5 van de 6
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 Volgende > 
   
C4 Cactus op LPG
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 01 januari 2020 09:30 PM
  [ # 61 ]

2d heeft gelijk, de toyotamotor die hij noemt trekt LPG niet bijzonder goed. Een ook al is dat off-topic toch is het wel grappig: het komt niet door de klepzittingen maar door de legering waar de kop van is gemaakt. Die is van een zodanige samenstelling dat de boel extreem snel op temperatuur komt. Helaas is dat materiaal ook vrij zacht waardoor gebleken is dat de gehele klepzitting als het waren in de kop verzakt, met als gevolg een te krappe klepspeling. Die speling is inderdaad niet af te stellen: er zijn geen stelplaatjes aanwezig, de boel is op maat gemaakt tijdens de productie en is dus niet nastelbaar.

Overigens, SMGZ, d’r zijn zeker LPG installaties voor zo’n prius te koop en ze lopen er echt goed op, tot het kopje gaar is.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 januari 2020 10:11 PM
  [ # 62 ]

Bedankt Waterman, weer wat geleerd: Zover geoptimaliseerd dat je geen idee hebt als je wat veranderd wat er dan fout gaat, maar er gaat iets fout.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 12 mei 2020 11:41 PM
  [ # 63 ]

Ons Cactusje op LPG loopt en loopt. De Prins-LPG/benzineschakelaar begon rood te knipperen. Volgens Prins heeft de LPG-installatie dan een beurtje nodig. De filters (een in de slang vanaf de verdamper en een klein filtertje in de verdamper) heb ik bij de beurt afgelopen maand laten vervangen. Om het rode lichtje uit te zetten, moest ik naar Prins voor een reset. De gascomputer is gelijk even uitgelezen. Geen fouten en alles weer klaar voor de volgende (ik meen) 600 uur rijplezier. De gesneuvelde benzine injectoren waaroven ik vorig jaar poste, kunnen bij een volgende foutcodemelding worden gereinigd bij de gasboer. Dat vond ik goed om te weten.

Profiel  
 
F2B
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 01-01-2019

Gepost: 17 september 2020 03:41 PM
  [ # 64 ]
GeraldDSuper schreef:

Na ongeveer 50.000 km op LPG zijn de benzine injectoren van mijn puretech turboblokje op dampgas gaar. Stotteren bij koud wegrijden en vaak een storingsmelding op het display. Nèt voor de vakantie heb ik een overleden injector laten vervangen. Na de vakantie begon het stotteren op benzine weer en was er een tweede kapot. De dealer heeft uit voorzorg de laatste ook maar vervangen. Fijn dat het maar een driepitter is in dit geval. Op gas loopt alles gesmeerd. Nu loopt ‘ie op benzine ook weer prima. Heeft iemand hier een suggestie hoe het vroegtijdig overlijden van de injectoren te voorkomen is? vaker op benzine rijden zodat ze beter koelen? Wellicht zijn er andere, passende injectoren die er beter tegen kunnen? Hebben andere DI-motoren op dampgas hier ook last van?

GeraldDSuper schreef:

De gesneuvelde benzine injectoren waaroven ik vorig jaar postte, kunnen bij een volgende foutcodemelding worden gereinigd bij de gasboer. Dat vond ik goed om te weten.

Die 50.000 km vind ik wel interessant.
Want bij ongeveer diezelfde kilometerstand begon onze Berlingo B9 met 1.2 PureTech -op LPG- vergelijkbare kuren te vertonen. Koud: erg ruw (op “2,5 poten”) lopen plus alle toeters en bellen aan storingsmeldingen. Maar zodra de motor ver genoeg op temperatuur is en overschakelt naar LPG (ook Prins) loopt alles weer gladjes.
Schakel je onderweg nog een keer terug naar benzine, dan merk je, zolang er niet geaccelereerd hoeft te worden, niets.
Maar zodra je hebt teruggeschakeld en weer wilt versnellen begint het gestotter weer.
Op LPG werkt bij dezelfde omstandigheden alles normaal.
Hoe gaat dat reinigen in zijn werk? Hoeft zo’n injector in dat geval niet vervangen te worden?
Overigens altijd de voorgeschreven ‘injectorcare’ aan de benzine toegevoegd.
Dat is dus kennelijk zinloos?

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 222
Geregistreerd: 27-09-2010

- BX 19 DIGIT
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 17 september 2020 07:24 PM
  [ # 65 ]

Misschien speelt het feit mee dat de kwaliteit van moderne benzine na een maand of 3 langzaam achteruit gaat.
Ik weet niet of dit hier meespeelt maar wanneer je altijd alleen maar op lpg zou rijden en de motor alleen maar na de koude start even op benzine draait doe je wel (veel te) lang met een tank benzine met misschien daardoor de genoemde problemen?

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 17 september 2020 07:45 PM
  [ # 66 ]

Ook hier, net zoals in de klassiekerwereld, dus E-0 tanken. Of een middeltje aan de benzine toevoegen in de hoop dat het werkt.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7691
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 17 september 2020 07:53 PM
  [ # 67 ]

E0 bestaat niet.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6054
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 17 september 2020 08:34 PM
  [ # 68 ]

Ik tank altijd premium benzine, in mijn geval BP Ultimate. Dat verduurt niet zo snel, en ik kan rustig 50 liter op “voorraad” nemen voor de koude starts. Dat geldt dan wel voor een Volvo met dampgas injectie en die wagen is 22 jaar en 6 ton oud. Geen idee of injectortechniek erg veranderd is door de jaren heen (vast wel), maar met een premium benzine zou het goed moeten gaan. Andere aftermarket additieven hebben meestal niet zoveel tot geen zin.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 17 september 2020 09:16 PM
  [ # 69 ]

De injectoren bij een motor met directe inspuiting steken recht de verbradingsruimte in. Bij het rijden op benzine koelt de flow van benzine de injectoren en wordt aanslag en vuil op de in de verbrandingsruimte stekende “neus” van de injector bij iedere inspuiting van benzine weggespoeld.

Ga je op lpg rijden met zo’n ding dan worden de injectoren om te beginnen veel heter, er is immers geen benzine meer die door de injectoren loopt, maar ook wordt aanslag en vuil niet meer van de injectorneus afgespoeld: er vind immers geen inspuiting met benzine die de boel schoonmaakt meer plaats.

Daarom vervuilen die injectoren en gaan ze wel eens stuk. Wat voor peut je door die injector heen jaagt maakt voor de levensverwachting bij lpg niet uit.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 17 september 2020 09:33 PM
  [ # 70 ]

Zou duurdere benzine misschien niet een iets betere reinigende werking hebben als je dan toch een keer op benzine rijdt (zoals met starten)? Daar adverteren de pompstations nog wel eens mee…

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 17 september 2020 09:41 PM
  [ # 71 ]

Maakt nauwelijks iets uit.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 24 september 2020 11:53 AM
  [ # 72 ]

Ik tank m’n LPG-Cactus evenals m’n DS en 2CV’s altijd E5/98. Met de Cactus ben ik nog geen 50.000 km verder sinds de wisseling van de injectoren. Hoe het reinigen van die verstuivers in z’n werk gaat bij de gasboer, weet ik niet, maar als ik weer dezelfde klachten krijg, probeer ik de gasboer, Autospeciaal in Uden in mijn geval, ipv de dealer. In Italië kun je PSA-driepitters af fabriek (of bij de importeur ingebouwd, zou ook kunnen) kopen. Wellicht gebruiken zij andere injectoren.

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 24 september 2020 08:53 PM
  [ # 73 ]

Hier ook altijd premium 98. Het zit lang in de tanken de injectors hebben het zwaar als de puretech met gas gestookt wordt. In augustus de eerste (nr 3) vervangen met goed resultaat. Volgende week komen 1 en 2 er ook nieuw in. De oude neem ik mee en laat ik een keer ergens reinigen. Dan kunnen die er weer in als we weer 50000 verder zijn.
Ik heb trouwens de inlaatpoorten ook laten reinigen door een puretech specialist. De eerste eigenaar had slechts 4000 km per jaar gereden. Toen ik hem kocht leek dat een voordeel, maar de boel bleek helemaal verkoold te zijn.
Het was trouwens schokkend wat er gebeurde toen ik deze zomer met het ding bij de dealer kwam met de startproblemen. Ze gingen de compressie meten. Conclusie: kleppen verbrand door rijden op gas. Er moet een nieuwe motor in en gooi die gasinstallatie er maar uit. Dat kan helemaal niet met deze auto. (En echt waar: ‘op gas moet je koken.’)
Na eigen onderzoek met compressiemeter, endoscoop en boerenverstand was mijn conclusie: slecht sluitende uitlaatkleppen door koolaanslag en een kapotte injector. De auto liep nl warm en tijdens gasbedrijf gewoon goed.
De specialist bevestigde mijn amateurdiagnose en repareerde het ding perfect. De foto’s vóór en na de carbon cleaning zijn overtuigend!
In de dealer heb ik nu echt helemaal totaal geen vertrouwen meer. Ze kunnen geen eenvoudige diagnose stellen, maar de offerte voor een nieuwe motor maken gaat ze makkelijk af. Sinds telefoontjes met je lokale dealer via een landelijk callcenter gaan en Citroen een ondergeschoven product is naast vijf merken die ze blijkbaar liever verkopen was ik er eigenlijk al klaar mee, maar na dit geintje zeker. Leve de kleine garage waar ze weten waar ze het over hebben. Al moest ik voor dat vakmanschap nu naar de andere kant van het land.

C1 Seduction LPG 2009, C4 Cactus 110 pk 2015

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 25 september 2020 08:17 AM
  [ # 74 ]

Ik schrijf uitlaatkleppen waar in inlaat bedoel natuurlijk. Het bekende probleem van DI motoren…...

C1 Seduction LPG 2009, C4 Cactus 110 pk 2015

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
F2B
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 01-01-2019

Gepost: 15 oktober 2020 03:37 PM
  [ # 75 ]

Ook hier 3 nieuwe injectoren en de boel draait nu weer als nieuw.
Van de 3 functioneerde een één nog goed, een andere nog voor 30% en de derde lekte wat.
Is er ook iets bekend over de te verwachten extra levensduur na zo’n ultrasoon reiniging?
Ook ben ik nieuwsgierig hoe dat verloop is bij die Italiaanse, af fabriek LPG, motoren.

Profiel  
 
 
5 van de 6
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook