Motor: 2.0 Turbo CT vraagje
Deux-Chevrons
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 22-06-2016

- ID/DS DS23 Berline Carb
- Berlingo Bestel
- C6 (2005-2012) 2.2 HDIF
Gepost: 07 november 2019 05:45 PM

Ik zit te kijken naar een XM (1995) met een 2.0 Turbo CT motor.

Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee van het motor gamma bij de XM.

Is dit een 16 klepper neem ik aan?

En een betrouwbare motor?

Waar moet ik evt. op letten, naast de distributie ketting ??

Alvast mijn nederige dank voor jullie reacties!

Autoland is zoo saai zonder Citroën ....

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1739
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 07 november 2019 05:48 PM
  [ # 1 ]

Nee dit is een 8 klepper ...
Prima betrouwbaar

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Gepost: 07 november 2019 08:07 PM
  [ # 2 ]

Dit is een vrij simpele robuuste motor, de basis kan je vergelijken met de BX19 motor.
Heeft een distributieriem en geen ketting, dus gewoon riem + spanrol + waterpomp vervangen, erg simpel.
Olieverbruik kan door versleten klepseals, vroeg of laat sneuvelt de uitlaatspruitstuk pakking wat met de motor in de auto erg moeilijk te vervangen is.
Bij hogere km standen is de turbo ook aan revisie toe wat ook hoger olieverbuik geeft, maar dat heb je bij alle turbo motoren.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4854
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 07 november 2019 09:06 PM
  [ # 3 ]

Ik heb er zeven jaar mee gereden en een van de fijnste auto’s die ik heb gehad en alleen normaal onderhoud gehad.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 08 november 2019 01:29 AM
  [ # 4 ]
Deux-Chevrons schreef:

Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee van het motor gamma bij de XM

Dat is wel redelijk overzichtelijk hoor. Bij een serie 2 (vanaf ‘94) op benzine heb je de:

- 2.0 16v (135pk)
- 2.0 Turbo CT (inderdaad géén 16v, 147pk en een forse bak extra koppel t.o.v. de 16v)


Verder had je tot ‘97 de:

- 3.0 v6 12v (een wat ouder motortype, 167pk, Diravi-stuurbekrachtiging)
- 3.0 v6 24v (idem maar dan met 200pk, met diverse interessante technieken om aan die 200pk te komen. Vrij zeldzaam en eigenlijk een verhaal apart, maar o wat zijn ze leuk…)


Die twee v6’en hadden beide wél een distributieketting. Vanaf halverwege ‘97 werden die beide opgevolgd door de:

- 3.0 (eigenlijk 2.9) v6 met ook 24v. 194pk. Een compleet nieuwe motor met wel weer een distributieriem ipv -ketting. Deze schijnt iets zuiniger te zijn dan de oude v6’en en mist de Diravi-stuurbekrachtiging (de meeste Citrofielen zien dat laatste niet als een voordeel: Diravi was juist wel lekker eigenwijs).


Van al die motoren zou ik eigenlijk alleen de oude 24v niet per se aanraden. Die motor is wat gevoelig en je moet wel een die-hard liefhebber van zowel de XM als van die specifieke motor zijn om hem op de weg te houden. Alle andere motoren zijn gewoon degelijke blokken. Hou er bij een vroege 16v (‘94 tot ‘95?) rekening mee dat ze soms kantelende zuigers kunnen hebben. Ik geloof wel dat ze daar oud mee kunnen worden maar het klinkt niet lekker.
Met een Turbo CT ben je in de XM denk ik prima bediend. Ik heb ‘m zelf in een Xantia en daarin is ‘ie aardig rap. Dat zal hij in een XM nog steeds wel zijn denk ik. Hou er wel rekening mee dat maar heel weinig Turbo CT’s helemáál 100% mooi lopen. Dat hoor je vooral bij de uitlaat als hij stationair loopt. Dit is meestal niet zo’n probleem, maar de kwaliteitsbeleving wordt er niet echt beter op. Hou er ook rekening mee dat die Turbo CT best een slokje benzine lust. Echt zuiniger dan die late v6 is hij niet. Ik rij met die motor (nogmaals, in een Xantia met handbak) vlak boven de 1 op 10, soms tegen de 1 op 11. Mijn rijstijl is redelijk normaal, misschien een klein beetje zuiniger dan gemiddeld maar zeker niet traag.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook