Emissie storing Citroen C3 Picasso
pjwl
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 11-11-2019

Gepost: 11 november 2019 08:32 AM

Hoi,

Wij hebben sinds 2j een Citroën C3 Picasso uit 2010 met een 1.4VTI blok erin, kilometer stand ca 201000km

Vorig jaar op vakantie in Frankrijk kregen we ineens te maken met een emissie storing, daar een garage gegaan en deze heeft storing uitgelezen en aangegeven dat er niets aan de hand was en met een gerust hart naar huis konden rijden en inderdaad dat ging verder prima, de storing was op cilinder 3.

Dit jaar in mei kregen we ineens weer een emissie storing, na de garage geweest en deze heeft storing hersteld en ook bleek het cilinder 3 te zijn en toen ging het ineens snel, elke week kwam de storing terug.

Echter de storing treden alleen op als je na een tijdje rijden bv. moest wachten bij een stoplicht, dan hoorde je dat het blok op 3 cilinders ging lopen en piep daar kwam de melding. Afijn wij weer na de garage en deze heeft onderzocht en bleek dat de bobine van cilinder 3 defect was, hij heeft deze vervangen en de storing afgemeld.

Vlak voor de vakantie in juli kwam ineens weer dezelfde storing na boven toe, wij na de garage bleek het weer om cilinder 3 te gaan, de garage heeft toen alles na gekeken en wat testen gedaan maar niets kunnen vinden, de storing hersteld en wij zijn op vakantie geweest zonder problemen.

Eenmaal terug in Nederland neemt de emissie storing toe, we krijgen een melding dat er een storing is en de volgende dag als we de auto in stappen is de storing weg en ook is lampje uit.

Laatst kregen we daar ineens ook een ABS storing bij i.c.m. de emissie storing, dat was een paar keer en daarna is de melding ABS storing ook niet meer geweest, onlangs echter stonden we bij de stoplicht te wachten en jawel hoor we voelden het blok weer op 3 cilinder lopen en inderdaad piep weer een emissie storing, ook ging ineens de volume van radio uit zichzelf omhoog, zonder dat we aan de knop draaien.

Auto uitgezet en even gewacht en daarna weer gestart en alles werkte weer na behoren. Elke keer als we nu een storing krijgen is dit de oplossing de auto uitzetten ca 30sec wachten en weer starten en het werkt.

Voordat we na de garage gaan wil ik graag via dit forum horen of iemand dit ook mee gemaakt en of ervaring in heeft zodat we duidelijk kunnen zijn na de garage toe om zo kosten te kunnen besparen.

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 11 november 2019 10:48 AM
  [ # 1 ]

Een kant en klare oplossing heb ik niet, maar het eerste wat er in me opkomt is uitlezen met de lexia/diagbox, heb je die tot je beschikking?, anders een forumlid die even kan kijken, ik heb er ook eentje die mag je gebruiken ervoor.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
pjwl
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 11-11-2019

Gepost: 18 november 2019 11:37 AM
  [ # 2 ]

Hoi,

De foutmelding is:
p1339 Ignition System. Cylinder Number 3 has a misfire detected.

Deze storing was vorig jaar ook al gezien en daarom is afgelopen keer ook de bobine van deze cilinder vervagen, dit jaar zijn ook de bougies nog vervangen, dus ja wij weten niet helemaal meer wat er nu aan de hand is.

mvg

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9115
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 november 2019 12:17 PM
  [ # 3 ]

De oorzaak kan ook nog de aansturing vanuit de motor-ECU zijn.

In 2012 heb ik een DS3 1.6 VTi gereden, die opeens op 2 cilinders ging lopen.
Lag niet aan de bobines, maar aan de motor-ECU, na vervanging daarvan heeft het zich niet meer voorgedaan.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
pjwl
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 11-11-2019

Gepost: 18 november 2019 02:27 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de reacties.

Zodat ook kunnen veroorzaken dat bv de volume van een autoradio ineens omhoog gaat?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9115
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 november 2019 02:32 PM
  [ # 5 ]

Die relatie zie ik even niet.

Nog een mogelijkheid voor de misfire is de kabelboom tussen de bobines en de motor-ECU.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
pjwl
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 11-11-2019

Gepost: 18 november 2019 02:33 PM
  [ # 6 ]

Goeie tip, die kan altijd gecontroleerd worden.

Is dat handig zelf te doen, of beter later doen door een garage?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9115
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 november 2019 02:47 PM
  [ # 7 ]

Het laatste, de motor-ECU heeft 3 multistekers.
Zeg maar welke pin het is.Wink

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Erik1972
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 22-11-2019

Gepost: 23 november 2019 08:56 AM
  [ # 8 ]

Is er bij de C3 picasso al een oorzaak gevonden? Heb zelf een C4 picasso met hetzelfde probleem.

Profiel  
 
strongetje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-02-2017

Gepost: 23 november 2019 12:33 PM
  [ # 9 ]

Hallo,

vandaag ook dezelfde storing. (P1339 storing overslaande ontsteking cilinder 3)
krijg storing emissie en koelventilator begint te draaien.

motor gestart en begint meteen op 3 cilinders te lopen.
bobine van derde cilinder eraf gehaald, geen verschil.
bobine omgewisseld met cilinder 2, motor gestart en nu bij cilinder 2 geen verschil.
Bobine dus kapot.
4 nieuwe besteld.

mvg,
Mark

C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference

Profiel  
 
Erik1972
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 22-11-2019

Gepost: 23 november 2019 12:45 PM
  [ # 10 ]

Dat valt dan gelukkig mee, bij mij en de C3 zijn de bobines al vervangen, daar ligt het probleem niet. Mijn zoektocht gaat helaas weer verder….

Profiel  
 
strongetje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 06-02-2017

Gepost: 23 november 2019 01:00 PM
  [ # 11 ]

hallo,

kijk even als die op 3 cilinders loopt, welke bobine het niet doet.
verwissel die dan met een andere cilinder, en kijk dan of het probleem dan bij die cilinder ligt.

als dat niet het geval is, ligt het aan de kabelboom of aan de aansturing

mvg,
Mark

C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
C3 1.4i Difference

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9115
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 november 2019 01:44 PM
  [ # 12 ]

https://automotiveacademy.nl/blijf-in-vorm/blogs/techniek/peugeot-308-vti-houdt-in-door-slijtage-kleplichthoogte-systeem/

Lees dit ook maar even .

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Erik1972
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 22-11-2019

Gepost: 23 november 2019 01:57 PM
  [ # 13 ]
strongetje schreef:

hallo,

kijk even als die op 3 cilinders loopt, welke bobine het niet doet.
verwissel die dan met een andere cilinder, en kijk dan of het probleem dan bij die cilinder ligt.

als dat niet het geval is, ligt het aan de kabelboom of aan de aansturing

mvg,
Mark

Bobines zijn al een keer verwisseld, probleem bleef bij cilinder nr1. Denk dat ik iid moet zoeken in de kabelboom of aansturing. Storing is ook niet permanent. Als er mechanisch iets kapot is , zou de motor mijns inziens altijd op 3 cilinders moeten lopen ( denk ik)

Mvg Erik

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9115
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 november 2019 02:08 PM
  [ # 14 ]

Een probleem in het variabele kleplichthoogtesysteem kan je mogelijk uitsluiten door een steker van een nokkenassensor los te nemen als de motor op 3 cilinders loopt. Daardoor gaat hij in noodloop en wordt de gasklep actief. Loopt de motor dan wel op 4 cilinders dan is het VTi-systeem zeer waarschijnlijk de boosdoener.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook