Datum en tijd reset bij het starten
stefanva
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 29-12-2019

Gepost: 29 december 2019 10:37 PM

Hallo,

Ik heb een vreemd probleem bij een citroen c2 uit 2008 handgeschakeld. Heel vaak als de auto wordt gestart( koud of warm) dan reset de datum en tijd zichzelf op de boordcomputer. Je kan de auto dan ook niet starten, je moet dan eerst de sleutel weer terug draaien en weer opnieuw proberen. Ik dacht in eerste instantie aan een slechte accu maar die is 2x doorgemeten en is nog perfect. Ook de accupolen zijn schoon. Heeft iemand nog een idee wat het zou kunnen zijn?

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 30 december 2019 08:52 AM
  [ # 1 ]

Ik denk als eerste aan een gare startmotor, plus een accu die toch zijn beste tijd heeft gehad. Controleer die startmotor eens.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 30 december 2019 09:49 AM
  [ # 2 ]

Hier nog een C2 die dit laatst had, accu vervangen en probleem opgelost. De spanning zakt dan tijdens het starten te ver weg (richting de 7, 8 volt en vergeet dan zijn instellingen.

 

Profiel  
 
stefanva
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 29-12-2019

Gepost: 30 december 2019 11:15 AM
  [ # 3 ]

Bedankt voor de snelle reacties, ik ga toch maar eens preventief de accu vervangen. Qua leeftijd zou het wel kunnen dat hij op begint te raken. Mocht dat niet helpen kan ik me ook nog richten op de startmotor maar ik zou eigenlijk niet weten hoe je die snel kan testen. Voor de rest start hij ook perfect,geen rare geluiden of lange starttijden.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9116
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 30 december 2019 11:32 AM
  [ # 4 ]

Voordat je onnodig geld over de balk smijt, hoe is de huidige accu getest?

Als dat op de juiste wijze gebeurt is dat met een belastingsweerstand, waarmee ook de restcapaciteit wordt gemeten.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
stefanva
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 29-12-2019

Gepost: 30 december 2019 12:40 PM
  [ # 5 ]

Door 2 verschillende garages laten testen. Geen idee hoe ze dat gedaan hebben. Maar wel iets om nog even uit te sluiten inderdaad.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 30 december 2019 03:00 PM
  [ # 6 ]

Multimeter nemen. wagen op contact zetten lichten aanzetten voor halve minuut, wagen en lichten uitzetten en spanning meten, die moet nu wel 12.2v of meer zijn.
2é test, iemand de wagen laten starten terwijl je zelf de accu meet, tijdens het starten mag die niet onder de 10v gaan.
Zijn 2 simpele tests die je een idee geven over je accu.
Test ook nog het laden bij draaiende motor , tussen de 13,6 of 14,6V
Zijn de accupolen uitgeslagen dan wijst dat ook vaak op een teruglopende accu.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9849
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 30 december 2019 06:21 PM
  [ # 7 ]

Als de spanning te ver terugloopt bij het starten kan het ook aan de startmotor liggen. Daarom ook met een stroomtang meten hoeveel ampere de startmotor trekt. Als dat te veel is, eerst de startmotor reviseren/vervangen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 30 december 2019 11:39 PM
  [ # 8 ]

Of de bekabeling aan de accu. Als de kabels veel weerstand hebben kun je dit ook krijgen.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9849
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 31 december 2019 12:12 PM
  [ # 9 ]

Dan gaat er juist te weinig stroom naar de accu en zal de spanning minder zakken.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 31 december 2019 07:01 PM
  [ # 10 ]

Die begrijp ik even niet. Als je tijdens starten veel stroom trekt en de bekabeling heeft veel weerstand, dan heb je bv 12v op de accu maar aan de andere kant van de bekabeling 7v. Dan krijg je dit soort gekke dingen. Maar meten is weten.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9849
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 januari 2020 11:02 AM
  [ # 11 ]

Als de kabels teveel weerstand hebben is de totale weerstand in de keten + pool=startmotor- - pool groter dan normaal. Dan zal de stroomsterkte kleiner dan normaal zijn. De accuspanning en de totale weerstand bepalen samen de grootte van de stroomsterkte.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 01 januari 2020 12:54 PM
  [ # 12 ]

Niet in dit geval. De startmotor is een vermogensverbruiker wat dus primair door de benodigde stroom wordt bepaald. In theorie is de weerstand in de stroomketen tussen accu en verbruiker (= startmotor) nul Ohm; in de praktijk als alles in orde is verwaarloosbaar klein. Neemt de weerstand b.v. door corrosie toe dan zal de spanning aan de kant van de startmotor lager zijn dan de klemspanning van de accu, wat wordt gecompenseerd door een grotere stroomafname.(immers, P=I*I*R)
De maximale stroom die kan vloeien wordt beperkt door de accu. Dus als ten gevolge van interne weerstandverliezen de spanning op de startmotor daalt, zal de opgenomen stroom toenemen tot de maximale stroom die de accu kan leveren. Pas dan zal de boordspanning dalen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
stefanva
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 29-12-2019

Gepost: 02 januari 2020 03:22 PM
  [ # 13 ]

Nog even een update en vooral iedereen een gelukkig Nieuwjaar.
De accu is nu vervangen omdat vooral bij het starten de spanning toch wel veel zakte. De startmotor was niks mee aan de hand. Nu even afwachten ofdat het probleem verholpen is. Tot nu toe al 2 dagen geen last gehad na de accu wissel.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook