Evasion achter wiellager bromt, welk merk moet ik kopen
Diol
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 25-08-2019

- Evasion 2.0i 16V EW10J4 (RFN)
Gepost: 02 april 2020 07:08 PM

Onopgemerkt te lang doorgereden met een vrijwel zachte band (0.58bar ipv 2.3) en ik denk dat mijn wiellager rechtsachter nu naar de filistijnen is, wat een herrie.

Heb nu reservewiel er onder gezet om uit te sluiten dat het geluid van de band komt, en hoewel het geluid wel wat minder is en niet meer wegdek afhankelijk, blijft er een brom aanwezig die er voorheen niet was.

Het maakt overigens niet uit of je het wiellager zwaarder of minder zwaar belast (de zogenaamde bochten/slinger test), het geluid blijft aanwezig.

Nu zat ik te overwegen het wiellager rechtsachter te vervangen, maar ik zou niet weten welk merk kwalitatief goed is. Het mag dan een auto op leeftijd zijn, als ik repareer dan niet met zooi.

Iemand bekend met merken, die een aanbeveling kan doen?
Zat er overigens aan te denken of het niet wijselijk is om ook gelijk het linker wiellager maar mee te vervangen; doen of niet?

When it is difficult, i’m interested, when it is impossible, i’m in

Profiel  
 
Diol
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 25-08-2019

- Evasion 2.0i 16V EW10J4 (RFN)
Gepost: 11 april 2020 12:57 PM
  [ # 1 ]

Echt niemand een idee?
Febi-bilstein, FSK, Swag,etc

Het gaat om dit onderdeel, E268437

When it is difficult, i’m interested, when it is impossible, i’m in

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 11 april 2020 03:51 PM
  [ # 2 ]
Profiel  
 
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 358
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 11 april 2020 08:51 PM
  [ # 3 ]

Andere kwalitatief goede merken zijn : SNR ( frans ) - INA ( duits ) - FAG ( duits ) -

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1249
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 11 april 2020 08:55 PM
  [ # 4 ]

Timken is ook absoluut een super merk. Kwalitatief gelijk aan skf.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 11 april 2020 09:41 PM
  [ # 5 ]

Het gaat hier om de “hub” met lager, dat is een speciaal onderdeel, geen standaard lager.
Je Evasion heeft ABS neem ik aan? Die op je tekening van Catcar.info heeft een ABS kraag.
Merk: Elk “goed merk” als SKF, FAG, FEBI of SNR zou ik wel vertrouwen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Diol
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 25-08-2019

- Evasion 2.0i 16V EW10J4 (RFN)
Gepost: 12 april 2020 11:26 AM
  [ # 6 ]

Ja, inderdaad ‘hub’ als zijnde een compleet geassembleerd geheel en niet het lager separaat.
De meerprijs voor een ‘wiellager-set’ t.o.v. alleen het lager is te klein om een pers-set voor aan te schaffen, zeker gezien de frequentie van deze werkzaamheden, dat haal ik er niet uit en de ruimte geraakt al snel vol met mijn gereedschap verslaving….

De auto heeft ABS. Werkt overigens voor geen meter, al meermalen uitgelezen met diverse scanners maar nergens een foutcode te vinden, ook niet met scanners die diep in het systeem kunnen kijken.
Ga je vol op het orgel, blokkeren de voorwielen. Evengoed wil ik er wel een hub opzetten met ABS tandkrans. Zal je zien dat bij verwijderen van oude hub er een exemplaar inzit zonder tandkrans…stel je voor Smile)

Zal nog eens gaan ‘winkelen’ op diverse auto-onderdelen sites.
Is mij wel opgevallen dat veel site’s eigenlijk allemaal van 1 eigenaar zijn, of je nou op winparts gaat zitten, of op autoonderdelen24 of autodoc of kfzteile24, allemaal 1 pot ‘nat’. Van voorwindenparts weet ik het niet maar van die andere site’s krijg ik tegelijkertijd de zelfde aanbiedingen en korting-actie’s in mijn mailbox. (even los van een herkenbare opmaak in de betreffende site’s)

When it is difficult, i’m interested, when it is impossible, i’m in

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 12 april 2020 11:48 AM
  [ # 7 ]

Mister auto is van PSA.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 12 april 2020 12:50 PM
  [ # 8 ]

http://www.teilehaber.de is ook een fantastische site Wink

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 13 april 2020 09:27 AM
  [ # 9 ]
jantje1948 schreef:

Mister auto is van PSA.

Dus Bölk is van PSA? big surprise

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 13 april 2020 10:34 AM
  [ # 10 ]

In theorie wel, maar in de praktijk is de groep PSA alleen eigenaar van Mister-Auto sinds 2015. Mister-auto is begonnen in 2008 als de onmin-verkooptak van een grote distributeur van auto-onderdelen in Zuid-Frankrijk. Alle grote on-line auto onderdelen sites zijn verbonden met een “echte” onderdelenhandelaar:  Waarom: Ze kennen die markt van binnen en van buiten, hebben de beste inkoop contacten en weten hoe je moet distribueren. Bij PSA zien ze ook dat on-line verkopen kosten bespaard en toekomst heeft dus kopen ze zich in.
Iedere grote onderdelenverkoper heeft een “basis” merk in de aanbieding om klanten te trekken. Mooi afgekeken van de “huismerken” van de grootgrutters, dus Bölk.
Ook de grote leveranciers/fabrikanten maken lang niet alles zelf, ook al zetten ze hun naam erop, maar als je veel levert heb je grip op de markt denkt men. Maar om de productie nog rendabeler te maken leveren hebben ze over de hele wereld fabrieken en leveren ze ook onder ander merk aan anderen. Daarnaast zijn er in India en China door hun grote eigen markt ook veel en zelfs heel grote onderdelen fabrikanten ontstaan, die hetzelfde proberen te doen.  Money makes the world go Round geldt ook hier in zaken.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 13 april 2020 11:08 AM
  [ # 11 ]
Citroensmgz schreef:

Ook de grote leveranciers/fabrikanten maken lang niet alles zelf, ook al zetten ze hun naam erop

Dat weet ik. Ik heb hier het lijstje met toeleverancier van Jaguar. In mijn 308 zit bijvoorbeeld heel veel elektronisch spul van Denso. Als ik het bij de fabriek bestel dan pakt iemand in Coventry het uit het Densodoosje, plakt soms een Jaguarsticker op het product en stopt het in een wit doosje met een groene Jaguarsticker met de tekst: “According to OEM specifications.” Voor die extra handelingen betaal ik soms fors meer. Laughing

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook