiden. Dat heeft ook effect op de interne belasting van het blok en de constructie van de ontsteking maar kan technische gezien perfect.
Overigens” De bekende “roffel” van een Amerikaanse V8 komt doordat de ontstekingsintervallen voor de complete motor iedere 90 graden zijn, maar per bank niet, zie de discussies rond de cross-plane krukas en de flat-plane krukas.

De mechanische balans van een 3 cilinder zorgt ervoor dat het blok om d’n lengteas kantelt. Als je nu 2 3-cylinders op dezelfde krukas zet kun je dat compenseren, maar bij een 90-graden V6 heb je daar een balansas voor nodig. Anders heb je “interne dynamische onbalans”, technisch is dat in dit geval geen probleem, maar het beweegt.

Bij een A310 V6 speelt beide een rol: je hebt en oneven ontstekingsinterval en je je hebt interne onbalans. Als je dat vergelijk met de 4 cilinders die er voorheen in zaten dat was dat een grote verandering. Dat blok is zo “gebalanceerd” dat het lijkt of hij stationair iets schudt maar bij hogere toerentallen goed in balans is.

Over die ketting:
Ja, die van de duurtest is gebroken: Dat weet je precies wat men bedoelde met “niet marktrijp”, maar ik verdenk de testers ervan dat ze de motor wel erg hoog in de toeren gejaagd hebben, wat overigens hun goed recht is. Anders hadden we wel meer “verhalen” gehoord van gebroken kettingen.
Als je kijkt naar alle PRV’s en speciaal de V6.24’s dan gaan die kettingen en spanners etc makkelijk 300.000 km mee.
De klepbediening is een ander verhaal: Die is een jaar na de introductie ingrijpend gewijzigd, met lichtere nokvolgers etc. “Toen” was een 24-klepper met hydraulische klepstoters en enkele nokkenassen echt “high tech”, met een aanloopfout.
Overigens: De V6.24 is GEEN racemonster: De complexe klepbediening is relatief zwaar dus toerentallen boven de 6000 kun je beter vermijden, maar de motor gaat (helaas) gewoon verder als je gas blijft geven.

Een “technic” uit Duitsland is een “actiemodel”, en in Duitsland wil dat vaak zeggen een goedkoper model en dus zonder airco, met eenvoudig interieur etc: Voor de verzamelaar met heel weinig KM’s.

 

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 november 2019 10:42 AM
  [ # 34 ]

Peter, met welk moment moeten de klepdeksels vastgezet worden bij een C5 V6 uit 2002?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 04 november 2019 11:04 AM
  [ # 35 ]

“Rond” dus in het midden beginnen en dan “rondgaand” naar buiten vastzetten.
In 2 stappen: Eerste aandraaien met 5 Nm en dan vastzetten met 10 nM. Dat is behoorlijk weinig moment, dus kleine momentsleutel noodzakelijk. Als je die niet hebt: Eerst handvat en dan iets aantrekken. 10nM is +/- 1 mKg dat is 6 kg druk op een hefboom van 15 cm ( kleine sleutel of ratel). Als je een “lange ringsleutel” hebt van 20-25 cm dan is dat zeg maar 4 kg, dat haal je met 1 vinger al !
De originele pakking is officieel herbruikbaar, en zo niet moet je hem repareren met of vervangen door een goede kwaliteit siliconen “joint de couvre-culbuteur”

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 04 november 2019 01:05 PM
  [ # 36 ]
guznax schreef:

...lijkt deze vanuit de fabriek zonder airco geleverd. Weten jullie of dat zeldzaam is?

Nee dat is niet echt zeldzaam. Los van zulke actiemodellen was een v6 12v volgens mij altijd een Ambiance (serie 1), VSX (serie 2) of Exclusive. De Exclusive had altijd airco en om die te bedienen kreeg je ook nog eens een mooi schermpje. Een Ambiance of VSX had bij mijn weten altijd draaiknoppen, maar wel met automatische temperatuurregeling. In tegenstelling tot wat sommige verkopers denken, wil dit niet zeggen dat er airco in zit! Airco was op die uitvoeringen een optie, dus of het erop zit hangt er maar net van af hoe gretig de eerste eigenaar aan het aanvinken was bij de aankoop.
Een serie 1 Ambiance met airco heeft hiervoor een knopje zitten in het rijtje met vier knopjes rechts van het stuur, links van de kachelbediening. Als er geen airco in zit, schuiven de drie andere knoppen een plekje op naar rechts en zit daar de knop voor de alarmlichten.
Bij een serie 2 zet je de airco aan en uit met een schuifje aan de onderkant van het kachelpaneeltje, naast de schuifknop voor de recirculatiestand. Als er geen airco op zit, staat daar Electronic control of zo.
Zeker een v6 serie 2 kon je nog redelijk kaal krijgen. Je had standaard gewoon de VSX-uitrusting, dus dan heb je geen airco, raamslingers achter, handbediende stoelen, geen boordcomputer (bij een serie 1 juist v6-specifiek), volgens mij ook geen mistlampen vóór, etc. Daar ga je allemaal niet dood aan, maar erg goed uitgerust kun je hem niet direct noemen. De Ambiance was iets luxer, dus veel van die dingen zal een v6 serie 1 wel altijd hebben. Maar dus niet altijd airco Wink.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 412
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 04 november 2019 11:41 PM
  [ # 37 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie forumregel 10. police

thnx. helder!
het was duidelijk nog niet de tijd waarbij airco’s meer gemeengoed zijn op auto’s zoals nu.

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 412
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 06 november 2019 10:11 PM
  [ # 38 ]

Oke.

Vandaag even langsgeweest bij Chris’ XM v6 automaat.
Superleuk en leerzaam.

Ik mocht van hem ook even erin rijden. Misschien leuk om mijn ervaring met jullie te delen.
Wat meteen opvalt bij het instappen is dat de stoel een vrij harde zitting heeft. Niet inzakken zoals bij een CX maar je zit er echt ‘op’.
Wat ook direct opvalt is het goede zicht rondom en dat het dashboard vrij laag zit ten opzichte van hedendaagse auto’s. Het lijnenspel in een serie 1 is toch echt wel mooi hoor.

Dan het rijden.
De vering is het best te vergelijken met mijn bx gti die ik vroeger heb gehad. Je voelt wel dat het hydraulisch is, maar hij is veel stugger dan minder sportief model zoals mijn vroegere C6 of mijn 2.5 td van een paar jaren geleden. Kan het kloppen dat hij stugger is bij een v6 om hem sportiever te maken à la de CX gti turbo in de jaren 80? Ondanks dat chris de bollen al wat zachter had gemaakt door wat meer gas erin te doen, viel me dat wat tegen. Had van mij wat deineriger gemogen. Een echt zwevend tapijt zoals een DS is het niet. De hydro-actief haalt wat mij betreft de beleving er een beetje uit. 
Voor de V6 geldt eigenlijk een beetje hetzelfde. Het loopt zo mooi trillingsvrij en gebalanceerd dat je de indruk hebt dat er een viercilinder in ligt. Pas als je flink gas geeft hoor je dat een een v6 is. Ik miste het mooie geluid wat de C6 benzine in lage toeren maakt. De duw in je rug wordt een beetje teniet gedaan door de automaat. Die voel je vrij goed schakelen. Een automaat haalt toch wel veel rijplezier weg ten opzichte van een handbak voor mij, maar dat is persoonlijk.
Positief punt van het rijden vond ik de Diravi. Die maakt heel veel goed. Ik moest er wat aan wennen, want je moet veel bewuster sturen maar het voelt daardoor heel direct en connected (sorry weet even geen nederlands woord ervoor). Die diravi is echt iedere meter genieten.

Zodra ik er een vind zal ik ook een keer een proefrit maken in een CX gti. Ben benieuwd hoe dat is.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 06 november 2019 10:26 PM
  [ # 39 ]
guznax schreef:

...hij is veel stugger dan minder sportief model zoals mijn vroegere C6 of mijn 2.5 td van een paar jaren geleden. Kan het kloppen dat hij stugger is bij een v6 om hem sportiever te maken à la de CX gti turbo in de jaren 80?

Nee. Sterker nog: bij de serie 2 kreeg de v6 precies dezelfde veerbollen als je 2.5TD had. Rechtstreeks vergelijken is lastig omdat de 2.5TD nooit als serie 1 is geleverd. De v6 had toen al wel dezelfde veerbollen als een 2.1TD met hydractive. Pas bij de ES9-v6 werden de voorste veerbollen iets stugger.
Wel zou er verschil in kunnen zitten doordat de XM van Chris nog Hydractive 1 heeft terwijl je 2.5TD HA2 had. Ook een late serie 1 is hiermee geleverd. Ik weet eigenlijk niet of HA2 nou wel daadwerkelijk zo veel soepeler hoort te zijn dan HA1.

guznax schreef:

Voor de V6 geldt eigenlijk een beetje hetzelfde. Het loopt zo mooi trillingsvrij en gebalanceerd dat je de indruk hebt dat er een viercilinder in ligt.

Oef, die is een beetje tegen het zere been voor mij maar ik zal me inhouden Laughing. Laat ik zeggen dat ik hoop dat hij wel wat mooier loopt dan een viercilinder. Ik hoop dat je c6 ook mooier liep huh. Voor een mooi geluid kun je ook nog op zoek gaan naar een ZPJ4. Dat is ook nog eens altijd een handbak Wink. Alleen als je dan pech hebt zijn de massapunten van die auto niet je grootste probleem… Over die motor kun je weer hele aparte draadjes vullen.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 412
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 06 november 2019 10:27 PM
  [ # 40 ]

en ik ben van plan ook nog een keer eentje te rijden met handbak.
Ik heb de xm v6 nog niet uit mijn hoofd gezet.

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 412
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 06 november 2019 10:31 PM
  [ # 41 ]

“zijn de massapunten van die auto niet je grootste probleem… Over die motor kun je weer hele aparte draadjes vullen.”
Laughing dat ga ik mezelf niet aandoen.

Begrijp me niet verkeerd.
Hij liep supermooi, maar ik had een wat mooier geluid verwacht

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 07 november 2019 03:19 PM
  [ # 42 ]

Uitlaten voor de ZPJ zijn toch niet of nauwelijks meer te krijgen - en ze rotten wel. Investeren in RVS dus - kun je gelijk aangeven hoeveel en welk soort geluid je bij lage/hoge toerentallen graag hoort.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 07 november 2019 04:47 PM
  [ # 43 ]

Leuk dat je je indruk even deelt.

Als je een echt zachte Troen verwacht, dan is een XM idd wel wat “Duitsig” qua vering en stoelen. Wat jij daar nu over schrijft had ik ook de eerste weken nadat de XM eindelijk klaar had. (Had er nog nooit echt mee gereden). Nadat je wat naar elkaar toegegroeid bent, is een XM echt wel onovertroffen Smile

Succes met de overwegingen!

(stuur je mij je mailadres nog even, dan deel ik wat bestanden met je)

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 412
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 08 november 2019 01:53 AM
  [ # 44 ]
Feije schreef:

Oef, die is een beetje tegen het zere been voor mij maar ik zal me inhouden Laughing.

Ik moet mijn woorden terugnemen. Het geluid is best mooi bij 1 min 50 cool grin
De berijder is overduidelijk een echte liefhebber…

 

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 08 november 2019 02:52 PM
  [ # 45 ]

Maarja, dat is dan weer een 24v Wink.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook