Schakelkabels op versnellingsbak loshalen
Leipuri
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 23-08-2017

Gepost: 09 november 2019 06:39 PM

Help,ik wil de koppeling vervangen van onze 1.8 maar krijg de kabels niet los uit de beugels op de bak. Weet iemand hoe ik dit los krijg zonder de boel te slopen?

Mvg Ed

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 09 november 2019 09:39 PM
  [ # 1 ]

Bovenop op het losse kabeldeel dat vast klikt op de schakelstangen van de bak, zit een knop die je in kunt drukken. Dan wip je de kabel zo los van de stang. Voor het vaste deel van de kabel heb je een borgveertang nodig. Op de bak zitten twee lippen waar de buitenkabel op vast zit. Als je goed kijkt zie je een borgveer die je samen moet knijpen. Vervolgens schuif je het vaste kabeldeel omhoog. Beetje wrikken met een schroevendraaien tussen lippen en buitenkabel.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
Leipuri
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 23-08-2017

Gepost: 10 november 2019 09:32 AM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je antwoord. Heb de speciale tang niet en het heb zitten pielen met een schroevendraaier zonder resultaat. Kom er gewoon niet goed bij van bovenaf.
Ik heb nu de hele houder met kabels en al losgemaakt. Hopelijk gaat dat werken. Krijg nu de bak er nog niet af. Zit ergens vast maar kan niet zien waar:-/

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3533
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 10 november 2019 01:47 PM
  [ # 3 ]

Bouten door de startmotor van de andere kant die ook in het koppelingshuis gedraaid vastzitten ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 10 november 2019 02:35 PM
  [ # 4 ]

Vergeet de krukassensor niet te verwijderen. Die gaat makkelijk kaduuk als je de bak schuift.
Satrtmotor inderdaad (HAAL DE ACCU EERST LOS!), onderste motorsteun want je moet de motor iets kantelen, massa draden bovenop de bak, luchtfilter, electra prut op rechts zodat je bij de motorsteun kan, hulpcilinder vd koppeling. ik roep maar wat.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
Leipuri
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 23-08-2017

Gepost: 10 november 2019 04:10 PM
  [ # 5 ]

Hoi,bedankt voor het meedenken! krukas sensor moet ik inderdaad nog ff loshalen. Startmotor is los. Akku met alles wat er omheen zit ook eruit. Blok zit nog aan 1 steun vast.Ik vermoed een verstopte bout ergens boven het differentieel ter hoogte van het schakel mechanisme zeg maar. Ik heb een endoscoop voor op de laptop waarmee ik op zoek ga aan de achterzijde van het blok.
Aan de onderzijde/voorzijde komt de bak wel een centimeter los van het blok maar aan de achterzijde lijkt hij toch ergens vast te zitten.

Mvg Ed

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 10 november 2019 07:02 PM
  [ # 6 ]

Ik kan je via mail het document sturen uit de Servicebox van Citroën, stuur even een pb met je mail adres

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
Leipuri
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 23-08-2017

Gepost: 10 november 2019 07:02 PM
  [ # 7 ]

Hoi, ja hoor een goed verstopte bout is gevonden.
Morgen proberen de bak er onderuit te laten zakken.

Mvg Ed

Profiel  
 
Leipuri
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 23-08-2017

Gepost: 18 november 2019 10:45 AM
  [ # 8 ]

Hoi. Het was een lastige klus maar de koppeling is vervangen.
Het druklager hing in 3 delen om de as en 2 kogeltjes waren er nog over van het lager.
@Rene: vreemd dat ik je reactie gemist heb Sad omdat ik na jouw bericht nog wat geplaatst had. Zeker overheen gelezen. Een handleiding had wel handig geweest.
Ik heb nu wel een nieuw probleem nl een koelwater lekkage ergens achter het blok. Waarschijnlijk veroorzaakt omdat ik het blok op de krik wat heb laten zakken zodat de bak er af kon.
Van onderaf met een lamp zitten kijken en wel wat rood residu zien zitten op een zwarte buis boven aan de achterzijde van het blok dus moet nog een keer de accu eruit halen om te kijken wat er nou eigenlijk lekt.
Mvg Ed

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook