Berlingo multispace abs/esp storing
MartineSpek
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 27-12-2019

Gepost: 27 december 2019 12:26 PM

Betreft een citroen berlingo multispace uit 2010.

Geeft sinds een week soring na een.paar minuten rijden: Esp/Abs. Er branden dan ook oranje lampjes op het dashboard.

Afgelopen dinsdag naar citroen garage gebracht en na onderzoek constateerden zij dat de ABS pomp vervangen moet worden. Kosten €2500,- (incl montage)

Buiten dat ik dat geld niet zo even uit mijn oude sok kan toveren, vind ik het ongelooflijk veel.

Een 2e hands pomp kost +/- €200,-(excl montage), maar ja, dan heb je weer geen garantie.

Nu vertelde mijn vader mij dat hij met zijn Saxo een soortgelijke storingsmelding kreeg. Hij hoefde dan enkel een stekker onder zijn stoel los en vast te maken. Dan was de storing weer weg. Hij heeft zijn Saxo wel door een garage laten nakijken of er buiten de stekker echt niets kapot was.

Graag zou ik willen weten of iuemand hier ervaring mee heeft? En, waar zit in een Berlingo die stekker.

Mvgr Martine

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 december 2019 01:39 PM
  [ # 1 ]

Die stekker onder de stoel is bij mijn weten voor de airbags.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 27 december 2019 03:18 PM
  [ # 2 ]

Buiten dat ik het een extreem hoog bedrag vind (een ABS-pomp nieuw kost ook niet meer dan E600,-, vervangen is ook geen enorme klus), zou ik nog maar eens een second opinion vragen. Het ligt veel meer voor de hand dat het een van de sensoren is die een probleem geeft omdat die in de loop van de jaren vervuilen.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 december 2019 03:25 PM
  [ # 3 ]

Hoe heeft de garage onderzocht? Met het diagnose apparaat? En welke foutmeldingen kwamen er tevoorschijn?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 27 december 2019 04:18 PM
  [ # 4 ]

Het kán de ABS pomp zijn, maar ook een rotte wielsensor of een draadbreuk in die buurt. Belangrijk hier is hoe de diagnose gesteld is. Elektronisch (dus onderzoek met schone handen afgerond) kan alleen met Citroen-specifieke diagnose apparatuur. Het heeft niets te maken met de connectors aan je airbags a la je vader.

Mijn advies zou zijn om 100% zeker met de juiste diagnose apparatuur een onderzoek te doen. Check ook alle wielsensors op juiste werking. Uiteindelijk zou je een gebruikte pomp op de sloop kunnen zoeken. Die kost je 100 / 120 euri’s. Dan nog iemand om ‘m erin te sleutelen. Een nieuwe wielsensor is tientjeswerk. Die kan iedere handige Harry M/V erin zetten.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 27 december 2019 07:16 PM
  [ # 5 ]

Ik zou zeker een second opinion vragen!

Ik weet uit ervaring dat bij Berlingo III een voorste ABS-sensor wel eens te ver van de ABS-magneetring (ingebouwd in wiellager) durft komen te zitten door corrosie onder de sensor, waardoor je dus volgende storingen krijgt.

Oplossing daarvoor is de afstand tot de ABS-magneetring vergelijken links/rechts en de sensoren demonteren om het roest onder de sensor of sensoren los te maken zodat de sensor terug mooi aansluit.

Profiel  
 
LEiPiE
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 23-07-2006

- HY HY78
- Berlingo 1.6 16v Multispace
Gepost: 11 oktober 2021 11:51 AM
  [ # 6 ]

Benieuwd hoe dit is afgelopen, ik heb denk ik hetzelfde met mijn 2010 Berlingo 1.6 benzine.

Als er nog geen storingslampje aan staat, dan grijpt de ABS vaak even kort in als je zachtjes remt (te voelen in het rempedaal) en als je op cruise control rijdt merk je dat de wagen telkens iets accelereert en weer laat zakken (amper zichtbaar op de snelheidsmeter).
Gaat dan eindelijk het ABS storingslampje aan, dan zijn die problemen weg (maar heb je dus ook geen ABS en geen/minder rembekrachtiging).
Daarnaast heb ik het idee dat stuurbekrachtiging ook raar doet (sturen voelt niet vloeiend maar wat hakkelig), maar nog niet goed opgelet of dat met of zonder storingslampje was.

Zijn die sensoren goed te vinden met de wagen op een krik op je eigen oprit, of is een brug nodig?

Al genoeg bij de garage geweest weer dit jaar Sad
Zou het liefste de Berlingo vervangen door een jonger exemplaar met minder kilometers, maar blijkbaar heeft mijne al bijna geen restwaarde meer dus dan moet er wel erg veel bij. (mijne heeft 248000 gelopen en schijnt nog hooguit 3000 euro waard te zijn dan).

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 11 oktober 2021 02:46 PM
  [ # 7 ]

Eigenlijk moet je eerst weten waar het probleem zich voordoet en dus de wagen uitlezen!

Eenmaal je dit weet kan je de wagen gaan opkrikken. Ik zit inmiddels al bijna 10 jaar in het merk en bij mijn weten nog nooit een kapotte sensor gehad bij Berlingo III of Partner III.
Meestal is het euvel achteraan (links of rechts) te vinden waar de sensor aangesloten wordt op de aansluitstekker naar voor. Daar is de isolatie minder goed want daar zitten de draden los in de bescherming met “bobbels” waardoor deze daartegen gaan wrijven en uiteindelijk een draadbreuk krijgen. Dus goed het stuk bekijken van de aansluitstekker die verdwijnt boven de brandstoftank, meestal zijn de draden vervuild en zul je op een bepaalde plaats groene koperdraad (aangetast) ontdekken waar zich de draadbreuk bevindt…
Indien het euvel zich linksvoor of rechtsvoor bevindt zal er wss te veel roest zitten onder de sensor, dit kan je verhelpen door de sensor te demonteren en de roest daaronder weg te halen (wel opletten van de magneetring op het lager!)
Deze zijn vrij makkelijk bereikbaar met een torxboutje van T30 dacht ik..

Profiel  
 
LEiPiE
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 23-07-2006

- HY HY78
- Berlingo 1.6 16v Multispace
Gepost: 11 oktober 2021 03:02 PM
  [ # 8 ]

Ah, dank.
Uitlezen heb ik helaas de apparatuur niet voor, maar ik kan in ieder geval wel even kijken of er wat aan roest/koperoxide te zien is. Verder wordt het denk ik wel de garage, aangezien dit ons dagelijks vervoer is Smile

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook