Koppeling slipt soms even xantia hdi; opgelost
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 18-04-2014

- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Gepost: 30 november 2019 11:34 AM

Tijdens mijn vakantie heen en terug naar Spanje heeft de koppeling 3 keer even geslipt (halve seconde) bij vol gas (meteen gas terug genomen en dan geen slip meer). De eerste 2 keer wat dat na hele hevige regen en veel opspattend water de remmen deden het ook even minder (ook na schijven droog remmen). Dit gebeurde toen we al een flinke rit achter de kiezen hadden (1100km) en na een half uur remde de auto ook weer lekker bijterig. Daarna kwam het niet ook meer voor (ruim 3000 km, met regelmatig vol gas berg op). Op de terugweg bij Parijs gebeurde dit weer, zonder enig ander gevoel in de remmen. Dit keer was het niet direct na het schakelen (zoals de eerste 2 keer) maar ongeveer 20 seconden na het schakelen en weer na een flinke rit (900 km). En ook nu deed de koppleing het weer 100%, binnen 1 minuut.

De koppeling (trekkoppeling) van mijn Xantia 2.0 HDI 110, heb ik ongeveer 4 jaar geleden en 75.000 km terug vervangen. Aanleiding was een kapot druklager. Toen is ook de drukgroep, koppelingsplaat, krukaskeering en geleidehuls vervangen. De auto gebruikt nauwelijks motorolie (ongeveer 200ml op 15.000km). Ik ben normaal niet iemand die koppelingen snel verslijt en kan me niet voorstellen dat dit de oorzaak is. Koppeling staat iets hoog direct vanaf de vervanging (denk ongeveer 20 mm vrije slag in pedaal). Ik heb zelf het vermoeden dat het aan de hydraulische bediening van de koppeling ligt of dat de remolie zo oud is dat deze gasvorming krijgt. Is het mogelijk deze olie te vervangen, of heeft iemand een ander idee waar ik het zou kunnen zoeken?

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 14 december 2019 08:33 PM
  [ # 1 ]

Het heeft er de schijn van dat de gevercylinder aan het koppelingspedaal even haakt en niet snel genoeg in de ruststand komt en deze korte slip veroorzaakt. Of de gevercylinder nog te bestellen is weet ik niet. Alternatief is demonteren,honen en nieuwe manchetten om de stamper monteren.

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 15 december 2019 10:10 AM
  [ # 2 ]

Met 75.000 km is het niet waarschijnlijk dat normale slijtage hier het probleem is.
(Bij mijn HDi is de koppeling c.a. 300.000 km terug vervagen en nog steeds goed).

Wat wel zou kunnen is dat de keerring opnieuw lekt en daardoor de koppelingsplaat vet is geworden.
Dit zou je van onderuit moeten kunnen zien, de bak en het blok is dan vettig/zweterig van olie, rond de aansluiting van bak met blok.

Als de plaat vet is, dan grijpt hij (vanuit stilstand) soms ook wat schokkend aan, met name met koude motor, herken je dit?
De nieuwe keerring kan opnieuw gaan lekken als de positie net iets anders is dan de vorige.

Als het geen vette plaat is, zou misschien de hydraulische bediening door interne vervuiling kunnen blijven hangen/haperen. Alleen dat heb ik nog nooit ergens gehoord.

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 15 december 2019 12:07 PM
  [ # 3 ]
barther schreef:

De auto gebruikt nauwelijks motorolie (ongeveer 200ml op 15.000km

Die lekt dus niet.  En dat zou achter het vliegwiel naar beneden zakken.
Ik had bij de c5 een echt lekke keerring, maar geen druppel is er op de plaat terecht gekomen.

 

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 15 december 2019 12:36 PM
  [ # 4 ]

Dit was iig wat ik lang geleden had (300k terug), met ongeveer dezelfde klacht.
Ondanks de lekkage langs de keerring was mijn olieverbruik ook heel gering en werd blok+bak toch vettig.
Wellicht is dit geval dan anders.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 03 januari 2020 07:59 PM
  [ # 5 ]

En is het euvel er nog steeds en onder de dezelfde omstandigheeid ?

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 18-04-2014

- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Gepost: 03 januari 2020 09:16 PM
  [ # 6 ]

Dank voor alle reacties!

Vanwege ziekte heb ik even niet meer ingelogd. De klacht heeft zich niet meer voorgedaan en de auto koppelt soepel en licht. De auto koppelt ook met koud weer bij wegrijden heel soepel en precies. Ik heb nu de plaat onder de motor nog niet weggehaald, maar voor de reis was de motor hier mooi droog.
Wel heb ik 2 keer het reservoir met remvloeistof vervangen (kon geen ontluchting op de hulpcilinder vinden, dus niet gespoeld). De remvloeistof was eerst best wel bruin en blijft nu wat lichter van kleur.

Wel heb ik geen lange ritten meer gemaakt (maximaal 150 km enkele reis), dus misschien komt het weer terug…

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 18-04-2014

- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Gepost: 22 september 2020 07:01 PM
  [ # 7 ]

De klacht van het slippen heeft zich tot 2 weken geleden niet meer voorgedaan, toen slipt deze weer een keer heel even met vol gas in de 5. Afgelopen weekend werd het opeens erger en ging het niet meer snel over en kon maar half gas rijden om de koppeling niet te laten slippen (laatste 20 km).
Voor de zekerheid had ik al een hoofd en hulpcilinder thuis liggen. Vandaag de hoofdverdachte, de hulpcilinder, vervangen en probleem is over, ook grijpt de koppeling eerder en nog iets mooier aan.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook