Vraag: chassisnr en identiteitsonderzoek
Willeam
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 09-10-2006

- 2CV 6 Club
Gepost: 30 januari 2020 10:04 AM

Aangezien hier bij elkaar nogal wat kennis en ervaring zit over chassisnummers/RDW-bezoekjes het volgende:

In 2001 kocht ik een 2cv6 die in 87 uit de fabriek is gerold en dat jaar in NL op kenteken is gezet. In 2003 een nieuw chassis laten plaatsen. Alles keurig via RDW met schouw vooraf en her inslag van VIN daarna.

Bodemplaat met chassisnr verdwenen
Nog weer een paar jaar verder zat er veel roest aan de koetst en moesten de gebruikelijke delen vervangen worden. Bij de apk bleek vervolgens het chassisnr verdwenen. Deze was na de chassiswissel in de bodemplaat gegraveerd. De oude bodemplaat was al weg met het oud ijzer. Niet naar het RDW kreeg ik als advies want dan wordt je kenteken geschorst en is je eend een plantenbak. Dus zelf chassisnr nr weer op de bodemplaat laten zetten met slagletters.

Reactie RDW
Nu moet het chassis weer vervangen worden. Een verzinkt exemplaar ligt klaar. Liefst zou ik daar het chassisnr weer legaal willen hebben, dan klopt het voor de eeuwigheid. Nu is het moment daarvoor. Via mail anoniem contact opgenomen met RDW en casus voorgelegd. Krijg, zoals verwacht, als antwoord algemene teksten die ik op de website van RDW kan vinden. Komt er op neer dat herplaatsing van het chassisnr mogelijk is maar dan een identiteitsonderzoek moet plaatsvinden. “Bij het identiteitsonderzoek kan mogelijk - aan de hand van de in 2003 vastgelegde motor- en carosseriegegevens - nog worden vastgesteld dat het om hetzelfde voertuig gaat.” Dit kan resulteren in een herinslag maar ook in intrekken kenteken.

Vragen
Ik blijf dan met twee vragen achter (die ik nog wil voorleggen aan RDW):
1. Wat zijn de criteria van zo’n identiteitsonderzoek? Waar toets RDW op? Mag hopen dat het niet afhangt van humeur van de keurmeester.
2. Legde de RDW (in 2003) bij een chassiswissel inderdaad standaard het motor- en carosserienummers vast?

Mn 2CV heeft namelijk nog altijd dezelfde versnellingsbak, motor en koets (orga code) met de daarbij behorende nummers. Daarnaast is de auto sinds 2003 nog steeds op mn naam, altijd apk gehad en nooit gestolen geweest. Dus geen verdachte geschiedenis.

En nu?
Wat te doen? Gaan voor identiteitsonderzoek? Als dat bij mijn eend namelijk niet goed komt dan heeft het bij geen enkele auto zin. Of niks doen, chassiswissel uitvoeren (chassisnr staat volgens kentekenbewijs in de bodemplaat) en alsnog identiteitsonderzoek mocht ik ooit in een grote verkeersfuik rijden? Wel zorgen dus dat ik altijd dezelfde motor en koets hou.

Argument voor: rust in mn hoofd, maakt dat je makkelijker investeert in je 2CV. Bij een bepaalde eendenboer hoef ik bijv. mn eend niet langs te brengen voor APK omdat zijn keurstation niet wilde afmelden want chassisnr klopte niet (staat nooit met slagletters in de bodemplaat). Heeft hij niks mee te maken volgens mn citroendealer, als het nr maar juist is en op de plek staat waar het volgens de papieren hoort. Drie eendenboeren en een taxateur zeiden: niet aan beginnen, je rijdt toch? (RDW maakt van één mug twee olifanten zoals eendenboer zei). Eén eendenboer zegt dat kans van slagen van zo’n onderzoek heel groot is.
Heb overwogen om ipv chassiswissel mn eend in te ruilen voor een ander die al galva chassis heeft. Viel me op dat heel veel van dergelijke te koop staande 2CV’s het chassisnr niet was heringeslagen door RDW maar zelf ingeklopt. Alleen Aalderink doet dat standaard netjes volgens mij. 

Wat zouden jullie doen?

 

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 31 januari 2020 11:45 AM
  [ # 1 ]

In 2003 was het RDW chassis nummer al geprint denk ik?
Als je dan nu bij de RDW komt met een chassisnummer wat duidelijk zelf is ingeslagen.
Dan kan de RDW toch bijna niet anders dan vast stellen dat er geknoeit is?
Want dat is namelijk ook het geval.
Dus in de basis heel erg slecht verhaal.
Nu kan het zijn dat de RDW wel mee gaat met je verhaal en toch her inslag doet. Maar criteria etc zijn er niet.
Riskant.
Orga nummer koets etc heb je allemaal niks aan.

Veel bij de RDW geweest, ook al eens een PAT onderzoek gehad met portugeese meharis, die hebben ander chassisnr.

Maar niet orginele chassisnummers, goeie kans dat je er niet uitkomt.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Willeam
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 09-10-2006

- 2CV 6 Club
Gepost: 31 januari 2020 12:59 PM
  [ # 2 ]

Dat er geknoeid is, is idd geen punt van discussie. Vanwege het simpele feit dat het geprinte/gegraveerde VIN nummer zoals in 2003 door RDW geplaatst met de bodemplaat bij het oud ijzer is verdwenen en zelf is ingeslagen want anders kan APK afmelden niet. Dus dat is het probleem zoals ook voorgelegd aan RDW.

Volgens RDW moet er dan een identiteitsonderzoek plaatsvinden om te onderzoeken of mn 2CV dezelfde is als die in 2003 langs het RDW is geweest. Alleen de objectieve criteria zijn mij niet duidelijk. Zelf lijkt het me duidelijk:
- hetzelfde kenteken
- al die jaren nog steeds op mijn naam
- al die jaren zn APK’s gehad
- tussentijds nooit gestolen geweest
- nog steeds dezelfde motor/versnellingsbak met bijbehorende nummers
- nog steeds dezelfde koets/kleur met alle bijbehorende nummers die her en der op de koets staan.


De vraag is: wanneer is voor RDW voldoende duidelijk dat het nog steeds om dezelfde auto gaat? Zijn daar soortgelijke voorbeelden van?

 

Profiel  
 
Gepost: 31 januari 2020 01:02 PM
  [ # 3 ]

Daar kan alleen de RDW je maar een antwoord op geven, al de rest blijft (al dan niet onderbouwd) giswerk.

Profiel  
 
Willeam
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 09-10-2006

- 2CV 6 Club
Gepost: 31 januari 2020 01:06 PM
  [ # 4 ]

Ja, ga RDW maar eens bellen want mailen heeft geen zin. Krijg je algemene antwoorden die geknipt geplakt zijn van rdw.nl

Maar kan zo maar zijn dat hier op het forum leden met hetzelfde bijltje gehakt hebben. Chassisnr bij eenden verdwijnen regelmatig met de bodemplaat heb ik begrepen.

Profiel  
 
Gepost: 31 januari 2020 01:11 PM
  [ # 5 ]

Jij kreeg tenminste nog een geplakt en geknipt antwoord. Ik heb zelfs nooit antwoord gekregen op mijn vraag.

Profiel  
 
Willeam
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 09-10-2006

- 2CV 6 Club
Gepost: 31 januari 2020 01:53 PM
  [ # 6 ]

Haha Wink

Zojuist gebeld maar ik word daar niet veel wijzer van. Krijg geen objectieve criteria op basis waarvan de identiteit van mn 2cv wordt vastgesteld. Ook is niet duidelijk wat het RDW station destijds heeft vastgelegd aan gegevens (foto’s, motornummer, koetsnummers etc). Rechtstreeks met het RDW keuringsstation bellen om te vragen wat ze van de auto in het systeem hebben staan kan ook niet.
Ik overweeg om zonder afspraak een keer langs te rijden en bij de receptie om info te vragen.


Kreeg wel de tip om bij Citroen gegevens op te vragen omdat ze op basis van chassisnummer het motornr etc. kunnen noemen. Dan heb je een extra bewijs dat de wagen origineel is. Regel ik dat op deze manier?: http://www.citroexpert.nl/artikelen/nieuws/attestation

 

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 31 januari 2020 08:18 PM
  [ # 7 ]

langs rijden levert weinig op denk ik.
Je kan alleen info krijgen wat de procedure is. Maar dat weet je al.
Je gaat echt geen lijstje krijgen wat je moet laten zien.
En vergis je niet wat je ook zou horen, allemaal leuk.
Maar de keurmeester bepaalt. En die kan je uiteraard niet bellen.
Als die het niet vertrouwd kan hij een PAT onderzoek starten.
Daar mag je niet eens bij zijn. Ze vertellen dan ook niet wat ze gaan doen.
Dat houden ze geheim.

RDW kan nooit zien of jouw eend niet vergaan was, je er een hebt gestolen de bak en motor hebt omgezet en klaar.

En het is een eend.
Maar gedoe met chassisnummer komt ook voor met een porsche turbo etc En dan gaat het om veel geld.

Dus de RDW is in jouw geval een gok.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Willeam
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 09-10-2006

- 2CV 6 Club
Gepost: 10 februari 2020 10:50 AM
  [ # 8 ]

André Citroën zei: “Om te slagen moet je van tevoren overwegen of je er zeker van bent te slagen.” Alleen als ik vrijwel zekerheid had dat mn VIN teruggeplaatst worden ga ik vrijwillig langs het RDW. Mailen/bellen met het RDW, hier en bij eendenboeren rondvragen heeft me doen besluiten dat niet te doen. Niemand, ook RDW niet, kan vertellen naar welke objectieve feiten gekeken wordt om vast te stellen of mijn eend bij dat chassisnr hoort. Kortom, het hangt voor een deel af van de keurmeester die je treft. En daar heb je bijzondere exemplaren van als ik zo wat uitspraken van de Hoge Raad lees. Kortom, die gok ga ik niet nemen. Dat identiteitsonderzoek kan altijd nog mocht ik onverhoopt in een fuik rijden. Tot die tijd is het goed om zoveel mogelijk te documenteren en te zorgen dat ik originele motor behoud etc.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 10 februari 2020 08:21 PM
  [ # 9 ]

https://photos.app.goo.gl/QNGDqJ7mm6WS6txA9

Wilde ik toch effe delen.

VgF en succes

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook