Las in achterdwarsbalk achter achterbank.
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 14 november 2019 03:17 PM

In mijn Pluriël, maar nu blijkt bij waarschijnlijk alle Pluriël’s bevind zich een vreemde lasverbinding in de dwarsbalk in de koffer vlak achter de achterbank. Waartoe dient deze in mijn ogen onnodige constructie?

Afbeelding Bijlagen
Citroen_C3_Pluriel_afwerking_kofferruimte.JPG_85.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9124
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 november 2019 04:24 PM
  [ # 1 ]

Omdat jouw Pluriel incompleet is lijkt het voor jou een onnodige constructie.
In de kofferbak hoort nog een afdekplaat in 2 delen, die op die dwarsbalk wordt afgesteund.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 754
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 14 november 2019 04:31 PM
  [ # 2 ]

Het gaat over die lasnaad, niet over de dwarsbalk zelf…

Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 14 november 2019 04:33 PM
  [ # 3 ]

De Pluriël is wel compleet, maar die lasnaad is zo vreemd.
Voor de constructie van de auto is die overbodig!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9124
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 november 2019 07:36 PM
  [ # 4 ]

Excuus, niet goed gelezen.

Die lasnaad zal wel een constructieve productietechnische reden hebben, mogelijk een “montagelas”.

De mijne heeft ‘m uiteraard ook.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 14 november 2019 07:41 PM
  [ # 5 ]

Niet zo erg mooi gelast! En men kon dat balkje toch wel uit één stuk maken!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 14 november 2019 09:03 PM
  [ # 6 ]

Men kon de balk uit één stuk maken maar dat hebben ze niet gedaan omdat ze door de balk uit twee delen te maken de productie vereenvoudigen konden. Twee zijkanten samenvoegen die beiden een stukje van die balk vooraf gepuntlast hebben. Een pluriel is natuurlijk geen topklasse auto dus men moet ergens op bezuinigen hé.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 14 november 2019 09:30 PM
  [ # 7 ]

Er werd en wordt bij autofabrikanten nooit iets zonder doel gedaan, dus zo’n constructie is om een of andere reden bedacht.

Het zou kunnen dat deze dwarsbalk er tijdens de pre-productieperiode toegevoegd is om de torsiestijfheid van het onderstel te vergroten.

Als alle mallen e.d. dan al klaar zijn, ligt zo’n oplossing voor de hand. Maar het is wel knullig gelast, in ieder geval op onze Pluriël!

Profiel  
 
geert52
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 13-02-2013

Gepost: 20 november 2019 12:47 PM
  [ # 8 ]

tja, ben ik wel met je eens.
Rare jongens die Fransen, vele BX,en gehad, de een heeft stuurbekrachtiging, de ander weer niet.
Ook een paar Renaults gehad , mijn vrouw nu een Megane GT, ik nog eens een Renault megane CC 2ltr,
en toch is Citroen de beste, alleen een eigenzinnig apparaat.
Een eigen wil zeg maar, dat trekt mij zo aan aan Citroen.
Nu in het bezit van de C3 2003 serie.
De cc van deze Citroentjes is bagger, altijd wat mee.
De rem schakelaar vernieuwd, nu met de koppeling schakelaar bezig.
De maf sensor pas geleden weer schoongemaakt, en is nu ook weer in orde.
Geluk is dat deze niets voorstelt, hij doet zijn werk, en daar gaat het om.
Ach, een leven van een Citrofiel gaat niet over rozen.
Ik heb een garage onder huis, en kan daar prima mijn auto onderhouden.
Geert

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 20 november 2019 08:27 PM
  [ # 9 ]
waterman schreef:

Een pluriel is natuurlijk geen topklasse auto dus men moet ergens op bezuinigen hé.

Beetje off topic maar:
Ik weet niet wat topklasse is maar “ergens op bezuinigd” wordt overal.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 20 november 2019 08:34 PM
  [ # 10 ]

Toch blijft het vreemd, zo’n las op zo’n vreemde plek!

Afbeelding Bijlagen
IMG_7161.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook