12 van de 16
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
   
De Winter Wonderwielen van Penny Lane: Xantia Break Pallas!
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 30 november 2019 02:27 PM
  [ # 166 ]

Dat rubber is toch hol? Ik zou er gewoon een stuk coax kabel infrotten. Dat werkte bij de XM ook perfect.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 30 november 2019 06:08 PM
  [ # 167 ]

De werkelijkheid is weer nog leuker dan de theorie. Blijkt dat mijn lekkage voornamelijk werd veroorzaakt door een kabelbreuk!

De eerste winter dat ik deze auto had, had ik een complete kabelbreuk in de slang naar de achterklep: alles naar de knoppen. Beginnend met de achterruitenwisser en bij het werken eraan ging de rest van die vergane aders er 1 voor 1 aan. Nou ja, OK, dat frommel je dan weer in elkaar. Blijkt dat ik daarbij de twee aders van de aansturing van het slot vanaf de CV heb weten te verwisselen. Dus: auto op slot, achterklep open! En dan is-ie ook meteen uit het slot om wat voor reden dan ook (waarschijnlijk omdat het slot dan niet helemaal correct gesloten is geweest, het kreng moest ook aldoor al een flinke smak maken om in het slot te vallen). En dán gaat de achterklep bij 100 kilometer per uur best wel kieren, ja… En dan loopt de boel dus ook wel vol, ja!

Nog geen pech trouwens dat het zo’n zware klep en goeie gasveren zijn. Bij m’n 205 had het achterklepslot wel eens ongemerkt geweigerd en dan waait dat ding gewoon open met 100 km/h. Het zog trekt de klep netjes door het dooie punt van de gasveren en dan drukken ze die klep ook met 100 op de klok gewoon helemaal open. Een vreemde gewaarwording!

Oplossing: klep weer eens open schroeven, stekker van het slot af, draadjes doorgeknipt en kruislings met een kroonsteentje (ik had even niks anders en alles was al dicht) weer aan elkaar geknoopt. Lomp, maar effectief. En nu werkt de boel dus correct en is de kans dat er nu ook werkelijk aanzienlijk minder water binnen komt best wel groot Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 30 november 2019 06:36 PM
  [ # 168 ]

Soms is het inderdaad zo simpel.
En geneer je niet, ik had van de week iets soortgelijks met een City-a-gogo: regelmatig de binnenverlichting en de melding dat ‘ie op CNG liep tijdens het rijden. Bleek dat die achterklep net niet helemaal vergrendeld was. Dus bij sommige hobbels en op de rijksweg ging hij even net voldoende omhoog om het elektriek te laten denken dat ik zojuist was ingestapt. In gedachte zag ik het nauwelijks 2 jaar oude ding al bij een radeloze monteur staan met een onverklaarbare elektrische storing. Laughing

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 december 2019 08:38 PM
  [ # 169 ]

Oliewissel gedaan en de fout gemaakt om toch nog eens naar het vage lekken van de uitlaat te kijken. Het hangt nu zo goed als het met die ouwe meuk nog wordt… Wat een gedonder ook weer - logisch eigenlijk als je een ouwe uitlaat compleet opnieuw af moet hangen. Het ene lek verhelpen is het volgende creëren. Geen werk voor de tweede helft van de middag eigenlijk Rolling Eyes Maar het is weer aanvaardbaar rustig in en rond de Break nu. Uiteindelijk bleek het euvel voornamelijk te zitten in verkeerd geleverde voorpijp-bouten waardoor er niet genoeg spanning op de pakking stond. Da’s nu opgelost en dus vind ik dat ‘t ding nu maar weer een tijdje gewoon de baan op moet. Na de winter zullen we wel weer zien.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 24 december 2019 12:01 AM
  [ # 170 ]

Maar het goede nieuws is: in gewoon, dagelijks gebruik droogt de mat van de kofferbak intussen alweer lekker op. Gek eigenlijk, want na al dat gepiel in de kofferklep zou ik het afdichten van het binnenste scherm niet echt meer ‘hermetisch’ willen noemen. Maar er gaat toch werkelijk meer vocht uit dan in. Dus: niks meer aan doen!

Laatste tank weer 1:13,5 (BP Ultimate) zonder er iets voor te hoeven doen of laten. Is na 318.000 kilometer ook gewoon netjes. Al met al eigenlijk wel gewoon een goeie wagen. ‘t Ding blijft ook hardnekkig fijn rijden. Nog even en ik heb mezelf voor de komende zomer een rondje ‘leidingwerk achterin’ aangepraat Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 17 januari 2020 09:55 PM
  [ # 171 ]

Nu is de toeter min of meer onbetrouwbaar geworden: soms doet-ie het ineens even niet om vervolgens een kwartiertje later te werken alsof er niks aan de hand is. Vorig jaar was het relais al eens lawaaie gegaan (of juist niet dus eigenlijk). Ik heb toen ook gezien dat de hoorn zelf niet zo geweldig meer is: compleet bruin van de roest. Misschien moet ik die dan ook nog maar eens vervangen, en dan gelijk de stekker op de hoorn nog eens controleren.

Is uiteindelijk ook een werkje van niks: je kunt ‘m er zo uit pakken als je de aanzuigbuis tussen bumper en luchtfilterhuis even aan de kant legt (1 moertje en een slangklem). Strikt genomen hoeft zelfs dat niet, maar ach, je kunt maar ruimte hebben om in te werken. Je moet alleen hopen dat die roestige ouwe zooi nog los wil, maar anders is er elders plek zat om er een knappe hoorn in te zetten. En aangezien de schakelaar in het stuur en de bekabeling vanaf het stuur en naar de hoorn in ieder geval op de relaisvoet goed testen, evenals het relais in een testopstelling én op de auto, kan ik dáár nu even niks mee…

Binnenkort maar eens een alternatief opsnorren voor die ranzige ouwe claxon en ‘s kijken of de boel daarmee netjes wil werken.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 18 januari 2020 05:53 PM
  [ # 172 ]

Goed. Dat werkt weer. Die gammele toeter wisselen was dus niet zo moeilijk, maar daarna kwam (gelukkig eigenlijk) het echte probleem ook boven water: de spanning voor de spoel van het relais ontbrak op het relaisvoetje… De zekering is wel intact. Klopt ook, want de spanning voor de hoorn zit op dezelfde zekering en die was er op de relaisvoet wél.

Een draadbreuk in het dashboard is bij een Xantia niet zo handig, want om een dat te herstellen moet het dashboard eruit. Mooi niet dus… Er ligt nu een draad vanaf de plus van de accu naar binnen (met in de kast onder de kap een ‘zwevende’ zekering opgeborgen) en ik heb het relais vervangen door een universele met montage-oog om het op een alternatieve plek onder het dashboard fatsoenlijk weg te kunnen binden. Vanaf dat relais gaan er nu drie patch-kabeltjes naar de originele relaisvoet, zodat de schakelaar in het stuur alsnog werkt en de bekabeling van de toeter zelf nog gewoon origineel is. En zo is het nu weer betrouwbaar mogelijk om uitdrukking aan verkeerstechnische ergernis te geven Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 24 januari 2020 06:41 PM
  [ # 173 ]

Treiterslang stuk hmz

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 24 januari 2020 07:56 PM
  [ # 174 ]

Heeft een Xantium ook een treiterslang?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 24 januari 2020 10:09 PM
  [ # 175 ]

Ja hoor. Een retourslang van de HD-regelaar naar het vat. Strategisch vastgegoten aan een aantal collega-retourslangen én om het af te maken met een verloop in doorlaat vlak na de HD-regelaar zodat je er niet simpel even een eindje slang van de rol op kunt zetten als de onderste X centimeter van die slang gaar wordt. En natuurlijk met ‘idiote’ binnendiameters zodat het uitvogelen van welk verloopstukje erin moet om er lekker wel een stuk slang van de rol op te zetten ook weer gedoe is. En tegen die tijd durf ik ‘t wel een treiterslang te noemen.

Nog sterker, voor de DS kun je zo’n slang in ieder geval nog bij je hebben. Dan is het wel oncomfortabel om ‘m langs de kant van de weg te wisselen, maar het kán in ieder geval. Als die slang lek gaat bij een Xantia mag je doorgaans lekker de ANWB bellen om een takeldoos te laten komen…

Maar goed, met een passend, niet-ingegoten verloop is dat opgelost, want dan hoef je alleen maar twee verschillende einden slang mee te nemen op langere reizen. Dan wordt het zelfs zo dat als de exacte loop van die slang je niets kan schelen het juist heel makkelijk is om ‘m langs de weg te wisselen.

Ach ja, goed en wel beschouwd is de conditie van het leidingnet onder die auto gewoon datgene wat ‘m gaat nekken. Stel dat je ‘t ook echt netjes wilt doen, dan moet gewoon de hele santekraam eronder vandaan en nieuwe er weer onder, maar dat is uiteindelijk ook niet echt reëel. Dus gewoon lekker doorgaan met verbandjes leggen en kruisjes slaan. Zolang ik dat op een bruikbare manier sneller kan dan dat de auto uit elkaar valt kan het ding er ook nog stokoud bij worden.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 25 januari 2020 05:30 PM
  [ # 176 ]

Het rijdt weer.

Verloopbusje erin, vers eindje slang eraan en weer door. In de loop nog een rotte vacuumslang vervangen en de rechter stuurhuishoes (waar ik al eerder uitgebreid ruzie mee heb gemaakt) opnieuw vastgezet. Nu zit er Ligarex® om (een full-size slangklem past niet lekker) en ik ben benieuwd of dat ‘m houdt. Er was gelukkig echt ijselijk precies genoeg ruimte onder het uitlaatspruitstuk om met dat tangetje uit de voeten te kunnen.

Die 3rd-party hoesjes zijn m.i. eigenlijk net één plooi te kort om echt betrouwbaar te werken. Er zit ook geen grip-randje in dat in de groef op het stuurhuis kan vallen. En dan trek je zo’n hoesje bij volle stuuruitslag zomaar los… Het zal allemaal best kunnen, maar krap is het wel en die hoesjes moeten dus ook Echt Goed Vast worden gezet. Gaan ze vast wel weer sneller scheuren, maar aan de andere kant: hoe lang moet zo’n hoesje mee onder een auto van dik 20 jaar? In ieder geval is de kant waar ik een heel smal slangklemmetje om gefietst had wel blijven hangen, dus er is een kans dat het ding nu op z’n plek blijft.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 07 februari 2020 08:40 PM
  [ # 177 ]

Terug naar de saaiheid die een Xantia zo’n vreemdsoortige Citroën maakt. Het rijdt maar en rijdt maar…

Afgelopen week werden de brandstofmeter en de temperatuurmeter ineens erg nerveus, of althans: de temperatuurmeter werd erg nerveus en de brandstofmeter deed daar in mindere mate aan mee. Om te beginnen heb ik de drie stekkers op het thermostaathuis maar eens met een straal contactspray bewerkt. Sindsdien is ‘t klaar. Kennelijk heeft het signaal voor de temperatuurmeter bij een tellerbak van een Xantia2 invloed op de brandstofmeter (althans als daar iets mis gaat). Ik heb zo gauw geen idee van het schema van die tellergroepen, maar het lijkt toch een ding te zijn. Beide meters werken in ieder geval nu weer normaal, terwijl ik op de tank helemaal nog nergens aan ben geweest. Ook niet achter de tellergroep overigens.

De laatste 4 tanks ligt het verbruik bij 1:13,8 gemiddeld (1:14 als beste score). Dat werk aan de voorremmen betaalt zichzelf blijkbaar Cool Ik vind ‘t ook een erg nette waarde voor zo’n Break. Dat er hier in de buurt bijna nergens snelweg ligt en er eigenlijk nergens echt stadsverkeer voorhanden is helpt wel natuurlijk.

Nu wil ik er nog eens een poging op doen om een dashboardklokje te herstellen (die is nog altijd vagelijk onbetrouwbaar met soms tijdelijke uitval van het display). Daar moet ik even weer voor gaan zitten, want dat klokje eruit pellen is een werkstukje op zich omdat er allerhande dashboardpaneeltjes eerst aan de kant moeten voordat de lijst waar-ie in zit eruit kan. Op zich niet erg, maar op de één of andere manier vind ik ‘t elke keer een irritant klusje.

Dit weekend zal ik er ook maar weer eens een emmer sop over leeggooien denk ik: de boel is weer vreselijk vuil. Da’s het nadeel van al die plattelandsweggetjes…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 22 februari 2020 04:21 PM
  [ # 178 ]

En toen ging de auto niet meer open met de afstandsbediening: in plaats van de bekende zeehondengeluiden uit de achterklep klonk er kort en droogjes in de sleutel *knak* en daarna rammelrammel…

Dus. Sleutel open en jawel:

Typisch tijd voor:

Met als gevolg:

En nu doet-ie het (voorlopig) weer. Het ding wordt oud Very Happy

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 29 februari 2020 05:28 PM
  [ # 179 ]

Een gescheurde katalysator hebben we ook nog gehad (kwestie van weer aan elkaar lassen) en verder kunnen we, er van uitgaande dat-ie dit seizoen niet zo veel meer te doen heeft, wel stellen dat de Break de winter weer netjes doorstaan heeft. En dan begint ook de vooruitblik. Die neerkomt op ‘doorkachelen tot het niet meer kan’. Zolang eventuele ellende sneller op te lossen is dan dat het volgende ontstaat is er nog niet veel aan de hand. En eigenlijk is er dan dus op dit moment, met dik 323.000 op de klok, gewoon niks aan de hand.

Maar ik heb al wel gezien dat onder de nieuwe APK-regels (er mogen blijkbaar GEEN scheurtjes meer in de lenzen van de verlichting zitten, ook niet buiten het lichtbeeld en ook niet zonder verkleuring) er wat aan de verlichting moet gebeuren. In ieder geval moeten het knipperlicht RV, zijknipperlicht R, achterlicht R op de koets, achterlicht L op de klep én op de koets en zijknipperlicht L vervangen worden (want scheurtjes in de lenzen). Dat er wat waterdamp in de linker koplamp zit levert misschien nog een vervangingspuntje op, maar dat is waarschijnlijk komende zomer als alles netjes droog is met een streep kit op te lossen.

Afijn, dan is er ook weer wat in te leveren voor het instandhouden van de plasticsoep, nietwaar? Intussen maar eens voorzichtig gaan shoppen om te zien of er nog nieuw spul voor is, want met die nieuwe regels voor de verlichting is werken met spullen van de sloop ook weer vragen om gedoe.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 02 maart 2020 07:16 PM
  [ # 180 ]

Nou, zijknipperlichten liggen er al. Komen van een Saxo, dat zijn gewoon dezelfde (en ze zitten vast op nog een paar meer PSA-modellen). Scheelt weer.

Volgens mij, als ze ovaal mogen zijn, passen die van een C5 of een facelift-Berlingo/Partner en nog wat spul van die leeftijd ook gewoon. Kortom, die zijknipperlichten, da’s alvast niet het probleem Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
12 van de 16
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook