veerbol of iets anders
rickmeijen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 06-06-2008

- BX BX 1.6 tzi automaar
Gepost: 20 februari 2020 04:59 PM

Goedemiddag, na een aantal jaar zonder citroen(peug is best leuk maar toch anders) kriebelt het weer. Nu ga ik binnenkort kijken naar een bx maar deze zou een lekke veerbol hebben. Hoe kom ik erachter dat het enkel de bol is en niet nog meer?
En als ik het goed begrijp is een bol vervangen een kwestie van oude eraf draaien, nieuwe ring erbij en de nieuwe erop draaien. Even kort door de bocht genomen dan.
Alvast hartelijk dank voor de reacties.

Groeten Rick

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5358
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 20 februari 2020 09:13 PM
  [ # 1 ]

Met een kapotte veerbol veert ie vrijwel niet meer bij het aangedane wiel.
Als de auto verder wel normaal op en neer gaat met de hoogteregeling is het waarschijnlijk een lek membraan van de bol.
Als ie erg stroef zakt is mogelijk de veerpoot (voor) gaar of het draagarmlager (achter) versleten.
Beter om per as beide bollen te vernieuwen.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 21 februari 2020 07:44 AM
  [ # 2 ]

Als je zoiets als een mooie BX zou laten staan om een vers setje veerbollen kun je er misschien beter niet aan beginnen.
Er zal vast meer werk aanzitten. Een nieuwe set veerbollen (5 stuks) kost je iets van 160 euro, dan heb je ze allemaal op druk
en kan het er alleen maar beter van worden.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5358
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 21 februari 2020 08:42 PM
  [ # 3 ]

Maar dat was dus de vraag… Wink
Is het alleen een bol of is er meer aan de hand…

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 21 februari 2020 11:54 PM
  [ # 4 ]

dat is dus lastig met zekerheid te zeggen op afstand
meestal is t zo, dat als 1 wiel niet goed veert de bijbehorende bol slecht is of dat de veerpoot vastgeroest is

Profiel  
 
rickmeijen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 06-06-2008

- BX BX 1.6 tzi automaar
Gepost: 22 februari 2020 11:01 AM
  [ # 5 ]

Kijk, dat zijn duidelijk antwoorden. Daar kan ik wel iets mee als ik ga kijken. De verkopende partij heeft er zelf niet veel sjoege van, ze denken een lekke veerbol maar ik wil het graag zeker weten. De algemene aankooptips voor een bx herinner ik mij denk ik nog wel van de vorige bx-en. Superbedankt en ik laat nog wel weten hoe het is afgelopen.

Profiel  
 
rickmeijen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 06-06-2008

- BX BX 1.6 tzi automaar
Gepost: 26 februari 2020 05:36 PM
  [ # 6 ]

Nou, dat was wel een beetje een hok. Stond lang stil dus accu was op, na dat geregeld te hebben kwam ze wel netjes omhoog. Rechtsachter zou het probleem zijn maar dat viel mee. Maar het rubber bij de voorruit was lek, de hele vloer kletsnat. De provisorische oplossing met een stukje tape had natuurlijk niet geholpen. Rook vochtig en de schimmel onder de matten, op het stuur etc was mij toch wat teveel. Verder was de motor netjes, geen bmw stand achter, geen sludge, rem wel beetje vaag en ergens een tikje(wat niet de pomp was). Apk ook bijna over dus besloten om te laten staan. Wel bevestiging gekregen dat een bx wel de volgende nieuwe auto gaat worden. Wat klopt die wagen voor mij zeg. Nogmaals bedankt voor het meedenken en op naar de volgende.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook