Parkeerlichtje stuk
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 29 november 2019 02:58 PM

Het rechter parkeerlicht was stuk.
Via Ali had ik al T5 ledjes gekocht, 46ct/stuk, 1 watt.

Wat een gekl**t zeg! grrr

Passagierskant ging makkelijk; dop eraf, H4 lamp eruit, trek de fitting eruit met de voedingsdraad,
stukke lampje eruit, ledje erin en de fitting ging floep er weer in.
H4 er weer in, dop erop, even testen, ja hij doet het. bravo

De andere kant zelfde procedure, alleen kan je er niet bij vanwege de zekeringenkast die voor de koplamp zit.
Misschien kan die wel los?, maar uiteindelijk na een kwartier prutsen zat ook hier de led erin
en deed het. cool grin

Overigens valt me op dat na 15 jaar de koplampen geheel helder zijn.
De Berlingo staat al die tijd altijd recht op het zuiden in de zon geparkeerd.
De clearcoat bladdert al van het dak af..

Bij m’n japanner zijn de koplampen na 6 jaar al dof en geel.

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 30 november 2019 09:39 AM
  [ # 1 ]

Zou er dan toch goede wax op gebruiken om ze zo te houden.
Onze Honda inderdaad na een jaartje of 10 opmerking gekregen op de keuring dat ze het volgende jaar niet zouden goedgekeurd zijn, heel het circus gedaan van schuren tot en met de fijne 3000 en dan in 2k blanke lak, perfect gewoon maar als je tot 3000 hebt geschuurd pakt de lak niet zo goed natuurlijk en nu 4 jaar later komen de randjes los.
Twingo ook al 17 jaar oud begonnen de lampen ook wat te vergelen, gewoon zacht gepolijst en lakverzegeling erop gezet, die verzegeling herhaal ik nu om de x maanden, blijft er weer goed uitzien.
Beste zijn voor mij toch nog de glazen koplampen maar de meeste fabrikanten zijn daar anno 2000 zowat mee gestopt.
Leuke aan die ledjes is toch dat je de kleur kunt kiezen 3-4-5-6000K

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 398
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 30 november 2019 01:16 PM
  [ # 2 ]

De moeilijke bereikbaarheid van het stads-/parkeerlampje ( Bj 2005) herken ik helaas ook. Linksvoor brandt ie niet meer. Het instructieboekje heb ik gevolgd: het lampvoetje kon ik juist aanraken, maar geen / te weinig grip om iets te doen. Hoe is het jou gelukt ? Lees ik het goed dat ie gewoon eruit getrokken kan worden? Dus geen banjonet ? Bij m’n vorige Berlingo van 2002 ging dit heel wat gemakkelijker ! Heb je iets speciaal gedaan om vat te krijgen op het lampje ?  Alvast dank voor je antwoord ! Wisizu

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 30 november 2019 08:34 PM
  [ # 3 ]

Ze moesten de engineer dit dit ontworpen heeft veroordelen tot lampjes wisselen tot in lengte van dagen!! Mad
Bij de Ford Mondeo en Focus is lampen wisselen een fluitje van n cent.
Bij de Japanner gaat ook het wel.

@wisizu: Zit niet met een bajonet, maar met een licht klemmende fitting.
Gewoon aan de draden trekken, dan komt ie zo los.
Nieuw lampje erin en checken of ie het doet. Maar dan.

Dan moet die fitting weer terug op z’n plaats.
Tja, gewoon morrelen en van buitenaf kijken door het lampglas of je ‘m al ziet. Sad
Af en toe met je vinger het lampgat opzoeken om de positie te bepalen
Na 10 minuten zie je eindelijk het lampje verschijnen en floep schiet ie op z’n plaats.. Wink
Succes!

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 398
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 03 december 2019 05:39 PM
  [ # 4 ]

Jakkerma, dank voor je info. Lampje wisselen is gelukt dankzij je info, en je weet: een gewaarschuwd man klust voor twee. Het “richten” van het nieuwe lampje ging gemakkelijk NA-/DOORDAT ik de parkeerverlichting aangezet had.  Daarna, maar vooral voor een volgende keer heb ik van de banjonet-kap van de hoofdlamp een paar grip-uitsteeksels afgesneden. Die lopen nl. vast tegen de kabel vanuit de zekeringenkast, en ze zijn daar niet nodig voor grip/houvast.Dus nogmaals mijn dank en ook info voor een volgende die tegen dit geklooi aanloopt !

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 03 december 2019 06:25 PM
  [ # 5 ]

Smile

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook