3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Mijn eerste wagen: de BX 19 GT
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 24 april 2020 01:29 PM
  [ # 31 ]
Dwalf schreef:

LHM bijgevuld, en starten. Geen lekken meer, maar een nieuw probleem. De motor start, maar wanneer ik gas geef, valt de motor stil. Bij heel licht gas geven (maar dan ook echt bijna niets) gaat het tot 2500rpm, hoger lukt niet. Dan lijkt het alsof de motor zonder benzine valt en daalt snel in toerental, om uiteindelijk stil te vallen. Het stilvallen gebeurd ook bij gewoon gas geven. Wanneer ik de gas loslaat gaat het terug naar stationair toerental (750-1000rpm). Bij het crashen van het toerental kan ik de motor in gang houden door snel het gaspedaal los te laten.

Valt je toerenteller ook heel snel terug? (sneller dan het na-ijlen van de motor)?
Misschien is dan de ontstekingsmodule gaar…

Of je hebt een vuiltje in een sproeier (GT heeft toch een carburateur?)

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 05 mei 2020 11:55 AM
  [ # 32 ]

Ik heb het motorprobleem voorlopig opgelost. Bleek dat de motor te arm liep, dus door de mengselschroef te gebruiken heb ik de motor ongeveer terug in orde gekregen. (houdt nog in bij plankgas)
Ik denk dat de verdeler ook lichtjes onder een verkeerde hoek stond. Door deze een beetje te draaien, in combinatie met de mengselschroef, verloopt alles al veel beter.
Om alles nog beter te kunnen afstellen heb ik een stroboscoop nodig. Blijkt dat mijn opa er eentje heeft liggen. Jammergenoeg kan ik deze niet gaan halen door de quarantaine-plicht hier in België, dat moet dan maar wachten.

Ook voor de keuring zal ik moeten wachten tot begin juni, doordat de keuringscentra ook gesloten zijn. Voor zover ik weet, is de BX klaar voor te keuren. Ik ga proberen voor een gewone keuring te gaan, wat ik zou de auto willen gebruiken als vaste auto, totdat ik afgestudeerd ben, en een andere auto kan bekomen. Dan kan de BX als oldtimer worden ingeschreven.

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 05 mei 2020 08:20 PM
  [ # 33 ]

Toch vind ik het vreemd.
De mengselschroef regelt volgens mij voornamelijk het stationaire mengsel, bij hogere toerentallen en zeker bij belasting maakt dat kleine beetje extra peut niet veel uit.
Misschien had je een vuiltje in de sproeier?
Tank je wel E5? (Shell V power of BP Ultimate hebben zelfs helemaal geen ethanol)
E10 is te schraal omdat ethanol minder calorische waarde heeft dan benzine.
Alleen een modern injectiesysteem houdt daar rekening mee.

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 02 augustus 2020 05:59 PM
  [ # 34 ]

Het is weer even geleden dat ik een update heb gegeven. Door studies en vakantie is er niet al te veel gebeurd. Motor gaat weer goed (hoop ik, wegtest moet nog even wachten). Vermoedelijk was het dus toch een vuiltje in de carburateur die de benzinetoevoer versperde. Door goed gas te geven (5000 rpm) is de verstopping in de sproeier dus weg. Ofja, dat denk/hoop ik toch.

Door een lekkage, ontdekt vlak voor ik op vakantie vertrok is, een deel olie verloren gegaan. Hierdoor zit ik zonder LHM. Die ga ik hopelijk volgende week kunnen verkrijgen.

Maar nu enkele vragen. Ik zou graag een trekhaak monteren. Zijn de ophangingen van een serie 1 gelijk aan de 2 of 3?

Ook lees ik soms over een ombouw naar handchoke voor brandstof-efficiëntie. Is dit de moeite waard, en ook mogelijk zelf te doen? Dat zal wel een projectje zijn voor nadat ik de bx door de keuring heb gekregen, ma bon, ik kan mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen het toch te vragen.

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
mvdp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 25-03-2011

Gepost: 04 augustus 2020 03:12 PM
  [ # 35 ]

Als je dan toch veel nieuwe LHM moet bijvullen: kijk toch nog even goed naar de kleur van je huidige.

Mijn ervaring is dat wat zo op het oog ‘mooi groen’ lijkt, in feite al flink richting vergelen gaat. Ik bedoel, als je er weinig/geen ervaring mee hebt. Dat is heel goed te zien met een stukje witte keukenrol, beetje dubbelvouwen, als dipstick. En dan naast eentje gedoopt in verse LHM. Verse is heel bleek maar echt helder groen.

En vervuiling door te vaak te lang te oude LHM is zo’n beetje de belangrijkste oorzaak van storingen in hoogteregelaars etc.(dat zwarte bezinksel wat je noemde, heb je bij tijdige verversingen maar heel erg weinig).

Persoonlijk zou ik bij zo’n onduidelijke onderhoudshistorie zeker de boel verversen en de remleidingen ook goed doorspoelen; daar zit relatief veel vuil & vaak lucht, omdat dat (ook weer relatief) vaak achterwege gelaten wordt.

En de filters in het vat ook echt kijken: soms lijken ze best schoon, maar zit er toch een heel fijne waas van dat zwarte overheen/in. Dat merk je pas met wat langer weken/borstelen.

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 15 september 2020 07:06 PM
  [ # 36 ]

Na een dikke maand stilte weer een update. De bx Is gekeurd. En dit van de eerste keer. En op gewone nummerplaten, dagelijks gebruik Is dus mogenlijk.

Wel enkele opmerkingen bij de keuring: ophanging versleten en ze zweet. Maar niet erg genoeg om af te keuren dus.

De motor doet nog altijd lastig. Voor de duidelijkheid, het gaat over een carburatormodel.
Wanneer er gas gegeven wordt, valt het toerental wag, om dan terug op te pikken en naar hoger toerental te gaan. Soms is het niet mogenlijk om bv. 3000 toeren aan te houden, en zakt het toerental af, ook al geef je gas bij. Stationair wil ze wel draaien.
De carburator is er nog niet af geweest, maar ik heb schrik dingen te beschadigen wanneer ik die uiteen haal. Hier nog een link naar een uiteenhaling van de carburator (in het Frans): http://www.forum-405.com/t21591-tuto-fonctionnement-et-reglage-carburateur-solex-34-34-z-1
Waarschijnlijk zit het probleem bij de carburator, benzinepomp en benzinefilter zijn volgens mij in orde.

Nu kan ik de niet noodzakelijke dingen beginnen repareren/kopen.
- Roestplekken behandelen (minimale roest, maar soms toch visueel niet echt mooi
- Distributieriem + pomp + spanner
- Nieuwe gasveren kofferbak
- rf kitje cv. Waarschijnlijk zo één: SP3-21PSA01
- Trekhaak
- Dakdragers
- Nieuwe (originele) voorzetels kopen
- Achterste hoofdsteunen
- onderste metaal raamgeleider (weet iemand of s1 zelfde heeft als s2? Anders nieuw raam)
- Mattenset

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6052
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 16 september 2020 11:07 AM
  [ # 37 ]

Als ik het zo lees is je carb versleten (de as van de gasklep wil nogal inslijten in de gaten waarmee hij aan de carb zit. Controleer of je daar speling hebt. Zo ja, bingo.) en trek je daardoor valse lucht. Eventueel zou je eerst nog kunnen proberen om de voetpakking van de carb te vervangen. Die zal na zoveel jaar ook niet de beste meer zijn.

Maar de Solexen zijn notoir slijtende carburateurs, dus dat verdenk ik het meest. Na 150.000 kilometer is het mooie er vaak al af, al weet ik niet hoeveel jouw GT al gelopen heeft.

Verder een leuke projectwagen. Hou ‘m op de weg, er zijn er al teveel verdwenen.

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 16 september 2020 11:22 AM
  [ # 38 ]

Je slaat de nagel op de kop, er staat 151.750 km op de teller.

Ik ga dus inderdaad de carburator eens volledig uit elkaar moeten halen. Dan weet ik de staat van dat ding.

Ik was inderdaad direct fan van da auto, al stond/staat er een mooie gti full option (leder, airco, boordcomputer,...) te koop. Toch ben ik blij dat ik voor de gt ben gegaan.

Ooit wil ik ook lichtmetalen velgen monteren.

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1324
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 16 september 2020 12:03 PM
  [ # 39 ]
Dwalf schreef:

Wel enkele opmerkingen bij de keuring: ophanging versleten en ze zweet. Maar niet erg genoeg om af te keuren dus.

Zou je je niet liever daarop richten om te voorkomen dat het volgende jaar wel afkeur is ipv velgen en andere optische zaken?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9112
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 16 september 2020 04:26 PM
  [ # 40 ]

Inderdaad, precies mijn gedachte.
Eerst dat orgel technisch in orde, voor jouw eigen
en andermans veiligheid.
Daarna pas aan esthetische zaken denken.

Versleten ophanging is in NL gewoon afkeur.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6052
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 16 september 2020 05:45 PM
  [ # 41 ]

Ik haal er toch echt uit dat TS de wagen in orde wil hebben, en dat hij een lijstje met extra zaken post. Waarom nou zo zuur weer? Rijden jullie niet door met wat versleten draagarmrubbers en zulks? En ook in NL is dat pas afkeur bij zo’n beetje staal op staal.

De ophanging wordt in Belgische keurstations, die overigens niet van reparateurs zijn maar zover ik weet overheidgebonden, getest op een soort martelbank en die keuring is een stuk strenger dan de NL APK. Als de wagen daar dus goedgekeurd is, dan ga er maar vanuit dat in verkeerveilig opzicht de wagen ook echt toelaatbaar is.

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 30 september 2020 06:35 PM
  [ # 42 ]

Natuurlijk ga ik de ophanging onder handen nemen. Die lijst zijn dingen zie op lange termijn zijn. Extra’s om het zo te zeggen. De bx gaat toch niet direct de weg op. Het was dan ook niet verwacht dat de eerste poging bij de keuring ging lukken. Daar kreeg ik wel lof over de goede staat van alles. Alleen de ophanging en de voorste stoelen dus. Er zijn dus enkele dingen waarom ik nog niet met de bx de weg op kan:

- Studies waarvoor ik geen auto nodig heb
- banden zijn versleten, nieuwe moeten er zeker op
- nog geen verzekering voor de auto
- motor doet nog altijd lastig (stilgevallen op een kruispunt en de auto van het kruispunt moeten duwen)

Rijden zit er dus nog niet in. Ik ga in de komende weken/ maanden dus de ophanging doen, nieuwe banden, en de carburator reviseren. Ik hoop dat de motorproblemen zitten in de carburator, al moet ik de bougies ook nog is vervangen. De Carburator volledig uiteen halen, uitkuisen en nieuwe pakkingen steken helpen hoop ik. Ik heb het nog nooit gedaan, dus we zullen zien hoe dat loopt. Zal voor in de weekends zijn.

Wat is het grote slijtagepunt aan de ophanging? Er is niet gespecifieerd welke/ waar de problemen zijn, dus voor en achter ga ik maar direct doen/laten doen. Ik hoop wel zoveel mogelijk zelf te doen.

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 16 februari 2021 05:22 PM
  [ # 43 ]

Het is weer even geleden dat er een update is geplaatst.

Er zijn enkele dingen gebeurd:
- nieuwe banden
- auto verzekerd
- carburator nieuwe pakkingen
- debietmeter geïnstalleerd

Het motorprobleem ( wanneer ik gas geeft valt de motor stil) is opgelost (hoop ik toch) . De sproeier (nr2 tekening) blijkt los te trillen en zo de carburator te ontregelen. Daarbij nog maar eens dank aan deze forumpost: https://www.forum-405.com/t21591-tuto-fonctionnement-et-reglage-carburateur-solex-34-34-z-1

Ook heb ik als test een debietmeter gekocht die ongeveer dezelfde eigenschappen heeft als de oorspronkelijke meter. De meter geeft 11500 pulsen per liter benzine. De oorspronkelijke 12500, dus er zou 10% afwijking moeten zijn.
De meter heb ik in de toevoerleiding naar de carburator gestoken. Het is een 3-draadssensor, en sluit gewoon aan op de 3-pinsconnector (connector overzetten). Er zijn (nog) geen problemen ontdekt. Maar ik heb dan ook nog maar 150km testgereden. De gemiddelde meting staat op 10,5 l/100 km (1op9,5). Dit lijkt wel te kloppen (10% in rekeninig brengen, dus 11,5l/100km), bij de volgende tankbeurt zullen we meer weten. Hierbij de link naar de debietmeter: https://www.conrad.be/p/bio-tech-ek-doorstroomsensor-fch-m-pom-lc-97478617-voedingsspanning-bereik-5-24-vdc-meetbereik-0015-08-l-2269517

Voor de rest is heet een zeer fijne auto. Hij heeft al een kleine 1000km gedaan. Maar 1 keer heeft hij stilgestaan met een gesprongen retourleiding van de stuurbekrachtiging. Die moest gewoon teruggestoken worden en de klem terug aanspannen. Nadien LHM natuurlijk correct bijgevuld.

Afbeelding Bijlagen
carburator1.gifdebietmeter.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 16 februari 2021 08:11 PM
  [ # 44 ]

Je bent goed bezig, je de auto echt eigen aan het maken door gewoon alles te proberen. Ik zou willen dat ik zo dapper was. laugh

Je tip voor de debietmeter ga ik onthouden, mocht ik mijn boordcomputer nog eens werkend willen hebben. Die ligt momenteel volledig losgekoppeld omdat hij uit zichzelf begon te piepen, zelfs zonder dat de auto op contact stond, en zo dus de accu leeg trok… Rolling Eyes

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 10 maart 2021 07:55 AM
  [ # 45 ]

Een update van de debietmeter,

Na 1 volledige tank leeg gereden te hebben (45Liter) heb ik een gemiddelde van 10,87 L/100 km (1 : 9,2 km/L). Niet het allerbeste, zou naar 7,5l/100 moeten kunnen. De rijomstandigheden zijn niet ideaal, korte stukken in het stad geven niet de beste verbruiksresultaten. Het afstelling van de carb. is waarschijnlijk ook niet het beste.

De debietmeter gaf 9,9 l/100 aan. Dit is 9% te weinig. Dit is dus zeer dicht tegen de 10% afwijking die ik voorspeld had.
Iemand een idee of de boordcomputer ‘programmeerbaar’ is? Ik verwacht van niet, en ga ik altijd 10% moeten inrekenen.

Nog een leuk voorval. De BX is op dit moment de meest betrouwbare auto in ons bezit. Onze andere wagen staat in panne bij de garage en de leasingwagen is juist ingeleverd. Mijn vader is dus vandaag op pad met de BX voor het werk Smile.

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
 
3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook