xantia 1.9 td 1995 slaat af bij afremmen
Lars Grip
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 08-09-2019

- Xantia 1.9 td
Gepost: 08 september 2019 10:55 PM

Hallo allemaal,
Ik heb sinds enkele dagen een oude Xantia gekocht. Wonend in Portugal zocht ik een auto die als betrouwbaar, goed te repareren, goed voorzien van onderdelen en als comfortabel en zuinig beland staat. De xantia paste in al die eisen en voldeed aan een extra eis, namelijk de vering. Hij heeft 460000 gelopen, is van een citroen-monteur geweest die hem liefdevl heeft gereden en onderhouden. Interieur is als nieuw, lak na 25 jaar niet perfect maar absoluut nog mooi (mooier dan die van de suzuki die ik hiervoor had). Nu merk ik dat de auto als hij warm is, bij afremmen bij bijvoorbeeld een rotonde, af slaat of bijna afslaat. Hij start meteen weer, rijdt dan ook vrolijk verder. De eigenaar herkent het niet, woont ook iets te ver weg om even heen te gaan. Stationair draait hij mooi en rustig. Rookt niet of amper, lekt geen olie (staat normaal op pijl) en koeling is goed.
Heeft iemand een idee waar ik de oplossing voor dit probleem kan vinden? Ik las elders op dit forum een vergelijkbaar probleem bij een benzine motor, de stappenmotor werd daar als boosdoener genoemd. Maar dat zit niet in een dieselmotor toch?
Ik hoor graag jullie suggesties! dank bij voorbaat!

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 08 september 2019 11:08 PM
  [ # 1 ]

Wat als eerste in me opkomt, een brandstofsysteem dat niet helemaal goed ontlucht is.
Misschien een slechte afdichting van het deksel op het brandstoffilterhuis, waardoor lucht aanwezig?

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Lars Grip
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 08-09-2019

- Xantia 1.9 td
Gepost: 08 september 2019 11:47 PM
  [ # 2 ]

Hallo Alfred, dank voor je reactie.
Ik ben geen rastechneut, zit nog te wachten op een haynes manual, moett dus even gaan zoeken naar waar dat zit.  Ik ga dit uitzoeken en bekijken. Nogmaals dank voor je suggestie!

Profiel  
 
Lars Grip
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 08-09-2019

- Xantia 1.9 td
Gepost: 09 september 2019 08:52 AM
  [ # 3 ]

Kleine aanvulling nog, de auto slaat af wanneer de koppeling is ingedrukt. Dus bijvoorbeeld bij het naderen van een rotonde, tijdens het rustig terugschakelen, met warme motor, kan hij afslaan.

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 358
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 14 december 2019 03:45 PM
  [ # 4 ]

Ben hier nieuw,vandaar de late reactie.
Als de inspuitpomp Bosch of CAV/RotoDiesel helemaal mechanisch geregeld wordt,zal vermoedelijk de anti-afslag afstelling boven op de pompdeksel niet juist zijn afgesteld of heeft eventueel te veel speling in het hevelmechanisme.
Indien gewenst kan ik de afstelprocedure einscannen en per email toezenden.

Herman - Klever33

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 14 december 2019 05:19 PM
  [ # 5 ]

alle vacuümslangen nagelopen?

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
Lars Grip
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 08-09-2019

- Xantia 1.9 td
Gepost: 19 juli 2020 10:40 PM
  [ # 6 ]

sorry allemaal, door omstandigheden lange tijd niet de kans gehad om hier te reageren op de suggesties die ik kreeg. Mijn excuses daarvoor.
Mosterd na de maaltijd wellicht maar toch nog een reactie.
Naar aanleiding van de suggesties nog eens goed gekeken, en er bleek een leiding naar de brandstofpomp niet goed te sluiten. Toen ik hem aanraakte schoot hij helemaal los. Die zit weer vast. Ook heb ik de gaskabel iets strakker gezet, die stond erg slap. Hierna was het afslaan weg, niet meer gebeurd.
Ondertussen helaas meer problemen, koelsysteem is niet in orde (thermostaat was antiek en slecht, radiateur is slecht) en binnen een week 2 keer een heftige lekkage gehad van het hydraulisch systeem. Ik woon in Portugal, slepen mag daar niet wanneer je stil komt te staan maar via de autoverzekering is een sleepdienst snel ter plekke. De lakkages zijn verholpen, maar de klassieke “tik” die iedere 20-30 seconden te horen is, klinkt nu iedere seconde, zonder overdrijven. De aito is onder zorg, maar of ik hem nog laat maken is de vraag. HEt ewas een gok bij aanschaf, met een km stand van 470 duizend km. Monteur zegt overigens dat de motor nog erg goed is (power is proima, hij rookt maar olie bijvullen is amper nodig) en dat reparatie de moeite waard is. Ik wcht het af.

Nogmaals mijn excuses en dank voor de adviezen!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook