14 van de 14
« Eerste  < Vorige 12 13 14
   
Groene Schicht, waar waren we gebleven…
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 652
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 28 augustus 2019 08:54 AM
  [ # 196 ]

Goeie tips allemaal, dank!

zo’n draadvijl is wel een handig ding om sowieso een keer te kopen, ik loop nu vaak met sleutelvijltjes te hannessen. Deze binnendraad gaat nogal diep, daar kom ik niet bij met zo’n ding helaas.

waterman schreef:

... Van Eldik ...

Dat ziet er inderdaad interessant uit. Dat logo komt me bekend voor, tegenover het vorige kantoor zat een filiaal van Magema, dat zit blijkbaar in dezelfde groep.

 

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 652
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 05 september 2019 01:03 AM
  [ # 197 ]

Hoog tijd voor een vervolg van dit beeldverhaal. De waterstraalsnijder had twee plaatjes voor me gemaakt. De gaten opgeboord op de kolomboormachine zodat ze niet conisch lopen en ook rond zijn, daarna maar eens passen.


nog een klein hoekje weggeslepen voor het bovenste gat, dan ligt de boel beter vrij.


gehecht


dit vreemde ensemble gemaakt om de maatvoering te controleren, dit is nog enigszins te hanteren


zo, even de rug op de proef gesteld


Dat ziet er goed uit, je ziet de beschadiging op de bak waar de vorige baksteun niet helemaal genoeg uit de weg zat. De motorsteunen lijnen ook uit, great succes, aflassen die handel!

De bak zelf, synchro 2 en 5 zijn matig. Ik heb dus laatst een bak opengemaakt en de synchromeshspeling gemeten, die lijken wel in orde. Vanwege de krappe planning besloten de bak uit het magazijn te pakken die ik al een paar jaar heb liggen. Die zit in ieder geval nog in elkaar maar verder weet ik er niks vanaf, what could possibly go wrong…

Ik kreeg hulp van Breeze, heel fijn, dus die oudere jongere meteen in de spoelkeuken gezet. Die bak paste zowaar net in de bak.


toen kwam het stickertje met het typenummer tevoorschijn, nog niet eerder gezien. Het is dus echt een lange vijfbak


de opname die in het bronzen busje in de krukas komt was toch niet zo mooi glad meer, dus “even” een andere as gestoken, kon ik meteen wat bezinksel eruit vegen.


nieuwe prise-asverlengerkeerring (da’s een mooi scrabblewoord) monteren. Deksel dichtgeplakt met een dun laagje vloeibare pakking, ziet er weer patent uit.

Dan project kinnebak. Het wordt een aardige Frankenstein:


een stuk GSA-schaal met de achterkant van het eerste type kinnebakschaal erop, anders sluit de boel niet aan


het schaamlapje voor het gat van de GSA-schaal (daar zit bij een Amélioré onder andere het sleepoog door)


Dan bakboord, ik dacht dus dat het daar wel meeviel. Luikje gemaakt om het schuim eruit te bikken, eind van het liedje is dat het er van binnen uitziet alsof het van de Titanic komt (en zo ruikt het ook) en van de onderkant is weinig over. Hier dus ook een Spaanse langsbaalk erin.


Bij deze langsbalk uit Vigo was de applicateur-de-mousse met z’n kop er even niet bij, of de bus was net leeg. Gelukkig maar, dat scheelt restauratiewerk, hier geen rotte zooi!

P_20190903_kinnebak-bb-balk
bakboordbalk op z’n plek fixeren. Ging niet helemaal zoals bedoeld zag ik later, hij zit iets te laag op de bumperbalk, maargoed, het was al laat en die paar mm ga je niet zien uiteindelijk.



alles vastgeknetterd


in de grondlak. Morgen hulp van Breeze en mbender, kijken of er meters gemaakt kunnen worden Smile

nog vraag voor het panel: hoe stel je de vacuumvervroeging af? Ik heb de centrifugaalvervroeging moeten smeren dus toen moest dat oogje van het membraanpotje los. Hoe zet ik die goed terug? Beetje zoals ie zat of kun je daar iets aan meten, ik kan er in de boeken niks over vinden…

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 652
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 10 september 2019 10:17 AM
  [ # 198 ]

De hulp heeft een hoop werk verzet.


(foto: mbender)

de aandrijflijn staat klaar op de heftafel, de bak wordt gevuld en het hijsgereedschap in orde gemaakt


(foto: mbender)

dat ging al wat soepeler dan eruit met de lagere motorsteuen. Bij het monteren van de aandrijfassen bleek dat de M9-tapgaten nog even opgetapt moesten worden voor de doorstekende bouten, dus is de hele bende er nog maar even uitgehaald, dat is geen doen op je rug met nauwelijks ruimte om je tap te draaien…:oops:

Maar dat mocht de pret niet drukken. De aandrijfassen monteren ging een stuk soepeler daarna, bijna te soepel volgens Breeze, de ratel wilde niet ratelen… Dan een paar uurtjes worstelen met de uitlaat, maar daar wordt je op een gegeven moment ook handig in.

Ook het ventilatorhuis is opgeknapt en de kinnebak gekit, gelakt aan de binnenkant en van spuitkit voorzien aan de buitenkant, ziet er allemaal weer prima uit, bedankt mbender!

Vrijdagavond de nodige draadjes en leidingen aangesloten, even op de startmotor draaien voor wat oliedruk, dan met het handpompje wat benzine in de carbu, tikkie lopen! Klinkt heel niet gek, de uitlaat puft nog ergens maar dat is al. Oh, en ik was de bouten van de motoroliepomp vergeten strak te draaien, daar kwam olie langs confused

Wat ik niet begrijp is de positie van de motor ten opzichte van de kinnebak. Er zit tussen de uitlaatspruitstukken en de langsbalken om één of andere reden nu maar een paar millimeter, terwijl ik er bij mijn andere auto m’n hand onderlangs kan halen. Toch maar de GSA-motorsteunen monteren dan?

Run de France halen werd ondanks al dit wel erg krap, zo zonder APK. Over het weekeind besloten toch de andere maar te prepareren, dit gebakje heeft wat meer tijd nodig. Wel een hoop progressie geboekt, ook nooit weg. Alle helpers onwijs bedankt, het komt zeker een keertje af, maar nu nog niet.

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 12 september 2019 11:31 AM
  [ # 199 ]

Mooie vorderingen weer en het gebeurt echt netjes. Alleen heb ik even niet zo gevolgd waarom je het achterste ophangpunt moest vervangen. Overigens heeft het subframe van een GSA (eigenlijk vanaf modeljaar 80) een lagere balk aan de voorkant aan de onderzijde, vanwege het verhoogde draaipunt voor de schakelstift op de bak (motor/bak gaat er dan weer fatsoenlijk uit). Dat verklaart ook de hogere motorsteunen en de problemen die je had bij uitbouwen.

MiGS schreef:

Er blijken twee diameters ventilator-riemwielen te zijn, met dus verschillende riemlengten. Heb de grootste diameter maar gepakt, volgens mij hoort die bij een GS en daar had ik een nieuwe riem voor liggen. Dit stuk ijzer ook gestraald en gelakt.

Grote diameter dynamopoulie is voor GSA’s vanaf ergens in 82 gebruikt, daar heb je dus ook een een iets langere riem voor nodig dan de standaard 613.

MiGS schreef:

nog vraag voor het panel: hoe stel je de vacuumvervroeging af? Ik heb de centrifugaalvervroeging moeten smeren dus toen moest dat oogje van het membraanpotje los. Hoe zet ik die goed terug? Beetje zoals ie zat of kun je daar iets aan meten, ik kan er in de boeken niks over vinden…

De onsteking regel je af met een speciale testbank van Souriau waarop je de vervroegingskromme kunt controleren. Ik kijk bij demontage altijd eerst goed in welke stand het wieltje staat en zet het zo weer terug, meestal staat het zo rond een stand in het midden. Ik weet ook niet met hoeveel graden een tandje overeenkomt.

MiGS schreef:

Mooie beelden, ik kende alleen de film van Louis Malle, “Humain, trop humain” met beelden uit Rennes le Janais, hier zie je toch weer andere dingen want de focus ligt meer op het product.

Toen ik doorklikte naar het volgende filmpje op JijBuis op 3:40

Prachtig altijd weer die promotiefilms uit de tijd van Jacques Wolgensinger. Je vind ze allemaal terug in Le Double Chevron en ik probeer ze allemaal een beetje te verzamelen

 

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 652
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 25 februari 2020 10:33 PM
  [ # 200 ]

Ergens in 1978 op het Bureau d’Etudes, ‘s morgens vroeg:

“Goedemorgen heren, welkom op deze vergadering. Zoals u weet heeft de directie besloten dat het verbeterde GY-model leverbaar moet worden met een versnellingsbak met vijf gangen. Daar is bij de ontwikkeling van de GS niet bepaald rekening mee gehouden gezien de plaatsing van het achterste ophangpunt van de aandrijflijn, achterop de bak. Ik heb nu onze collega Jean-Pierre hier aanwezig uit laten zoeken hoeveel ruimte er minimaal benodigd is voor de extra tandwieloverbrenging, zodat we weten waarover we praten, JP?”
“Ja dat klopt meneer, zoals u op deze tekening kunt zien loopt het beoogde nieuwe achterdeksel door het huidige 4-bak-ophangpunt op het subframe heen. Dit kan zo dus niet gehandhaafd blijven. Er lijkt gelukkig wel genoeg ruimte om een nieuw ophangpunt wat verder achterop te plaatsen zonder dat de subframebalk gewijzigd hoeft te worden.”
“Dus als ik het goed begrijp zou idealiter het ophangpunt van de vierbak verlaagd moeten worden om plaats te maken voor de vijfde versnelling in de vijfbak… maar dan moet het deksel van de vierbak ook gewijzigd worden.”


figuur een keer gevonden op het forum, weet niet meer wie het gemaakt heeft

“Inderdaad meneer, dat is een mogelijkheid waar rekening mee gehouden moet worden.”
“Dat is wel vrij vervelend, allemaal extra onderdelen die hetzelfde doen maar onderling niet uitwisselbaar zijn, dat moeten we zien te vermijden, daar worden zo ook bij ‘Pièces’ niet gelukkig van”


Ophangpunten bak, gemodelleerd naar GSA (4&5 rapports)

“Als ik wat mag zeggen..” “Ga je gang Gérard” “...we zouden ook het ophangpunt op het subframe uitwisselbaar kunnen maken, met een boutverbinding of iets dergelijks”
“Niet gek, maar dat is qua kostprijs waarschijnlijk duurder dan het achterdeksel aanpassen, het totale verschil zou dan uitgezocht moeten worden door de calculators.”

“Meneer, ik zit naar de tekening te kijken en ik vraag me af hoe ernstig die vierbaklip nu eigenlijk in de weg zit… de omgezette rand in de huidige productie is behoorlijk overdreven gezien de belastingen die deze ophangpunten te verduren krijgen weten we uit de laatste berekeningen, wat nu als daar zoveel mogelijk afgeschaafd wordt, wat blijft er dan van het probleem over?”


Ophangpunten bak GS (seulement 4 rapports)

“Goed punt Marc, kun je daar misschien al wat zinnigs over zeggen JP?”
“Nou, om eerlijk te zijn, als die lip verkleind kan worden gaat het waarschijnlijk maar om een paar millimeters. We zouden ook de hele aandrijflijn ietsjes naar voren kunnen kantelen, over de motorsteunen”


gepikt van citroennet, je ziet de bakboord motorsteun onder de stroomverdeler zitten

“Van een graadje of wat is de carburateur of olie-aanzuig niet onder de indruk… maar helaas zakken de uitlaatspruitstukken wel vrij snel tegen de langsbalken van de kinnebak aan als je dat gaat doen, de ruimte daar is zeer beperkt”


Positie uitlaatspruitstukken tov GSA-langsbalk, met de juiste motorsteunen (GS)

“Maar dat is geen probleem JP! We pakken deze herziening van het ontwerp aan om een aantal schoonheidsfoutjes uit de constructie te halen, waarvan één de schuimvulling van die balken is! Dat was destijds nodig om zonder grote wijzigingen goed genoeg uit de botsproeven te komen. Ik vraag de afdeling Carrosserie of ze de balken niet alleen kunnen versterken, maar ook een beetje kunnen verlagen, als jij aangeeft hoeveel precies.”


GS en GSA langsbalk naast elkaar

“Dat moet lukken meneer”
“Fantastisch, ik denk dat we tot een mooie oplossing gaan komen zo. Om totale verwarring te zaaien verlagen we ook het subframe plaatselijk bij de motorsteunen, om de steunen zelf ééns zo hoog te maken. Bedankt voor uw tijd heren”

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 26 februari 2020 09:40 AM
  [ # 201 ]

Leuk geschreven, het zou precies zo gebeurd kunnen zijn. Laughing

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 05 maart 2020 08:09 PM
  [ # 202 ]

Mooi verhaal, maar de onderste subframebalk is verlaagd om de motor en bak met het verhoogde draaipunt van de gaffel makkelijker te kunnen plaatsen. Dat is het verhaal zoals het in de note technique vermeld wordt.

Profiel  
 
Mach2
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005

- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Gepost: 20 maart 2020 08:10 PM
  [ # 203 ]

Jeetje MiGS, meer van dit!!!! Hilarisch en geweldig om te lezen. Smile

Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 652
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 20 maart 2020 11:09 PM
  [ # 204 ]

Haha, dank voor de complimentjes, ik denk ik probeer eens een ander standpunt smile

GS1970 schreef:

... de onderste subframebalk is verlaagd om de motor en bak met het verhoogde draaipunt van de gaffel makkelijker te kunnen plaatsen. Dat is het verhaal zoals het in de note technique vermeld wordt.

OK, ik kan me er geometrisch niet zoveel bij voorstellen, deze oorzaak-gevolgtrekking, maar wel interessant, er zit vast meer achter. Wie weet komt het nogeens in meer detail boven water.

Afgelopen weekeind een kort stukje met de wagen gereden, de bak lijkt goed! De boel moet nog een klein beetje verder loskomen denk ik, en heb niet zoveel snelheid gemaakt maar tot zover geen rare geluiden, en goed werkende synchromeshringen.

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 21 maart 2020 07:50 AM
  [ # 205 ]

Maareh, wat ik hier uit lees past een GSA 4-bak niet zomaar in een GS?
Is de bak nog aan te passen met GS onderdelen?
Of moet het hele tanden gebeuren overgezet? (als dat al past…)

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 652
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 22 maart 2020 05:44 PM
  [ # 206 ]

Ah, misschien is het nu wel tijd om wat minder cryptisch anekdotisch te worden.

Een GSA-vierbak past prima in een GS, daar is niets aan veranderd. Er is voor gekozen om in geval van een vijfbak de hele aandrijflijn een klein stukje naar voren te laten kantelen, zodat het originele ophangingsoog voor de vierbak gehandhaafd kan blijven (en er bij de viergangvariant dus niets hoefde te wijzigen).

Er moet wel gezegd worden dat rond de tijd van de introductie van de GSA de kegelhoek van de synchromeshringen gewijzigd is, dus tussen de vierbakken is niet alles zomaar onderling uit te ruilen.

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
 
14 van de 14
« Eerste  < Vorige 12 13 14
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook