1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Citroen U23 R 1955
zweefie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 13-09-2012

Gepost: 03 mei 2020 04:37 PM

Hallo ,na een zeer lange periode niet op dit forum geweest te zijn meld ik me hier toch weer ,en omdat ik het erg leuk vind de belevenissen van anderen te lezen en mijn eigen belevenissen ook te delen en voor mij ook niet onbelangrijk ,ik hoop nog de nodige informatie te vinden hier.
Nog maar even Voorstellen , ik woon onderin Friesland ,luister naar de naam Hans en ben 51 jaar,in bezit van meerdere oude Franse auto,s ,een Peugeot d4a van 56 ,een Peugeot 403 van 59 , Peugeot 305 van 86 met 2liter 132 pk uit 306, Peugeot 305 19d 1984 ,Simca matra Bagheera uit 79 , Saviem sg2 diesel oprijauto uit 67 en ten slotte de Citroen u23r 4500kg uitvoering .
Ik heb hem vorig jaar in Frankrijk gekocht in zeer redelijke staat , motor loopt en rijd ,pas de remmen weer gemaakt en oude bak er af en nu bezig met oprijbak van 4 meter ,niet erg groot maar bij de Saviem heb ik zo,n zelfde lengte bak en dat gaat goed ,alleen wielbasis is erg kort van de Saviem en van de U23 toch langer en met dubbellucht uiteraard veel degelijker.
Ik heb er geen papieren bij maar dat gaat goed komen ,bij de rdw al uitvoerig navraag gedaan en ga er van uit dat we dat redden.
Wat ik wel graag zou willen weten dat zijn de aslasten en vraag die de rdw graag wil weten en dan de aslasten van een 4500 kg uitvoering ,hij word klein rijbewijs , heb zelf wel groot rijbewijs maar makkelijker met klein en kan altijd nog weer terug naar groot.
Nu genoeg gejeuzeld , zal kijken of ik er via tapatalk nog foto,s bij krijg , mijn vorige ervaring op het furum was kort met een cx td maar die was helaas kort na aankoop niet meer belastingvrij en voor mij dus geen optie om mee te rijden naast mijn andere dagelijkse auto.

Profiel  
 
zweefie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 13-09-2012

Gepost: 03 mei 2020 04:48 PM
  [ # 1 ]

Graag nog info over het plaatsen van foto,s ,ik vind het het makkelijkst om het vanaf de telefoon te plaatsen als dat mogelijk is.

Profiel  
 
patrijsraam
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 30-04-2007

- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
Gepost: 03 mei 2020 06:33 PM
  [ # 2 ]

Hoi welkom terug.
Een 23 uit 1955, dan neem ik aan dat het een nieuw type is.
niet het model met de losse spatborden en treeplanken.
Van het nieuwe type heb ik wel de aslasten gevonden,
maar wel van het 23-50 model, dus 500kg meer totaalgewicht.
Daarvan mag de vooras 1500 kg en de achteras 3500 kg hebben.

Profiel  
 
patrijsraam
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 30-04-2007

- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
Gepost: 03 mei 2020 06:44 PM
  [ # 3 ]

CIMG5949a by patrijsraam, on Flickr

Ben vorig jaar op de oldtimerdag in Ruinerwold, wel deze Saviem tegengekomen

Profiel  
 
zweefie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 13-09-2012

Gepost: 03 mei 2020 07:06 PM
  [ # 4 ]

Bedankt al vast voor de reactie over de aslasten , ik kon het nergens vinden .
De Saviem is wel van het zelfde model als ik heb maar niet de mijne ,ik heb er een oprijbak met schuine kant er aan op zitten , de Saviem heb ik 2 jaar geleden ook in Frankrijk gekocht en rijdend opgehaald maar ik vind de wielbasis aan de korte kant en natuurlijk is de U23 veel mooier om te zien en nu met de oprijbak die ik aan het maken ben een mooi geheel.
Tzt als ik er een kenteken op heb komt er wel een andere motor in maar daar meld ik tzt wel het een en ander over ,ik wil een uiterlijk oude klassieke look behouden maar iets jongere techniek en met een automaat geen common rail of zo hoor .
Dit is gewoon een project wat ik een keer wil doen en ook echt voor me zelf maar moet ook practisch zijn en goed rijden.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 05 mei 2020 02:26 PM
  [ # 5 ]

Hallo zweefie, fijn dat er meer gekken zijn, je klinkt bekend in de oren?!

Ik begrijp je houding met de U23 helemaal. Ik probeer al jaren de tijd en energie te vinden om de HDI met automaat die ik op een container karretje heb staan in mijn U23-50 te lepelen.

Als je de aandrijflijn vervangt moet je wel goed naar het differentieel kijken, de lagering ervan is aangepast na de homologatie van de Perkins diesel. De twee dubbele kogellagers zijn toen vervangen door twee conische kegellagers.

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 05 mei 2020 02:39 PM
  [ # 6 ]

homologatie is gebeurt in 1961 meen ik, aanpassing van differentieel lagering in 1963 dacht ik.

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
zweefie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 13-09-2012

Gepost: 05 mei 2020 09:15 PM
  [ # 7 ]

Ik had jou berichten ook al bijna helemaal gelezen en was eerst wel benieuwd wat voor aandrijflijn je wilde gebruiken en dacht dus al dat je de suzuki bedoelde , ook lada heeft een poosje peugeot motoren gebruikt dus daar zou ook een geschikte bak in kunnen zitten alleen dan niet met automaat.
Ik ga vloeken in de kerk met mijn toekomstige creatie zodra ik een kenteken op de auto heb ,de donor staat hier ook al een poos maar zit nog steeds in de auto , ik heb een Mercedes 300 turbodiesel 24 klepper waar nu nog een electronische pomp op zit maar komt een mechanische lijnpomp op en ook de automaat word vervangen door een mechanische .
Origineel heeft deze motor 177 pk maar met de pomp die ik er bij heb komt hij op 132 pk meen ik .
Ik vind vooral het geluid van deze motor mooi en ze zijn degelijk en met de pomp ombouw ook erg betrouwbaar.
Ik heb het cardan bekeken en aangezien ze vroeger alles erg zwaar maakte en mijn auto niet echt zwaar zal werken ben ik er nog niet zo bang voor dat het fout gaat en zoja dan kan er altijd nog een cander cardan onder als daar de originele wielen op passen vind ik het goed .
Ik wil hem wat uiterlijk betreft wel zo origineel mogelijk houden de oprijbak daar komt dan ook geen ijzer maar hout op de bak dat is in mijn ogen een beetje meer aan zijn tijd gerelateerd.
Er zullen genoeg zijn die er afschuw van hebben maar door deze ombouw zal ik er toch iets vaker mee rijden al is het een hobby auto en ik vind het een uitdaging om dat te maken en daarbij het is mijn auto ik doe wat ik er mee wil .
Ik heb ook al eens een 2,0 HDI in een peugeot 305 gebouwd ,kreeg voor de tijd ook van de nodige mensen negatieve reactie,s maar tijdens een proefritje bij een meeting was dat ineens verdwenen ,zo,n fijne combinatie die auto met die motor en als alles goed gaat zal dat bij deze niet anders zijn .
Maar ik volg jou project ook graag ,ik hoop dat ik hem dit jaar nog rijdend krijg met de diesel er in.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 06 mei 2020 07:58 AM
  [ # 8 ]
zweefie schreef:

... en daarbij het is mijn auto ik doe wat ik er mee wil .

very good
En daar gaat het om. Het is jouw auto, jouw hobby en jouw lol.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 06 mei 2020 08:22 AM
  [ # 9 ]

ik zou erg voorzichtig zijn met de cardan, deze is op plaatsen maar 35mm diameter met behoorlijk diepe spiebanen erin.
De cardan as zelf van de benzine versies uit de jaren vijftig is ook niet zo heel sterk, met name de cardan koppelingen zelf zijn van een veel lichter en kwetsbaarder type dan die later zijn ingezet.

Ik heb een complete cardan-as van een Iveco Daily opgesnord, die ik ga aanpassen zodat hij bijna dezelfde opstelling krijgt als de later toegepaste cardan as van de perkins-diesel uitvoering.

Het is niet voor niets dat ze die aanpassingen hebben gedaan ivm het hogere koppel van de Perkins motor bij een lager toerental.

Er is een leuke Franse ombouw te vinden op you tube met een Renault turbo diesel, bak, cardan en achteras. Door de grote wielen lijkt/klinkt de eerste versnelling wel wat hoog.

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 06 mei 2020 08:23 AM
  [ # 10 ]

Ik bewonder je planning Wink

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
zweefie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 13-09-2012

Gepost: 07 mei 2020 08:13 AM
  [ # 11 ]

Ik maak het als ik een kenteken op de auto heb het eerst gewoon met de originele as ,voor de rdw moet je er ook niet te veel aan veranderen dan gaan ze moeilijk doen ,een motor met bak dat is 1 derde van de auto zo moet je ongeveer rekenen en dat mag je vervangen door nieuwere onderdelen , zodra het diesel op kenteken is met deze motor dan kan ik er wel een andere as onder zetten , de motor die ik heb kan ook met gemak 200 pk leveren al zal dan de automaat te licht zijn ze halen er zelfs 600 pk uit deze motoren en dan blijven ze nog heel ook maar dat ben ik niet nodig hooguit naar het originele vermogen van 177 pk dat is meer dan genoeg maar dan wel met andere achteras.
Maar zo ver is het allemaal nog niet eerst maar een kenteken .
Wat ik juist zo mooi vind is dat lekkere 6 cilinder diesel geluid , de motor die ik heb heeft 4 ton gelopen voor een mercedes niet zo veel maar verstuivers zijn volgens mij niet echt fris al klinkt dat daardoor wel lekker .
Komt tijd komt raad , het is niet het enige project waar ik mee bezig ben , de Matra Bagheera wil ik dit jaar ook rijdend hebben met apk ,rijden doet hij wel al maar vorig najaar als gestrand project grotendeels uit elkaar gekocht ,nu nog niet geheel opgebouwd maar wel rijdend met remmen en verlichting en dergelijke alleen door stommiteit van mij zelf een barst in de voorruit en ruiten voor deze auto zijn erg duur dus momenteel een beetje stilgevallen project.
Tussendoor ook nog af en toe bezig met mijn Peugeot 304 break diesel ,de enige in Nederland , die rijd verder goed maar moet hier en daar nog wat aan gebeuren .
Jammer dat ik er geen foto,s bij kan plaatsen dat lukt me nog niet want dat maakt zo,n topic een stuk leuker.

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 09 mei 2020 11:19 AM
  [ # 12 ]

Open een album op http://www.myalbum, is gratis.
Daarvandaan kun je fotos makkelijk kopieren naar hier.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
zweefie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 13-09-2012

Gepost: 09 mei 2020 12:18 PM
  [ # 13 ]

Ok dat werkt dan zo,n beetje het zelfde als photobucket maar was op een gegeven moment niet meer gratis.

Profiel  
 
zweefie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 13-09-2012

Gepost: 10 mei 2020 09:17 AM
  [ # 14 ]

[img]
[/img]

Profiel  
 
zweefie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 13-09-2012

Gepost: 10 mei 2020 09:21 AM
  [ # 15 ]


Eindelijk gelukt om er foto,s bij te krijgen nu nog de nodige foto,s in het album zetten .
Maar zo word hij ,binnenkort het laatste aan de bak lassen en dan kan er hout op ,nu maar afwachten wanneer de rdw weer op gaat om een afspraak te kunnen maken ,ik wilde dat al vast doen maar is nu niet eens mogelijk .

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook