Dubbel massa vliegwiel preventief vervangen bij koppeling vernieuwen?
flapster
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 21-07-2012

Gepost: 18 april 2020 09:29 AM

Vrinden;

Mijn koppeling komt eraan na 190k. Nu nog zeer acceptabel maar pedaal trappen wordt langzaam zwaarder en er doemen lichte bijgeluidjes op.
Motor 1,6HDI loopt en start nog als zonnetje. Er zit een DM vliegwiel op…ik verwacht m in goede staat aan te treffen als de bak er naast ligt.

Wat is nu wijsheid? Vliegwiel van 420 euro preventief meenemen ja of nee? Het betreft immers een slijtage onderdeel. Aan de andere kant; wat goed werkt en draait lekker laten zitten en een boel muntjes besparen, toch?
Hoe denkt men hierover? Zijn er mensen die ook op dit punt waren beland en wat hebben die besloten?

Grt uit Delft; Robert

PS Is straks met het blote oog de staat van zon vliegwiel te beoordelen?

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 18 april 2020 02:19 PM
  [ # 1 ]

vervang het anders door een gewoon.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1313
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 18 april 2020 03:07 PM
  [ # 2 ]

Ik heb nog nooit een vliegwiel vervangen tesamen met de koppeling. Het is wat anders als je een ander vliegwiel wilt (bijvoorbeeld lichter, wat bij een 2CV kan), er ernstige groeven in zitten en/of tanden ontbreken. Laten zitten als het niet stuk is.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 754
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 18 april 2020 03:29 PM
  [ # 3 ]

Een DM vliegwiel is iets totaal anders dan het vliegwiel van een 2CV… Wink

Om op de vraag terug te komen: ik zou ‘m bij deze kilometerstand wel meenemen.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 18 april 2020 04:57 PM
  [ # 4 ]

Ik zou hem ook doen maar zou hem dan door een gewone vervangen. Bij de C8 moest de koppeling, Citroën dealer vertelde DM vliegwiel, een gewone bestaat er niet voor. Laten doen door een beunhaas, bleek dus een gewone in te zitten, bleek zelfs op gelijkvormigheidsattest te staan zag ik bij verkoop wagen. Heeft een DM nut? Ja, kan het met een gewoon? Ook zeker ja.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1313
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 18 april 2020 07:54 PM
  [ # 5 ]

Ik ben nog van de 2CV, GSA en dergelijke.  I rest my case, in deze. Oftewel: ik heb geen advies.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3528
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 18 april 2020 08:25 PM
  [ # 6 ]

Je vraagt wat is wijsheid?
Dat hangt er ook van af hoe lang je nog met de auto wil doen.
Als je er weer een DM inzet mag je verwachten dat je voor minstens 200.000 km uit de zorgen bent, als je die zelf gaat rijden zou ik er een nieuwe DM in zetten. Die zit er niet voor niks in, maar het werkt natuurlijk ook met een gewoon vliegwiel en een koppelingsplaat met veren maar dat geeft meer trillingen. Als je dat niet meer gaat rijden dan is het een andere zaak.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
flapster
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 21-07-2012

Gepost: 19 april 2020 09:40 AM
  [ # 7 ]

Bedankt allen zover, ben er nog niet over uit.Kijk zwartste scenario is natuurlijk dat ik DM vliegwiel laat zitten, koppeling vervang en DMV enige tijd later aan de beurt is. Kan ik er weer een hele dag eronder. en alsnog 420 kwijt. Zomaar vervangen door een standaard vliegwiel durf ik eigenlijk niet zo goed. Er zal toch nagedacht zijn over gewichten en krachtenwerking en zo. samenspel tussen vliegwiel en bak bedoel ik. Het is toch eigenlijk een soort gok vind ik..

Profiel  
 
maestro12
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 07-04-2020

Gepost: 19 april 2020 11:10 AM
  [ # 8 ]

Bij de volvo liefhebbers wordt bijna niet anders gedaan dan een DM vliegwiel vervangen door een SM, maar daar is de prijs van een DM toch wel wat hoger.
Voor de werking maakt het eigenlijk totaal niet uit, het enige is dat als je lomp schakelt een DM dat beter (lees soepeler) opvangt als een SM.
Waar een DM erg slecht tegen kan is hoge vermogens (wordt in de racerij eigenlijk niet gebruikt), langdurig hoge toerentallen en/of zware belastingen rijden (dus met een zware caravan de bergen in),onregelmatige motorloop en nog wat zaken.
Als jezelf ‘normaal’ kunt koppelen zou ik voor een SM gaan.

Hieronder een stukje van koppelingfabrikant Phoenix

The main benefits to converting from a dual mass unit to a single mass unit are:

  Single mass units are easy to machine/resurface, which means you don’t automatically have to buy a new dual mass unit if you replace the clutch.
  Single mass units are lighter and have a faster response time, leading to better clutch performance.
  Most importantly, single mass units are less expensive and more reliable than dual mass units (substantially so).

If single mass conversion kits have a downside, it’s that they tend to make your vehicle’s gear box a bit noisier at idle in neutral. This noise sounds like a rattle or whine coming from the gear box, and it’s commonly referred to as “gear rollover noise” or “gear rattle.” While it may seem counter-intuitive, this noise is not a symptom of a problem. The noise is a natural consequence of the vehicle design. Specifically:

  Most vehicle engines are not perfectly balanced. This imbalance is most noticeable at idle, and it causes a vibration in the vehicle’s gearbox.
  All of the metal gears in the gear box have gaps between them, and they can therefore “rattle” in these gaps. The gaps are intentional, as they accommodate the natural thermal expansion of the gears.

Profiel  
 
Gepost: 19 april 2020 10:14 PM
  [ # 9 ]

Wat ik ooit begrepen heb is dat de hoge inspuitdrukken van de moderne dieselmotoren grote krachten uitoefenen op de krukas. Sterk vertraagd zou je de krukas zelfs terug zien slaan. Dit gedrag wordt opgevangen met het dubbelmassa vliegwiel.

Profiel  
 
flapster
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 21-07-2012

Gepost: 23 april 2020 10:10 PM
  [ # 10 ]

Update; 2 geronnomeerde garages die ik beide om advies belde, vertelden mij als volgt; klant koos bij koppeling verversen voor het NIET vervangen van DMV, waarschijnlijk uit financieel oogpunt. Beide garagisten vertelden dat relatief kort daarna het vliegwiel alsnog kuren begon te vertonen. Kijk daar heb ik wat aan, ik ben er dus uit. Ik heb bij Bart Ebben een DMV uit een schade auto op de kop kunnen tikken voor 6 tientjes.Auto had nog geen 90.000 gelopen, dus dat durf ik wel aan. Overigens is het zo dat de gemiddelde levensverwachting voor een DMV net wat hoger ligt dan de koppeling zelf, dus dit klopt wel met de adviezen van de garagisten. bedankt allen voor meedenken..

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 24 april 2020 08:55 PM
  [ # 11 ]

Bij onze C5 2.0 HDI moest de bak eraf voor een olielek aan de krukas op 80.000 km .

Dubbel massavliegwiel was al een heel eind weg , dus vervangen door een vast model .

maar dit voel je goed in het rijden , zodra je wat lager in de toeren gaat ( in te hoge versnelling )

krijg je stevige vibraties , iets wat ervoor niet was .

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook