Kluts kwijt ... Oh Oh een Suzuki… 2.0HDI èn 4x4!
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 02 oktober 2019 03:48 PM

Met licht schaamrood op de kaken moet ik bekennen dat mijn dagelijkse vervoer niet meer (helemaal) uit de PSA stallen afkomstig is.

Ik heb na heel veel zoeken een bijzonder zeldzame Suzuki Grand Vitara XL-7 5-zitter uit 2005 gevonden en gekocht met, jawel: 2.0 HDI 110pk RHW motor, en daarom mocht het… Kleur: Bleu Mauritius (of een Japanse variant die er verdacht veel op lijkt) dus gelukkig geen zilverkleurig uni-hok.

In de UK doen ze moeilijk over aanhangergewicht en tenzij het voertuig 4x4 is mag je vrijwel nooit meer trekken dan het leeggewicht van het trekkend voertuig. Het is goed te begrijpen als je de lokale kneuterige wegen bekijkt met eindeloze bochten en soms zeer steile hellingen, dat is dan toch wel heel iets anders dan ons platte landje.

De C5 had een Europese type goedkeuring om 2000kg er achter te hangen, in de UK mag er maar 1500kg achter.
Om meer te mogen zeulen had ik of een bedrijfswagen moeten kopen of een 4x4. Bedrijfswagen is niet handig i.v.m. aantal leden van de familie en een 4x4 is nu juist wel handig off-road (en in UK is het lokale wegennet soms bijna off-road). Twee typen voertuigen leken me wel aardig: C-Crosser of de SGV (waar ik al wat ervaring mee had i.v.m. mijn U23). Een 2.0 HDI Berlingo Multispace in Dangel uitvoering heb ik niet kunnen vinden en ik betwijfel of daar genoeg achter mag.
De C-Crosser met 2.2 HDI is eigenlijk een Mitsubishi Outlander met een Citoën-sticker-en-gadget-pakket. Ze zijn hier berucht vanwege koppeling en versnellingsbak problemen. Om budgettaire redenen en vanwege de bekendheid met de SGV toch maar voor het iets oudere Japanse oud ijzer gekozen. De HDI-motor is mijn excuus waardoor ik er mee wegkom. Verder voordeel van de SGV is dat ‘ie een ouderwetse transfercase heeft met een lage gearing van 1:1,8 waardoor je in 4x4 de trekkracht aan de wielen tijdelijk bijna kunt verdubbelen.

Ik heb er wel meteen een Franse (Boisnier) trekhaak onder gemonteerd om “het percentage Frans ijzer wat verder op te schroeven” Wink Ik schat in dat dat nu met 20kg extra van 8% naar zo’n 10% is verhoogd…

Net een ritje retour UK-NL achter de rug en hij lust een aardig slokje als je de max. snelheid aanhoudt met zo’n 1:12, dat is zeker 25% meer dan de C5 break deed en 35% meer dan de Xantia. De versnellingsbak heeft maar 5 versnellingen en in z’n 5 draait de motor 3000 rpm bij 130km/h op de TomTom. Daarnaast heeft het hok de aerodynamica van een klein tuinhuisje en weegt het ding kurk droog al 1750kg, met mij er in, wat reisspulletjes en een sloot diesel is dat al gauw meer dan 2ton, dus het is allemaal wel verklaarbaar.
Op deze rit geen traceerbare hoeveelheid olie of koelvloeistof verbruikt of gelekt, lijkt het. En zo hoort het eigenlijk ook bij een HDI naar mijn mening, ook al is ‘ie 14 jaar oud.

Het fysieke gevoel bij het rijden is snel heel vertrouwd: ergens tussen mijn oude 2cv-break (AK400 chassis) en de C32 in, door het rollen van de lange body en daarnaast door de hogere zit en lange versnellingspook direct op de versnellingsbak. De wegligging is gek genoeg ook te plaatsen in die hoek, door de ietsje stuggere vering/demping met toch een heel comfortabel lange veerweg. Mensen vergeet niet: een C32/C35 is comfortabeler geveerd dan bijvoorbeeld een Citroen ZX 1.9d break (persoonlijke ervaring!)
Gelukkig wel veel meer power om lekker mee te komen met alle verkeer.

Qua uitrusting lijkt de SGV veel op mijn vertrouwde oude Xantia HDI break (en die was Blue Mauritius) met grijse velours stof, niet teveel nonsense, en zelfs een vergelijkbare, in hoogte verstelbare, binnenspiegel. Voor mij noodzakelijk om het zichtveld naar voren te verbeteren, bij de C5 zat hij eigenlijk gewoon in het zicht. Even wennen is dat de Japanners de bediening rond het stuur ook spiegelen bij rechts gestuurde wagens, de richtingaanwijzer danwel verlichtingsstengel zit rechts en de ruitewisser/sproeier stengel links. Dit is niet het geval bij “Franstalige” rechts gestuurde versies.
Enige nadeel: de stoelen zijn Konstructief Uitermate Teleurstellend op hele lange ritten. Gelukkig doe ik dat niet zo veel meer als een paar jaar geleden maar ik moet er nog wel wat op gaan vinden. In het begin voelen ze lekker stevig aan maar naar verloop van tijd voel je dat het schuimrubber eigenlijk te dun is en lijkt het wel alsof je op een plankje zit.

Conclusie: best wel tevreden en heel blij met de functionaliteit die de wagen biedt. Binnen het palet aan citroëns was voor mijn vervoersbehoefte geen goede oplossing meer te vinden dus eigenlijk ook geen reden voor schaamrood op de kaken!!!

Afbeelding Bijlagen
SGV.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 02 oktober 2019 04:13 PM
  [ # 1 ]

Een betrouwbare practische bak!

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 02 oktober 2019 04:19 PM
  [ # 2 ]

ik hoop het!!!!

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 02 oktober 2019 04:25 PM
  [ # 3 ]

Ik noem hem af en toe wel gekscherend “Grand Xantia”, hopelijk maakt hij het waar in robuustheid en levensduur.

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 17 januari 2020 06:58 PM
  [ # 4 ]

Nou het ging allemaal zo lekker en dan ineens: op de terug rit vanuit Nederland de kluts helemaal kwijt!
Gelukkig was ik al weer aan de Engelse kant van het Kanaal, anders was het wel heel veel gedoe geweest.

Ineens ging het schakelen moeilijker en voordat ik goed doorhad wat er mis was, kon ik niet meer ontkoppelen! Ik strande op een flauwe helling net na een rotonde met slecht zicht rondom… Fijn!
Toen ik realiseerde wat er loos was heb ik de auto achteruit helling af terug laten rollen en dan een stukje de berm in zodat hij vlak stond. In de eerste versnelling starten ging net omdat hij vlak stond en dan met tussengas en goede timing van schakelen heb ik de auto naar een veiliger plekje kunnen brengen. Alles leek op een inwendig lekkende koppelings “master cilinder”: een zachter pedaal en het gevoel dat je niet ver genoeg in kan trappen om te ontkoppelen terwijl het pedaal wel helemaal op de vloer wordt gedrukt. Een nieuwe master cilinder heeft toen in combinatie met het verlengen van de stang op het pedaal later de boel opgelost. Voor een week en toen was het ineens weer terug in heel druk verkeer in de spits in de stadje met smalle straatjes en één richting verkeer… daar wordt je blij van!
Peentjes zwetend en bij iedere stop weer starten in z’n 1e toch zonder problemen thuis gekomen.

Gestrand op de oprit, geen gelegenheid om lift of put vrij te maken ( daar is de auto voor nodig!) Dus “lekker” sleutelen buiten op de oprit. Dit betekent ook een afstelbaar steuntje maken voor op de garagekrik om de bak met transfercase combi veilig te kunnen demonteren (bijna een meter lang!).

Knoop doorgehakt: De hele koppeling maar vervangen en zien wat er verder nog loos kan zijn. De werk cilinder lekt niet (dat zie je meteen aan de buitenzijde) dus dat is niet de oorzaak. En als de versnellingsbak er toch uit moet en dan maar meteen de distributie aanpakken, een kleine koelvloeistof lekkage bij de thermostaat, een nieuw plastic kom-gewrichtje op het lange stangetje van de actuator voor de swirlkleppen en alle andere “slijtdelen” waar je normaal niet snel bijkomt. Als resultaat zou ik dan weer een mooi nulpunt hebben qua slijtdelen in de motor/aandrijflijn.

Ik had gekozen voor deze auto vanwege de HDI motor, want die ken ik en onderdelen zijn goed te krijgen. Nu blijkt dat de koppeling en het vliegwiel van Suzuki zijn en dus afwijken en toch vaak heel snel slijten (zie youtube), de koppelingshefboom en de scharnierkogel slijten door de open constructie verschrikkelijk snel (zeker als de wagen al eens in de modder is gedipt).

Net als de koppeling zijn ook de poelies en looprollen van de accessoire riem van Suzuki (en dus bijna niet te krijgen) alleen de spanrol is PSA maar die was als enige na slechts 89.000M nog lang niet versleten in tegenstelling tot alle Suzuki delen!

Distributie en waterpomp netjes vervangen door een PSA OEM Dayco kit en Circoli pomp, riem op spanning gezet met riem spanningmeter van Laser die de SEEM-tool simuleert. Na 12 jaar nog altijd fijn om te hebben!

Nieuwe koppeling van Borg en Beck gevonden voor niet teveel centen. Zelf een centreer tool gemaakt van een stukje POM- staf, lekker spelen met de draaibank. Want uiteraard passen geen van de ooit meegeleverde plastic tooltje die ik in mijn leven heb verzameld. Was wel een leuke afleiding, maar het schiet niet op.

En daarna was het wachten op de levering van de nieuwe koppelingshefboom met kogel en de speciale poelie… De lagertjes van de meelooprollen kon ik er uit persen en vervangen door nieuwe (die na bestelling de volgende dag al op de mat lagen!)

Door kerst en het oud-en nieuw heeft de levering van de rest lang geduurd, de lokale Suzuki dealer had het magazijn 2 weken dicht! Op Ebay en Amazon gezocht en de OEM delen goedkoop in Polen en Litouwen gevonden.

Gedurende de afgelopen twee weken alleen maar “pest pleuris regen” (vrij naar Deelder) gehad, dan kruip je niet snel buiten onder de auto kan ik je vertellen, zeker niet als je ook nog verkouden bent, een kop vol snot hebt en je je ellendig voelt.

Nu zit alles er net weer in en moeten er nog maar een paar kleine dingetjes afgemonteerd. Ik heb van een stukje binnenband een stof hoesje gemaakt die de scharnier kogel afschermt voor vuil en gruis uit de koppeling en de ruimte rond de kogel gevuld met een dik siliconen vet. Bak en reductiekast terug plaatsen op de motor was veel gedoe, de “cardan tunnel” is heel smal en je moet daarom de motor belachelijk ver achterover kantelen. Toen de bak eenmaal bij de motor in de buurt kon komen schoof ‘ie er zo op (goed gecentreerd!). Om nieuwe olie in de versnellingsbak te kunnen krijgen, heb ik van een stalen 10mm buisje een bochtje gebogen omdat de plastic slang van de vulpomp niet scherp genoeg omgebogen kon worden om in de vulopening van de bak te belanden (wederom door die hele krappe tunnel).

Morgen de rest afmaken en zien of het werkt, bijna een maand doorlooptijd!

Al met al wel een hele bevalling, Tot zover is de naam Suzuki en het woord degelijk niet echt synoniem hoor!

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 17 januari 2020 07:52 PM
  [ # 5 ]

koppelingshefboom, oude ingevreten versie en nieuwe met rubber flap

Afbeelding Bijlagen
ingevreten_hefboom_en_kogel.jpgnieuwe_hefboom_met_flap_1.jpgnieuwe_hefboom_met_flap_2.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 17 januari 2020 07:54 PM
  [ # 6 ]

Onder de auto, achter de bak is er lekker ruimte om te werken, naast de bak is het heel krap, zeker als je bedenkt dat het koppelingshuis een flink stuk breder is dan de eigenlijke versnellingsbak.

Afbeelding Bijlagen
krappe_tunnel.jpgbak_steun.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 17 januari 2020 08:05 PM
  [ # 7 ]

de swirl kleppen worden bediend met een vacuum doosje als zoveel onderdelen op de hdi’s. Deze versie heeft een ca. 30 cm lange stang die eindigt in een plastic kommetje wat net te zien is boven aan de foto. Ik heb een compleet nieuwe actuator met stangetje gekocht (ook op C8 gebruikt) en voorlopig alleen het kommetje overgezet!

Ik kan geen echte duidelijke oorzaak vinden van de koelvloeistof lekkage, het is niet veel maar het blijft irritant. Heb de thermostaat losgemaakt, de rubberpakking ervan schoongemaakt en de boel met wat vloeibare pakking erop terug gemonteerd. Kan geen echte oorzaak vinden dus.

Heeft iemand een idee?


Verder voor de liefhebbers de Laser tool om de distributie riem nauwkeurig op de juiste voorspanning in te laten lopen op de rollen en daarna vast te zetten met de goede spanning.
De riem die van de motor af kwam stond veel te slap, Na plaatsen van pas pennen en het lossen van de drie nokkenas boutjes werd dat heel duidelijk. Voorspanning was niet meetbaar! Riemwissel afgestempeld in het boekje door de Suzuki dealer!!!

Afbeelding Bijlagen
koelvloeistof_lekje_en_swirl_stangetje.jpgLaser_4212.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook