1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Onderdeeltje over… Wat is het en kan ik rijden zonder?
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 02 april 2006 01:51 AM

Hallo, een lekenvraagje maar weer…

Vanmiddag de CX uit de stalling gehaald, morgen is de Voorjaarsit van de CX Club.

Tijdens het schoonmaken van de auto (thuis, ik had er dus al mee gereden - zonder iets raars te merken) vond ik dit onderdeel bij de pedalen. Overduidelijk afgebroken, maar waarvan en waar dient het voor? Ik kan niet vinden waar dit aan gezeten moet hebben. Alle pedalen doen het normaal, in ieder geval merk ik niets vreemds. Het zal wel een soort veer zijn o.i.d. maar kan het kwaad om morgen zonder dit onderdeel de lange reis richting Zuid-Limburg te aanvaarden of staat dit gelijk aan allerlei rampspoed en onheil…? Wie helpt?! Het papier waar het op ligt is een A4-tje trouwens, dit voor een idee van de grootte.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 02 april 2006 01:56 AM
  [ # 1 ]

Ik heb er geen verstand van, maar als ik dit zie denk ik aan een haak om de stoelbekleding te spannen…
De plaats van het onderdeel klopt daar ook nog wel aardig mee.

Xsara_Coupe

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 02 april 2006 02:08 AM
  [ # 2 ]

Is het niet de veer die je rem of koppelingspedaal op een bepaalde stand houdt? Aangezien de TS het ding in de voetebak vondt…En gezien de afmeting van die veer lijkt het me geen bekleding-span-veer-ding.

Test

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 02 april 2006 02:08 AM
  [ # 3 ]

Ha bedankt. Dat zou best kunnen. Ik heb even gekeken (voor zover mogelijk) en gevoeld, maar kan nergens anders zo’n haak ontdekken. Ik neem het wel mee morgen, als ik niet onderweg strand als gevolg van een afgebroken veer Smile kan iemand me tijdens de Voorjaarsrit vast meer vertellen.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 02 april 2006 02:09 AM
  [ # 4 ]
Thijsvandebles schreef:

Is het niet de veer die je rem of koppelingspedaal op een bepaalde stand houdt? Aangezien de TS het ding in de voetebak vondt…En gezien de afmeting van die veer lijkt het me geen bekleding-span-veer-ding.

Tis idd wel erg groot…

Xsara_Coupe

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 02 april 2006 02:09 AM
  [ # 5 ]

Pedalen komen wel gewoon weer terug in de normale stand na intrappen. Maar het leek mij ook waarschijnlijk dat het aan een pedaal vast hoorde te zitten gezien de vindplaats.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 02 april 2006 02:12 AM
  [ # 6 ]
Mulder schreef:

Pedalen komen wel gewoon weer terug in de normale stand na intrappen. Maar het leek mij ook waarschijnlijk dat het aan een pedaal vast hoorde te zitten gezien de vindplaats.

Ach, een keer flink remmen en zo’n onderdeeltje schiet al van onder je stoel naar onder je pedalen… Laat het nog ff weten als je dr achter bent wat het nou was…

Xsara_Coupe

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2949
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 02 april 2006 02:13 AM
  [ # 7 ]
Mulder schreef:

Pedalen komen wel gewoon weer terug in de normale stand na intrappen. Maar het leek mij ook waarschijnlijk dat het aan een pedaal vast hoorde te zitten gezien de vindplaats.

Ik weet het wel zeker ........  Wink  pedaal kan zeker normaal terug komen, dit is een extra “hulpmiddeltje”.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 02 april 2006 02:15 AM
  [ # 8 ]

Ik laat het wel even weten, maar als het “slechts” een hulpmiddeltje is maak ik me in ieder geval geen zorgen (en anders hebben we altijd de handrem nog voor noodgevallen…  Wink ).

een keer flink remmen

Natuurlijk rijd ik altijd heel keurig in mijn CX…

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
Remco H.
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 689
Geregistreerd: 17-08-2005

Gepost: 02 april 2006 04:16 PM
  [ # 9 ]

Hoe was het bij de voorjaarsrit? Ik kon niet vroeg genoeg op weg vanochtend. En nu baal ik. Volgens mij inderdaad van een pedaal, zit bij mij ook zo’n veertje.

C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 02 april 2006 05:20 PM
  [ # 10 ]

Hee, nog niet eerder gezien dit topic, maar dit is inderdaad de klassieke “pedaal terug in neutrale stand veer” die vrijwel standaard stuk is op CX’en. Je kan prima rijden zonder, maar het is wel prettiger met.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 03 april 2006 01:20 AM
  [ # 11 ]

Voor welk pedaal is het precies?
Voorjaarsrit was leuk en gezellig (heb er nog een leuke fles champagne aan over gehouden). Foto’s volgen.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
Remco H.
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 689
Geregistreerd: 17-08-2005

Gepost: 03 april 2006 01:33 AM
  [ # 12 ]

Zal morgen na werk kijken welk pedaal. Mooi dat vandaag leuke rit was, ben benieuwd naar foto’s. Vandaag wel aan de auto gewerkt en helaas iets ontdekt dat een lasser nodig heeft. Sad

C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 03 april 2006 01:36 AM
  [ # 13 ]

Koppellingspedaal volgens mij…. weet eigenlijk ook niet of het een andere kan zijn, maar ik dacht echt koppellingspedaal…

http://www.tedperkins.com/hydraulic_clutch.htm

Op die site staan geloof ik foto’s van de pedaaleenheden om een beter beeld te krijgen. De site gaat weliswaar over de hydraulische koppellingsbediening, maar ter vergelijking heeft ie ook de normale.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 april 2006 12:40 PM
  [ # 14 ]

Yep! koppeling! Heeft de SM ook. Je pedaal wordt er veel ‘lichter’ van. De veer werkt enerzijds om je pedaal in de ruststand te houden zodat ie niet tegen de koppelingscylinder hangt en anderzijds om mee te helpen met het indrukken!

Bij de SM breekt het houdertje altijd en niet de veer! Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 03 april 2006 12:59 PM
  [ # 15 ]

Aha. Wil dat zeggen dat de koppelingscylinder onnodig slijt als deze veer ontbreekt? Voor het intrappen van de koppeling mis ik hem niet moet ik zeggen.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook