Dag Allemaal,
Mijn automaatbak (4hp20) heeft het ook begeven
Plots hoorde ik mijn bak zoemen zoals in het voor sommigen bekende filmpje https://youtu.be/ozgcSPHWmKk
Heb een sleutelplek en hoopte dat ie die afstand nog ging halen maar helaas,hij grijpt niet meer in zn versnelling en sta met panne, de laatste 20 km heb ik m verder moeten slepen.
Heb veel werk eraan nu.
mijn vraag is eigenlijk of de bak en of omvormer uit een c5, peugeot, renault of andere 4hp20’s uitwisselbaar zijn of moet ik er specifiek een uit een xm zoeken?





















Totaal aantal Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Het simpele antwoord is dat je er inderdaad 1 uit een Xm moet hebben. Zelfs die uit een Xantia van het zelfde bouwjaar geeft problemen.
Dat zit vaak in de (eind)overbrengingen en de snelheden van de delen in de bak en de snelheid van de auto. Als dat niet klopt met wat de ecu verwacht zal de bak in noodloop gaan. Fysiek zijn er veel delen gelijk, maar 1 op 1 uitwisselen van de complete bak gaat niet.
Super bedankt voor snelle info,
Lees nu net je topic hierover op xmclub, ik weet nu wat me te wachten staat





















Totaal aantal Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Leuke klus hoor. Ik heb beide opties een keer gedaan. Een andere bak geplaatst en een keer 1 gereviseerd. Wat wil
je gaan doen?
Als eerste de repairmanual eens doorlezen.
Ondertussen eens zoeken naar een bak, of donorauto.
Juiste revisiekit en tools heb ik ook nog niet bijeen.
Als de bak uit de auto is kan ik zien wat er werkelijk stuk is.
De route met donorauto heeft mijn voorkeur.
Goede avond.
Alternatief is misschien 4HP18. Deze wordt hydraulisch geregeld en is een versnellingsbak met lange levensduur. Werd ingebouwd vanaf 1989 tot ongeveer 1997. Daarna kwam de 4hp20.














































Totaal aantal Berichten: 43355
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat gaat niet passen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Waterman, doel je daarmee op overbrengingen, ander bellhouse of op het ontbreken van elektronica?
Pasvorm zoals bellhouse zou volgens mij hetzelfde zijn, alleen de overbengingen zijn anders en de elektronica mist.
Dat een 4hp20 “zwakker” zou zijn dan een 4hp18 snap ik eigenlijk niet zo. Inwendig zijn er erg veel overeenkomsten, ik meen dat de hele basis hetzelfde is.
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)





















Totaal aantal Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
belhouse past denk ik ook niet, vergeet niet dat dit een ander type v6 is dan de zpj.
Dit is de nieuwere es9 motor.














































Totaal aantal Berichten: 43355
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ChrisB schreef:Waterman, doel je daarmee op overbrengingen, ander bellhouse of op het ontbreken van elektronica?
Pasvorm zoals bellhouse zou volgens mij hetzelfde zijn, alleen de overbengingen zijn anders en de elektronica mist.Dat een 4hp20 “zwakker” zou zijn dan een 4hp18 snap ik eigenlijk niet zo. Inwendig zijn er erg veel overeenkomsten, ik meen dat de hele basis hetzelfde is.
de 4hp20 is toch echt een hele andere bak.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Das waar ook, de 4hp20 zit achter de es9. Dat is idd heel andere koek.
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)


Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-09-2009
- C5 X7 Exclusive V6.24 BVA6
- XM V6 VSX 12V Aut.
- GS/GSA GSA Break Spécial
- XM V6 Exclusive
Plus een 4HP18 kan het koppel van een ES9 niet aan die wordt finaal aan gort getrokken.
Yep, it’s me.


Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-09-2009
- C5 X7 Exclusive V6.24 BVA6
- XM V6 VSX 12V Aut.
- GS/GSA GSA Break Spécial
- XM V6 Exclusive
is wel een aardig filmpje over de werking van de 4HP20 van PSA dus in het Fransch..
Yep, it’s me.
Dat waag ik ernstig te betwijfelen: Een ES9 heeft maar 5% meer koppel als een PRV 24V.
Daarnaast werd zo’n 4HP18 ook gebruikt door Alfa, Lancia en Saab voor hun V6-3 liter motoren en hebben die bakken geen slechte reputatie ( TENZIJ je nooit de olie ververst, moest elke 60.000 km…....)
Het werkt niet omdat 1. je geen gepast bellhousing vindt ( tenzij je een adapter plaat wilt maken en de converter 2 cm op schijnt, en 2. en 4HP20 al electronisch gestuurd is met een geregelde lock-up. Je XM electronica verwacht dat….
TS: Crassus:
Je zou kunnen kijken of een 4HP20 uit een 406, Xantia, 607 met een ES9 dezelfde overbrengingsverhoudingen heeft , ik denk dat je met een 607 de best kans hebt. ( er staat een typeplaatje op de bak met een specifiek nummer). Er zijn ook 4HP20’s in 2liter XM’s en 607’s ingebouwd, die hebben zeker andere verhoudingen. Hier http://www.c5club.cz/files/automat/ZF_4HP20.pdf vindt je een prima doc van de 4HP20.
Succes,
To err is human, not to err is divine.














Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Een 605 heeft ook wel kans natuurlijk, maar die lijken mij nog veel zeldzamer dan een XM. Neemt niet weg dat je er misschien wel wat aan hebt als je er eentje tegenkomt. Hou er rekening mee dat ze volgens service.citroen niet hetzelfde typenummer hebben, dus ik weet niet helemaal zeker of het kan. Volgens het plaatje heeft de bak van de XM een stekker op een plek waar de 605 die niet heeft.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)


Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-09-2009
- C5 X7 Exclusive V6.24 BVA6
- XM V6 VSX 12V Aut.
- GS/GSA GSA Break Spécial
- XM V6 Exclusive
Voor zover ik weet is op de PRV 24V is ook geen 4HP18 geleverd alleen maar de handgeschakelde 5-bak.
De 4HP18 was eigenlijk al aan de lichte kant voor de ZPJ motor, er zijn er in het begin ook aardig wat gesneuveld.
Met name op de S1 hielden de 4HP18 bakken het gemiddeld 120K-180K uit, later is de bak gemodificeerd en kwam het besef dat onderhoud erg belangrijk was en ‘leefden de bakken langer’.
Dat de Xm elektronica verwacht klopt niet, de 4HP20 communiceert wel met de ECU maar de ECU kan rustig zonder 4HP20 gebruikt worden dat gebeurt nl. ook bij de handbak.
Yep, it’s me.