Teruglopende benzine bij langere stilstand?
rvdb20
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 422
Geregistreerd: 18-11-2010

Gepost: 06 december 2019 01:09 PM

Als ik mijn 2CV een paar weken niet gebruik start ie best lastig. Gevoelsmatig loopt de benzine dan weg uit de brandstofleiding.
Uiteindelijk na lang de startmotor te laten draaien komt ie dan wel tot leven. Maar leuk is anders.

Eenmaal aan de gang is het gewoon weer in orde. Starten daarna is tikken lopen.

Kan ik iets doen om te voorkomen dat dit voorkomt? Ik vind het nogal irritant namelijk.

2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 06 december 2019 01:16 PM
  [ # 1 ]

Zoiets monteren: https://www.lepetitcarbu.fr/contents/nl/p390_Sytec_Terugslagklep_Eenwegventiel.html
Uiteindelijk verdampt de benzine wel uit de carburateur, dus na langere stilstand zul je altijd even langer moeten starten of slingeren.
Op de eerste eenden zat er een handbediening op de benzinepomp maar die hebben ze helaas laten vervallen.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1739
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 06 december 2019 01:16 PM
  [ # 2 ]

brandstofpomp met handpompje plaatsen, of bv een benzinefiltertje met terugslapklep ...
https://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/Alle/Kraftstoffanlage-Zeboehoer/ANR10613/

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 06 december 2019 07:35 PM
  [ # 3 ]

universele elektrische brandstofpomp plaatsen speciaal voor oldtimers met carburateur die vaak wat langer stilstaan…

https://www.golden-years.nl/2017/08/16/universele-electrische-benzinepomp-12-volt-e-1495/

Profiel  
 
rvdb20
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 422
Geregistreerd: 18-11-2010

Gepost: 08 december 2019 05:31 AM
  [ # 4 ]

Bekend fenomeen dus wel.

Hoe lang moeten jullie dan starten na langer stilstaan (bijvoorbeeld 2 weken).
Ik moet dan wel een minuutje starten.

Ben er nog niet helemaal uit wat nou de makkelijkste/beste oplossing zou zijn. Top die alternatieven. Maar hebben jullie daar zelf ervaring mee?
Wie heeft zoiets ook idd onder de motorkap? En waar/hoe geïnstalleerd?

2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 972
Geregistreerd: 09-03-2005

- Traction Avant 11BL
Gepost: 08 december 2019 09:18 AM
  [ # 5 ]

Ik zou gewoon een nieuwe (valeo) pomp plaatsen. Evt met een extra terugslagklep in de leiding ervoor.

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 08 december 2019 11:25 AM
  [ # 6 ]

In plaats van lang starten kan je voor de start 20 keer met je gaspedaal pompen of op de vulopening van je tank blazen.  Dat heeft mijn voorkeur boven een terugslagklep of een elektrische pomp.

 

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
rvdb20
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 422
Geregistreerd: 18-11-2010

Gepost: 08 december 2019 08:40 PM
  [ # 7 ]

@Rumi: hoe blaas je op de tank dan? Dop open en dan met je mond in de vulopening blazen??
Pompen met gaspedaal klinkt als iets om iig te proberen.

engbokho schreef:

Ik zou gewoon een nieuwe (valeo) pomp plaatsen. Evt met een extra terugslagklep in de leiding ervoor.

Is mijn huidige pomp dan mede oorzaak? Slijtage?

2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 972
Geregistreerd: 09-03-2005

- Traction Avant 11BL
Gepost: 08 december 2019 09:59 PM
  [ # 8 ]

In de pomp zit ook een terugslagklepje. Door slijtage, vuil en/of ethanol wordt de werking in de loop van de jaren minder.
In principe zou de benzine niet mogen terug lopen vanaf de pomp.

Profiel  
 
rvdb20
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 422
Geregistreerd: 18-11-2010

Gepost: 09 december 2019 08:54 AM
  [ # 9 ]

Top. Dat klinkt als het proberen waard. Zo duur is een pomp ook weer niet.

2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25351
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 december 2019 09:51 AM
  [ # 10 ]
engbokho schreef:

In de pomp zit ook een terugslagklepje. Door slijtage, vuil en/of ethanol wordt de werking in de loop van de jaren minder.
In principe zou de benzine niet mogen terug lopen vanaf de pomp.

Er zitten zelfs 2 klepjes in. Een nieuwe valeo zou de baan moeten doen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 09 december 2019 12:32 PM
  [ # 11 ]
Ree schreef:

In plaats van lang starten kan je voor de start 20 keer met je gaspedaal pompen of op de vulopening van je tank blazen.  Dat heeft mijn voorkeur boven een terugslagklep of een elektrische pomp.

Als de pomp “droog staat”, helpt pompen met het gaspedaal dan wel?

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9834
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 december 2019 12:46 PM
  [ # 12 ]

Dat maakt niet uit. Er moet natuurlijk wel benzine in de vlotterkamer zijn.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Wimlex
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 04-01-2016

- Ami 8 berline
- CX 20re
Gepost: 09 december 2019 05:40 PM
  [ # 13 ]

Heb t zelfde probleem na lange stilstand. Nieuwe valeo geplaatst. Probleem blijft. Start gewoon maar n eindje door.

Ex visa club 1983, Ex bx 14 e 1986
Ex. Cx 20re 1987, Ami 8 1974, berlingo 1.8 1999


Liever een oude franse, dan een nieuwe japanse!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4854
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 09 december 2019 07:14 PM
  [ # 14 ]

Het is al eerder gezegd hier: de vlotterkamer staat in open verbinding met de lucht, dus de benzine verdampt langzaam.

Hij moet het weer even opzuigen en de vlotterkamer(s) vullen. Loopt de benzineleiding ook leeg omdat het klepje niet goed sluit in de pomp, dan duurt het langerder.

Ik heb twee motorfietsen met vier carburateurs en die hebben een vacuumklep in de benzineleiding. Dus als die een tijdje stil staan moet je wel een goede accu hebben, of je moet even aan dat klepje gaan zuigen met de benzinekraan open, maar dat is wel een gedoe.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 09 december 2019 08:03 PM
  [ # 15 ]

Na wat langere stilstand: Kapje omhoog. Een paar slagen rustig en relaxed slingeren met het contact uit. Ondertussen werkt de brandstofpomp. Ook goed voor de smering na langere stilstand, het oliepompje doet het namelijk ook, alles komt los. Na dit sensueel ontwaken kan het contact aan en de startmotor zijn luidruchtig en krachtig werk gaan doen. En Route!

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook