1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Lek in hogedrukleiding
Jochem
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 21-04-2010

- Xantia 1.8 Berline
Gepost: 13 februari 2020 12:52 PM

Volgens mij is de hogedrukleiding van de veerbol rechtsvoor van mijn Xantia uit 1997 lek. Het lek zit in een bocht in de leiding bij het eerste bevestigingspunt vanaf de bol, voordat de leiding achter het motorblok verdwijnt. Is dat een klusje voor een willekeurige garage of moet ik daarmee naar een specialist in hydrauliek? En is het makkelijker (lees goedkoper) om de hele leiding te laten vervangen of een deel te vervangen en met een knelkoppeling op een recht stuk van de leiding te verbinden? Het is ook weer tijd voor APK. Als het alles bij elkaar te duur zou worden, is het einde verhaal en moet ik maar aan de (liefst hydraulische) C5.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 13 februari 2020 07:46 PM
  [ # 1 ]

Even willekeurige garage zou ik niet doen,  je hebt wel iemand nodig die nog aan LHM systemen werkt.
Daarnaast: Is het een “dunne” metalen leiding ( 3.5 of 4.5 mm) of een dikke metalen leiding? Dat maakt nogal wat uit bij het vervang gemak.
Er zijn noodreparatiesetjes op de markt, alleen voor de dunnen leidingen, maar ik zou bij een “dunne” leiding toch de hele leiding vervangen. Bij de dikke leiding heb je geen keuze. ( Voor het geval je een kunststof leiding hebt die lekt, dat is een retour leiding, die zijn eenvoudig te vervangen.
Weet je zeker dat de leiding lekt en niet de aansluiting? Op die metalen leidingen staat behoorlijk wat druk ( 60-160 bar..) dus met het kleinste gaatje spuit het er al uit.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Jochem
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 21-04-2010

- Xantia 1.8 Berline
Gepost: 13 februari 2020 09:18 PM
  [ # 2 ]

In het afgelopen half jaar heb ik ruim 3 liter LHM bij moeten vullen. Ik kon lang het lek niet vinden. Bij stilstand lekt het niet. Maar inmiddels is de lekkage toegenomen tot 1 liter per 30 km. Het is een dunne metalen leiding. Het stuk vanaf de de bol tot het eerste bevestigingspunt is droog. Vanaf daar en daaronder in het compartiment boven de wielkast is alles nat. Dat lijkt mij wel duidelijk.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 13 februari 2020 09:49 PM
  [ # 3 ]

Vervangen dus. Moet je voor naar een Citroen Specialist, die maken een leiding zo, zal ook geen godsvermogen kosten. ( Nieuwe leiding kan ook, als die er nog zijn, maar de leidingen die men namaakt zijn “soepeler”, van Cunifer, dat monteert makkelijker.
Je zou kunnen proberen met een leiding reparatie set ( met 2 stuks 4.5 mm knelfittingen , wel even nameten, kan ook 3.5 mm zijn, dacht niet dat doorvoor knelfittingen zijn. )  en een stuk leiding alleen het slechte stuk te vervangen. Kijk eens op de site van Citrotech, die hebben die speciale knelfittingen. Maar als je leiding behoorlijk verroest is krijg je dat nooit goed dicht, en je moet er ter plaatse goed bij kunnen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 13 februari 2020 11:33 PM
  [ # 4 ]

Ik heb in de jaren 80 (jawel) ooit een reparatieset gebruikt in de vorm van een stalen knelkoppeling. Goed resultaat en het zit nog steeds!.
Onlangs heb ik bij een C5 een 3,5 mm leiding gekneusd en gerepareerd met een (naar later bleek) messing knelkoppeling van een webshop. Uiterlijk leek het op staal. Dat beviel slecht.
1 leiding kon ik repareren, alleen merkte dat het aandraaien van de moer geen vertrouwen wekte. De 2de leiding repareren lukte niet. Bij aandraaien van de wartel met nog normale kracht spleet de wartel in twee stukken. Ook een tweede wartel onderging dit lot. Ik heb de leiding verwijderd en was achteraf blij, want er waren diverse zwakke plekken zichtbaar.
Voor een paar tientjes heb ik 2 nieuwe leidingen gemonteerd vanaf het voorste subframe naar de achteras. Heerlijk gevoel om met goed materiaal te werken. Ik wil hiermee waarschuwen voor inferieur materiaal op de markt.

Profiel  
 
Jochem
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 21-04-2010

- Xantia 1.8 Berline
Gepost: 17 februari 2020 12:19 PM
  [ # 5 ]

Plaatselijke garage voor Citroën (en 5 andere merken) wil eerst zelf diagnose stellen voor ze een reparatie doen of een exacte prijsopgave geven. Dat snap ik. Ze willen echter ook geen enkele indicatie geven van wat het vervangen van die hogedrukleiding zou kunnen gaan kosten. Dat vind ik vreemd. Vervelend is dat ze voor de diagnose tot anderhalf uur in rekening willen kunnen brengen. Dat is voor mij niet acceptabel. Dan zou ik eerst een hoop geld betalen om er vervolgens achter te kunnen komen dat het meer gaat kosten dan de auto waard is.

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 17 februari 2020 02:57 PM
  [ # 6 ]

1,5 uur om een leiding te schouwen? Dat gebeurt al tijdens een APK van een kwartier en dan nog veel meer.
Ik zou een andere garage zoeken.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 17 februari 2020 03:36 PM
  [ # 7 ]

Als je onder een C5 ligt zie je…....NIKS Laughing
Je moet eerst een zooi tupperware verwijderen voordat je een leiding ziet.
Hydroliek zit rechts.

 

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 17 februari 2020 04:20 PM
  [ # 8 ]
j.witkop schreef:

1,5 uur om een leiding te schouwen? Dat gebeurt al tijdens een APK van een kwartier en dan nog veel meer.
Ik zou een andere garage zoeken.

Tja, dat krijg je met dealers. Heb vorig jaar in een kwartiertje op de stoep de hoogtesensor van de achteras op mijn C4 vervangen. De dealer had er een uur á € 95,- voor in de computer staan

Maar dat is incl. de werkbon invullen, auto naar binnen, diagnose, auto op de brug, demontage, nieuwe sensor bestellen, nieuwe sensor ontvangen, sensor vervangen, auto omlaag, diagnose om te checken of het opgelost is, auto omhoog, alle afdekplaten er weer op, auto naar buiten, werkbon aftekenen, factuur opmaken, tijd dat je met klant bezig bent etc.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
DS23IE pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 02-05-2006

- C5 1.6Hdi
Gepost: 17 februari 2020 05:22 PM
  [ # 9 ]

Gaat hier toch over een Xantia?

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 17 februari 2020 05:25 PM
  [ # 10 ]

Òeps

 

Profiel  
 
Jochem
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 21-04-2010

- Xantia 1.8 Berline
Gepost: 17 februari 2020 07:48 PM
  [ # 11 ]

Dat er allemaal bijkomende kosten en administratietijd is die op een of andere manier in de rekening verwerkt moet worden snap ik. Maar meestal is het gebruikelijk om ook het het inwinnen van informatie voor het opstellen van een offerte in de eindrekening te verwerken, zodat je een klant niet eerst een rekening hoeft te laten betalen voor de diagnose en offerte. Ik ga eerst maar eens de jaarlijkse APK-keuring laten doen bij de niet in Citroën gespecialiseerde garage waar ik al jaren kom. Eens kijken wat die adviseert en of hij nog veel andere afkeurpunten vindt.

Profiel  
 
Strijkeizer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 23-01-2009

Gepost: 20 februari 2020 04:32 PM
  [ # 12 ]

meestal kan je de leiding een beetje naar je toetrekken en de bochten er uithalen.
daarna de leiding inkorten en een nieuwe kraag eraan maken.
binnen een half uur gebeurt.de oorzaak is vaak dat de leiding in de klem jutterd.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 21 februari 2020 07:47 AM
  [ # 13 ]

Even met je Xantia naar Chyparse in Almere rijden. Die fixen zo’n klusje in no-time, zonder gesteggel over diagnose.
De diagnose is toch al gesteld? Er is een hogedrukleiding lek, hoe moeilijk kan het zijn?

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
Jochem
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 21-04-2010

- Xantia 1.8 Berline
Gepost: 26 februari 2020 04:45 PM
  [ # 14 ]

Bedankt voor de tips. Helaas bleken er bij de APK nog een aantal afkeurpunten: 4 banden, stuurhuishoes en handremkabel. Door de combinatie met andere ongemakken zoals dat ie ook motorolie verbruikt en daardoor stinkt, de koppeling af en toe begint te slippen, het rubber van het stuur en de versnellingspook uit elkaar valt en dat de startmotor soms dienst weigert, heeft er toe geleid dat ik besloten heb van de reparatie af te zien en op zoek naar een C5 te gaan. Heeft er nog iemand interesse in Xantia-onderdelen?

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 26 februari 2020 08:47 PM
  [ # 15 ]

ik probeer je een prive bericht te sturen, lukt niet, ws staat de optie bij jou uit, ik heb nl een C5 break in de aanbieding

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook