1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Mijn eerste wagen: de BX 19 GT
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 10 maart 2020 12:26 PM

Beste mede BX-bezitters,

Ik Ben Sam, een 20-jarige student, wonende in de (ruime) buurt van Leuven, België.
Ik ben al een klein jaartje zeer geïnteresseerd in Citroën, doordat wij vroeger een BX en een c5 hebben gehad. Het leukste vindt ik de modellen met het prachtige hydropneumatisch veersysteem. Met als ultieme droomauto een Ds, of zelfs een SM ben ik dus gaan kijken wat mogelijk was. Wegens praktische redenen (kostprijs auto’s, en het dagelijks willen gebruiken van de wagen) wou ik voor een BX of een CX gaan. Mijn vader heeft mij dan overtuigd om voor de BX te gaan, wegens kostprijs en zijn ervaringen met de wagen. Dus de zoektocht begon…

Ik ben een maandje geleden langs geweest bij een verkoper van een BX. Daar was ik was niet echt overtuigd.
Na lang wikken en wegen ben ik vorige vrijdag de BX toch gaan kopen.

Het is een BX 19 GT, Belgisch ingeschreven in juni 1985.
Dit betekend een série 1 BX, maar dan met het ‘gewone’ dashboard. Exact wat ik wou… Dat deze dan ook een krachtige motor heeft is mooi meegenomen.

Ik heb mij niet laten afschrikken door de staat, maar de auto is (volgens mij) in goede staat.
Lichte roest op de achterschermen (rond de wielbogen), en een (roestend) deukje in 1 van de voorschermen + gebarsten bumper door een aanrijding(kje) zijn de grootste fouten aan het exterieur.
Vanbinnen zijn beide voorste zetels licht beschadigd, en 2 van de 4 electrische ramen doen niks. Voor de rest een mooie auto.

De eerste dingen die ik van plan ben om te doen zijn:

- grote schoonmaak (vanbinnen en vanbuiten)
- motorolie vervangen
- versnellingsbakolie vervangen
- Hydraulische olie vervangen
- controle van alle leidingen (hydraulisch en rest)

Ik zie ernaar uit om dit avontuur te starten. Ik heb al een Vraagbaak aangeschaft.
Foto’s zijn een probleem. Daarom heb ik maar een album gemaakt voor Flickr. https://www.flickr.com/gp/187368496@N02/4X3VaT
Domme ikke heeft wel nog geen foto’s van het interieur.

Mvg,

Sam

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 10 maart 2020 06:21 PM
  [ # 1 ]

Leuk om te lezen dat “de jeugd” toch kiest voor een oude BX.  Daar zijn er niet zo veel meer van.  Veel plezier ermee en welkom op ons forum.  Er staat genoeg!

 

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 10 maart 2020 09:05 PM
  [ # 2 ]

Ik ben zelf ook op mijn 20e begonnen met een BX GT (die ik nu nog heb). Leuk! Daar ga je nog veel plezier van beleven, het zijn heerlijke auto’s. Very Happy

Profiel  
 
Jf
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 594
Geregistreerd: 10-06-2004

- Evasion 2.0i
Gepost: 11 maart 2020 06:56 AM
  [ # 3 ]

Met weemoed denk ik terug aan mijn 2 gt’s ... leuke tijden.
Nodige zogenaamde snelle autos ermee verslagen… beamer eigenaars die bij het
volgende stoplicht met het schaamrood op hun wangen niet meer
durfden om te kijken want ze waren verslagen door een BX.
Hondas die te zwak waren.
Mijn 1e had een boordcomputer mijn 2e gt niet.
veel plezier ermee.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 11 maart 2020 01:57 PM
  [ # 4 ]

Een GT, wat een geweldige eerste auto om mee te beginnen! Veel succes met het opknappen. very good

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 11 maart 2020 02:20 PM
  [ # 5 ]

Ha die had ik ook gespot op 2ehands.be, zag er uit als leuke auto. Wat klusjes zo te lezen, maar dat komt vast goed.

Heel veel plezier ermee. Ik rij nog steeds (weer!) in mijn eerste auto, de GSA X1.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 11 maart 2020 07:07 PM
  [ # 6 ]

Ik zou morgen motorolie (10w-40) en versnellingsbakolie willen gaan halen.
Het probleem Is dat deze olie 80W/85 is, en ze alleen 80W/90 verkopen. Is deze olie ook goed, of moet ik echt exact de juiste olie kopen?

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
Incubus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 23-04-2019

- ID/DS DSuper
Gepost: 12 maart 2020 01:53 AM
  [ # 7 ]

Een kameraad van mij destijds had een sportieve BX uit 1983, weet niet meer exact welk type. Was herkenbaar aan de door zonlicht verweerde paneeltjes in de C-stijl.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 12 maart 2020 06:03 PM
  [ # 8 ]

Moet daar niet 75w80 in?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 13 maart 2020 08:04 AM
  [ # 9 ]

Welke olie je nodig hebt kun je hier raadplegen: https://www.kroon-oil.com

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 18 maart 2020 09:53 AM
  [ # 10 ]

Ik ben uiteindelijk toch maar opzoek gegaan naar dezelfde oliën. Gisteren heb ik dan de motorolie vervangen, dat was fluitje van een cent.

Maar nu komt mijn eerste vraag. Hoe hervul je versnellingsbakolie, want laten aflopen is geen probleem, maar ik vind de vulopening niet.

Voor de hydraulica, alles zweet (maar geen lekken), maar heel wat aangekoekte olie. Ik zou dus alles willen kuisen. Hoe doe ik dit het beste? Alle vuiligheid wegschrapen, en dan een ontvetter gebruiken? Ik zou dit willen doe om te weten hoe erg het zweten(/de lekkage?) is.

Ook zijn bij beide zijspiegels de instelhendels afgebroken. Bij garage80 hebben ze alleen een linkerspiegel. Ik ben dus op zoek naar 2 zwarte série1 zijspiegels.

Als er nog tips zijn voor wat ik zeker moet bezien, ik heb de tijd, want alle scholen zijn hier gesloten in België.

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 maart 2020 10:25 AM
  [ # 11 ]

Lid worden van de BX-club in NL?

https://bxclub-nederland.nl/magazijn

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Gepost: 22 maart 2020 12:13 AM
  [ # 12 ]

http://www.snoekfabriek.nl Daar vind je je spiegels (en interieurdelen) zeker, bij Pascal van Merkenstein. Volgens anderen is Dasty het middel om alles wat vettig is schoon te krijgen. De spuit erop zetten kan, maar doe het met beleid. Voor je het weet, heb je vocht waar je het niet wil hebben.

Wat de ramen betreft, als het de voorportieren zijn waar de ramen het van af laten weten is het negen van de tien keer het draad bij de deurscharnieren. Daar zit normaal een rubber slang waar de draden door lopen, maar die gaan nogal eens stuk.

In je Klaagbaak zou je moeten kunnen vinden waar je de versnellingsbakolie in moet gieten. Ik weet niet welk type bak je hebt, maar ik weet wel dat die vulopening soms op een vervelende plek kan zitten. Bovenaan, aan de zijkant van de bak bijvoorbeeld. Moet je de olie er via een trechter en een slang in laten lopen. Enfin, succes.

Veel plezier met je GT!

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 22 maart 2020 08:04 PM
  [ # 13 ]

Vandaag weer wat bereikt.

Alle ramen geïnspecteerd en 2 schakelaars waren slecht. Uitkuisen en weer in orde. Een groter probleem is dat 1 van de ‘gelijdingsrails’ die op de ramen geplakt is losgekomen is waardoor het mechanisme kapot is. Dat zal een probleem voor later zijn.

De versnellingsbakolie was inderdaad een lastige. Leeg laten lopen was geen probleem, maar hervullen was een grotere klus. Een dun slangetje met bovenaan een grote trechter. En dan wachten… Trage olie zeg.

Vervolgens de eerste testrit. Vering voelt goed, de alarmerende wittere rook(bij het starten) was weg, en geen enkel probleem met de motor.
Maar, de boordcomputer neemt geen verbruik en snelheid op, de afstandsmeter lijkt wel te werken.
En dan het grootste probleem, bij een laatste check bij stilstand eens goed doorgetrokken (om de uitlaatwolk, die er gelukkig niet was, te checken). En toen ging het oververhittingslampje branden. Ok, geen probleem denk ik dan, even de wagen wegzetten, en dan goed bekijken. Toen begon dat lampje te flikkeren. Snel de motor uit gezet en de motorkap omhoog, en ja zeker, overdrukventiel in actie. Ik heb dus een koelprobleem. Geen lek, dat weet ik al, maar morgen(het was aan het schemeren toen het gebeurde) toch alles is goed bekijken.

Intussen heb ik contact gehad met garage80 voor wat onderdelen, en ze gingen zien of er ook spiegels beschikbaar waren.

Ook heb ik intussen mijn album op Flickr wat uitgebreid.

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2398
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 23 maart 2020 08:16 AM
  [ # 14 ]

Mooi project zo’n GT.
mocht je onderdelen nodig hebben: https://www.citroen-forum.nl/markt/advertentie/10649

Een serie 1 uit 1986, voor veel delen op de motor na gelijk aan de jouwe….
Het zou een eer zijn als mijn trouwe dieseltje in een GT mag voortleven….. Wink

Voor wat betreft je koeling zou de thermostaat de eerste verdachte zijn.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 23 maart 2020 07:40 PM
  [ # 15 ]

Vandaag op zoek gegaan naar de oplossing voor het oververhittingsprobleem.

Eerst uitgezocht hoe het koelsysteem werkt, en dan het probleem zoeken.
De ventilator wou niet draaien, ook niet bij opgewarmde motor, dus de ventilator is aan 12V gehangen. Deze werkt naar behoren, dus die sluiten we uit.
Wat opviel was dat de motor heel warm werd, maar de radiator koud bleef. Thermostaat was dus de eerste verdachte. Thermostaat eruit gehaald, en in (bijna) kokend water getest. Deze werkt naar behoren.
Er is volgens mij geen circulatie in het systeem, dus testen we de pomp maar. Uitgang radiator los gemaakt, buis verlengd en van bovenaf water in een trechter+ vat zodat de pomp onder water blijft (ik ging ervan uit dat de pomp niet zelfaanzuigend is). Motor gestart, en de pomp doet niets. Motor even laten draaien, en nog niets. Ik verdenk dus de pomp kapot is.

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook