Heel rijtje storingen tegelijk
Vrrrooom
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 13-01-2019

Gepost: 06 april 2020 10:28 PM

Bij mijn C6 (diesel) van januari 2011 krijg ik steeds vaker opeens een heel rijtje storingen tegelijk:

1.storing ESP/ASR
2.ABS defect
3.storing vering
4.automatische handrem defect

De vering is inderdaad meteen weg. Het lijkt alsof je met massieve banden over een klinkerweg rijdt. Als ik daarna het contact afzet, de sleutel uit het contact haal, uitstap en de deur op slot klik is alles gereset en heb ik nergens meer last van. Die sensatie duurt soms 5 minuten, soms een uur. Ik vind het een vreemd onsamenhangend setje storingen. Ze komen echter altijd met z’n vieren samen opzetten.
Wie herkent dit of heeft een suggestie?
Alvast bedankt!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 april 2020 12:21 AM
  [ # 1 ]

Meet de accuspanning eens terwijl de motor loopt. En ook de volgende dag voor het starten.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
compie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 25-08-2014

Gepost: 07 april 2020 08:09 AM
  [ # 2 ]

Een defecte ABS sensor geeft ook veel van deze meldingen. Ik heb alleen nog nooit’ Storing vering’ gezien bij een defecte ABS sensor. Ik zou zeggen hang de Lexia eraan, of laat hem uitlezen.

C6 (2007) 3.0 V6

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 07 april 2020 09:21 AM
  [ # 3 ]

Als je een defecte ABS sensor ( maar kan ook de rempedaal sensor zijn…) hebt dan wordt dat aangegeven bij de ESP, die test ze en stelt zichzelf buiten werking. Daarna checkt de ABS of de ESP werkt ( hij krijgt de signalen via de ESP zeg maar) en gaat in storing.  De handrem moet weten wat de status is, anders schakelt hij manueel en dat geeft de volgende foutmelding, dat is een bekende “cascade storing”. Omdat je ook een vering storing hebt kan het wel eens wat anders zijn: Kom je echt alleen achter met een Diagbox/Lexia uitlezing.
Met Lexia/Diagbox: Kijk eerst naar de fouten in de ESP: Daar vindt je de defecte sensoren.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
pwvoogt
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 28-04-2019

Gepost: 09 augustus 2020 05:02 PM
  [ # 4 ]

Kan het zijn dat de storingen ontstaan op/bij een bepaalde plek waar zich een zendmast/GSM sensor bevindt?

Ik krijg (nagenoeg) hetzelfde rijtje storingsmeldingen als ik m’n C6 parkeer bij een vuilcontainer. Ik ben het gaan uitzoeken en er bleek een GSM-ssnsor in te zitten die doorgeeft of de container vol is.

Vorige week hetzelfde verschijnsel op een industrieterrein waar pal achter een GSM-mast staat.

Dat belooft nog ‘veel goeds’ als het 5G netwerk wordt uitgebouwd.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 09 augustus 2020 06:06 PM
  [ # 5 ]

Dan zou ik eens laten uitlezen welke ABS sensor dat veroorzaakt heeft onder invloed van het GSM signaal: Die kun je dan preventief vervangen want als z’n signaal al verstoord wordt door een GSM emitter van een vuilnisbak dan geeft hij binnenkort een keer de geest. De gebruikte ABS sensoren zijn 2-draads maar “actief” d.w.z. het zijn hall-sensoren met een microcircuitje ingebouwd: Dat is een stukje gevoeliger electronica dan de “ouderwetse” passieve ABS type VR sensoren uit de jaren 90 en 2000.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 09 augustus 2020 06:24 PM
  [ # 6 ]

Onmogelijk ga ik niet beweren maar de kans lijkt me eerder klein. Als het echter steeds op één en dezelfde locatie plaats vindt dan moet er toch iets aan de hand zijn. Autoconstructeurs zijn zonder uitzondering heel erg beducht voor elektromagnetische compatibiliteit, afgekort EMC. Daar heeft men in het verleden (ik denk ergens sedert de jaren 90 en nog steeds) heel wat onderzoeken naar gedaan en dus zullen er wel situaties mogelijk zijn waarbij er gekke dingen gebeuren.
Zoals je zei “Dat belooft nog ‘veel goeds’ als het 5G netwerk wordt uitgebouwd“ zeker met steeds meer electronica in de huidige wagens…

Profiel  
 
Vrrrooom
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 13-01-2019

Gepost: 11 augustus 2020 10:27 AM
  [ # 7 ]

Veel spannende berichten! De auto gaat morgen naar de dokter in Nieuw Vennep dus ik laat het nog weten.

Profiel  
 
Citrobenz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010

- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Gepost: 11 augustus 2020 11:01 AM
  [ # 8 ]

Klopt V-zesserke
In 1990 kwam de AX met monopoint injectie.
Wij hadden toen ook meerdere klanten die soms last hadden dat de auto er mee ophield, vaak op dezelfde plek. Dit was vaak onder hoogspanningsdraden.

Wij hadden toen een rol aluminiumfolie in de gereedschapskar liggen. We wikkelden de computer onder de kap in met aluminiumfolie en maakten daar een draad aan vast en monteerden die op de min van de accu. Probleem opgelost.

Ik sprak toen ook een monteur van Ameland, die moesten toen vaak auto’s (allerlei merken) wegslepen bij de vuurtoren vandaan omdat ze niet meer wilden starten, bij de garage aangekomen starten ze wel weer.

Wat bleek het geval, de vuurtoren van Ameland is van staal en daar hangt een groot magnetisch veld omheen waardoor de auto’s niet meer wilden starten.

 

Groeten van Henk uit Steenwijk.
doei

Profiel  
 
pwvoogt
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 28-04-2019

Gepost: 11 augustus 2020 01:44 PM
  [ # 9 ]

Dank Citroensmgz!!

Heb de Lexia erbij gepakt en die geeft inderdaad een ‘interval’-storing aan voor de rechter voorwielsensor.
Ik had me er al bij neergelegd dat mijn C6 een merkwaardige gevoeligheid voor GSM-straling had.
Maar goed dat dit met de sensor samenhangt en het is op te lossen.

Daarvoor nu ook maar een afspraak gemaakt bij Johan Oldenhage.

Mooi als het voor Vrrroom nu ook opgelost wordt.


Wat niet wegneemt dat de invoering van 5G wel eens erg veel storingen in auto-elektronica kan gaan opleveren, gelet ook op wat Citrobenz meldt.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 11 augustus 2020 01:55 PM
  [ # 10 ]

Beetje diagnose kan geen kwaad in veel gevallen.

AX met monopoint:  Plastic omhelzing van de ECU zonder bescherming, dat is vragen om problemen. ( Die van Bosch waren toen nog van aluminium, met was wel degelijk op z’n hoede voor voor EMC).
Vuurtoren Ameland: Sterk magnetisch veld: Dan wil de “VR” sensor op de krukas wel eens rare signalen afgeven, o.a. door “inductie” in de kabels.

Ik denk dat de “moderne” auto’s veel uitgebreider getest worden op EMC, alsook veel apparaten.
Voor wat betreft 5G en GSM signalen: Men vergeet vaak dat de krachtigste “zenders” in het “buitengebied” staan, niet in de stad: Groot bereik vraagt veel vermogen. Ik weet niet in hoeverre automobiel fabrikanten al EMC tests gedaan hebben met frequenties boven de 3GHz. Dat gaan we wel zien.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
pwvoogt
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 28-04-2019

Gepost: 26 augustus 2020 10:27 PM
  [ # 11 ]

Nog even over de afloop:

Na vervanging van de rechter voorwiel ABS sensor blijkt de gevoeligheid voor een GSM-zender - de opstapeling van foutmeldingen - te zijn verdwenen.

Nogmaals dank aan Citroensmgz!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook